אני בת 53, סובלת מהפרעות שינה ולא מצליחה להירדם ולישון בלילה. אני נכנסת למיטה ממש תשושה ובכל זאת לא נרדמת. מדוע זה קורה?


"מדובר בתופעה ידועה אצל הרבה אנשים. כאשר הם נכנסים למיטה הם מתחילים לחשוב על כל מיני דברים שמטרידים או מפחידים אותם, דברים שמדירים שינה מעיניהם. כי בלילה במיטה שקט, אין דברים שמסיחים את הדעת, ואז יש מקום לכל המחשבות שעולות וצצות. הן מקבלות נפח גדול ומכניסות את האנשים במיטה ללחץ, הגורם לגירוי של מערכת העצבים. משום כך לא מצליחים להירדם.



"כאשר אנחנו מוטרדים, מערכת העצבים שלנו מגורה ואז אנחנו מפרישים חומרים מעוררים, כמו אדרנלין וקורטיזון, שלא מאפשרים לנו להירדם. כך יוצא שאנחנו רק מתעצבנים ומתרגזים עוד יותר ועוד יותר, ואז בכלל לא מצליחים להירדם - לפעמים במשך שעות רבות.



"הטיפול במקרה כזה פשוט: כדור נגד חרדה או כדור שינה. כי אם אי־אפשר לשנות את החיים, אז הדרך היחידה היא ליטול חצי כדור שינה או לנסות לעשות תרגילי הרפיה, כמו תרגילי נשימה, שאותם עושים כאשר נכנסים למיטה. מתחילים לנשום עמוק ולהתרכז בנשימה עצמה על ידי קשב וריכוז באוויר הנכנס דרך האף ויוצא מהפה, וכך, על ידי תרגול בריכוז בנשימה אפשר להצליח להירדם או על ידי הדרך הידועה להסחת הדעת - ספירת כבשים".



אני אדם בריא, בן 59, לא נוטל תרופות וגם עוסק בספורט באופן קבוע. הבעיה היא שלפעמים, בזמן קיום יחסי מין, אין לי זקפה. זה מתסכל ומבייש אותי, מה אפשר לעשות?


"בגיל 59 אפשר למצוא אחוז גדול של גברים שיש להם קושי לעורר זקפה ולהחזיקה. מדובר בתופעה מוכרת וידועה שנפוצה בגילאים אלה. אתה צריך לעשות בדיקות דם ולבדוק כמה מרכיבים - ובהם רמת הטסטוסטרון, הורמון המין הגברי, היורד לעתים בגילך לערך נמוך מאוד. אם נמצא כי אכן חסר לך טסטוסטרון ורמתו בגוף נמוכה, הרופא יכול לבדוק גם את בלוטת הערמונית שלך, לעשות בדיקת PSA ולשלוח אותך לאורולוג שיעשה בדיקה כדי לוודא שבלוטת הערמונית לא גדלה. אם הכול בסדר אצלך אפשר להוסיף לך טסטוסטרון.



"שימוש בגלולות לשימור זקפה, כמו ויאגרה, סיאליס או לויטרה, יכול לעזור, אבל לא בכל המקרים. כאשר יש בת זוג קבועה, רמת הגירוי נמוכה יותר, ולכן אני ממליץ לך לבדוק קודם את רמת הטסטוסטרון ולעשות מספר בדיקות הורמונליות, כמו רמת פרולקטין ועוד.



על פי התוצאות, רק אם הבדיקות יצאו תקינות, אפשר לחשוב על האפשרות של נטילת גלולות משמרות זקפה. כמו כן, אם חסרים לך הורמונים אפשר לקבל זריקה פעם בחודש או פעם בשלושה חודשים ואפשר להשתמש גם בקרם (ג'ל) טסטוסטרון שמורחים בכל יום על העור, בדרך כלל מתחת לבית השחי, או בחלק הפנימי של היד, באזור שיש בו פחות שיער. בנוסף כדאי לבדוק שאתה לא נוטל תרופות שיכולות לפגוע בחשק או בזקפה - ויש כאלה רבות".



האם יש פתרון רפואי למחלת הפרקינסון?


"יש טיפולים שונים למחלה. נטילת תרופות או טיפולים בדרגות שונות לפי דרגות החומרה השונות של המחלה. יש מצבים שאפשר לצרוב בהם אזורים מסוימים במוח, יש ניתוחים, שבהם אפשר להכניס (להשתיל) אלקטרודות שדרכן ניתן לגרות מרכזים במוח האחראיים על הרעד. את האלקטרודות מחברים לקוצב המעביר גירוי לאזורים אלו. ישנן טכנולוגיות באולטרה סאונד טיפולי מבחוץ על ידי גלי קול, שבאמצעותן צורבים אזורים מסוימים. עם כל זה, לצערנו הרב עדיין לא נמצא הפתרון המרפא את המחלה באופן מוחלט ואפשר רק לשפר את המצב של החולה".



אני בת 48 וסובלת זה כמה שנים מפרונקלים וממורסות בבית השחי. נאלצתי להפסיק לגלח באזור ולהשתמש בדיאודורנט, ואני כבר מיואשת לגמרי ולא יודעת מה לעשות. בעבר עברתי כבר ניתוחים בשתי הידיים בשל הזעת יתר, והמליצו לי לנסות לעבור טיפול לייזר. האם יש קשר בין הזעת היתר לתופעת הפרונקלים? ומה דעתך על הטיפול בלייזר?


"יש מחלות שונות העלולות לגרום להופעת הפרונקלים והמורסות בבית השחי. הפרונקלים גדלים בדרך כלל בשורשי השיער. אצל חלק מהאנשים שמשתמשים בדיאודורנט (בעיקר מסוג רולר), הדאודורנט סותם את הנקבים של צינורות החלב (השומן) ואז נוצרים הפרונקלים באזור. את צריכה לפנות לרופאי עור מומחים בתחום הזה, כי יש קבוצה של מחלות שנראות כמו פרונקלים, הנמצאים בעיקר במפשעות או באזור בית השחי. רופאי העור מכירים את ההבדלים ואת האבחנה המבדלת בין תופעה אחת לאחרת, ואם מדובר רק בדלקת בבלוטת הזיעה, אז כנראה מדובר בתופעה חד־פעמית, לעומת תופעה שחוזרת על עצמה כל פעם מחדש".



עריכה: הדס בארי



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב-103FM - "רדיו ללא הפסקה"