אני בשנות ה־40 לחיי, יש לי שלושה ילדים מקסימים, הגדול בן 15, האמצעי בן 10 והקטן בן שש. אני אדם שמאמין שבחיים צריך ללכת עם הלב וכעת אני נמצאת במצב של התלבטות אם כדאי לנו להביא ילד נוסף למשפחה. אני מתלבטת כבר זמן רב, בגלל שיקולים כמו מעבר דירה בעוד כמה חודשים, עומס של העבודה ועומס כלכלי. מצד שני קיימת הבעיה של הגיל, ההורמונים וכל מה שמשתמע מכך. אני לא מצליחה להגיע להחלטה ובינתיים הזמן עובר ואני לא רוצה למצוא את עצמי מתחרטת בסוף על שלא הבאתי ילד נוסף בגלל בעיות היומיום. כיצד אוכל לקבל החלטה ממקום שלם ואמיתי?



"במצב שבו עומדות בפנינו שתי אפשרויות שצריך להכריע ביניהן ואנו חושבים רבות ולא מצליחים להגיע להחלטה, המסקנה היא ששתי האפשרויות הללו הן שוות מבחינת העוצמה והמשמעות שלהן. ייתכן שהלב שלך מושך אותך להביא ילד אבל מן הצד השני קיימים גם פחדים גדולים, והמשקל של שני הצדדים הוא שווה - ולכן קשה לך להכריע ביניהם.



"במקרים כאלה, שבהם אנו נקרעים ומתלבטים, אפשר להמשיך להתלבט שנים רבות ועדיין לא להגיע להחלטה. לרוב אנו מחכים ומקווים שמשהו ישתנה, ואז נוכל סוף־סוף להכריע. הבעיה היא שלפעמים עוברות שנים עד שמשהו במשוואה הזאת משתנה.



"אין בעצם על מה להמשיך לחשוב, כי שתי ההחלטות שנקבל שוות. גם במקרה המסוים שלך שתי האופציות שוות, אבל את מוסיפה לכך גם את המשקל של הזמן ושל הגיל, כי את לא באמת יכולה להרשות לעצמך לחכות. הגורם הזה למעשה מוסיף לך לחץ מיותר המוסיף להתלבטות, ולכן את צריכה לוותר עליו. מדובר בנתון לא רלוונטי למעט בממד הפיזי, ולכן את צריכה לבחור את הבחירה שלך כאילו אין בעיה של הורמונים, של זמן ושל גיל, אחרת לעולם לא תהיי באמת בטוחה בבחירה שאת עושה.



"עוד עובדה מעניינת היא שרוב בני האדם מאמינים שאם יקדישו זמן רב במחשבה על איך להכריע בין שתי אפשרויות, הדבר יוביל להחלטה טובה יותר. מדובר כמובן ב'שטויות במיץ עגבניות', כי ככל שאנו חושבים יותר כיצד להכריע בין שתי חלופות שוות, כך אנחנו מתרחקים מהיכולת שלנו לבחור טוב עבורנו. מדובר בעובדה מוכחת. בסופו של דבר, כאשר בני אדם תקועים בין חלופות, הדבר הכי טוב שהם יכולים לעשות כדי להשיג תוצאות טובות בעבורם הוא פשוט להטיל מטבע, כי אי־הבחירה הופכת למעשה לבחירה.



"חשוב להבין שאנחנו לא צריכים להיות מחויבים לאחת האפשרויות מראש, אלא רק לאחר שקיבלנו את ההחלטה. לכן את צריכה לומר לעצמך שלא משנה במה את בוחרת, מה שחשוב הוא לעמוד מאחורי הבחירה שלך. אסור לך 'לאכול את הלב' על החלטה שקיבלת כי שתי האופציות הן אפשריות והגיוניות ואת רק צריכה לבחור ביניהן. אי־אפשר להבטיח תוצאה מראש ולדעת אם עשינו את הבחירה הנכונה. דבר אחד בטוח כרגע: אי־הבחירה לוקחת וגוזלת ממך שנים בחיים ועלולה להשפיע על מצבך הבריאותי ועל מצבך הנפשי. לכן אני מציע לך לשבת עם עצמך בשקט ולעשות את הבחירה שלך מהלב. במחשבות לעולם לא תצליחי להכריע בין שתי האפשרויות השוות. זכרי שלא משנה במה תבחרי, מאותו רגע זו הבחירה שלך, אז קבלי את האחריות לה ועמדי מאחוריה".



אנחנו זוג נשוי ולנו שלושה ילדים. כבר שלוש שנים אנחנו תקועים בקבוצת רכישה, ולצערנו המצב לא מתקדם ועדיין אין אפילו היתר בנייה. החלטנו שאנחנו מתנתקים מהקבוצה רגשית ומעשית, למרות שחלק מהכסף שלנו שם, כדי שנוכל להמשיך בחיים. שקלנו לקנות בינתיים דירה אחרת להשקעה. כרגע יש לנו רק כ־50 אלף שקלים. האם כדאי לנו לקחת הלוואה או למשכן דירה של ההורים?



"ההחלטה שלכם להינתק רגשית היא החלטה נפלאה, מעט מאוד אנשים יודעים לעשות את זה ודווקא מי שבוחר בדרך הזאת, זוכה לכך שבסוף קורים לו רק דברים מפתיעים וחיוביים. לעומת זאת, ההחלטה לרכוש דירה להשקעה במצבכם הכלכלי הנוכחי היא החלטה גרועה מאוד. הדירה שתרכשו חייבת להיות נכס מניב, גם אם תקנו דירת מגורים בסכום הכי נמוך שיש, עדיין יש לכם גם החזר משכנתה של ההורים ועוד החזר על המשכנתה הנוספת שתיקחו, לכן איך שלא תהפכו את זה, יהיו לכם כ־5,000 או 6,000 שקל של החזר חודשי. אם תמשיכו לגור בשכירות, תימנעו מכל ההתחייבויות הללו. לכן, אם כבר השקעתם בקבוצת הרכישה, אני מציע לכם לשבת בינתיים ולחכות בשקט".



ערכה: הדס בארי


מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל שישי ב־08:00 ב"רדיו ללא הפסקה"