מאות רופאים שאינם מרוצים מייצוג ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) פתחו בימים האחרונים במאבק עצמאי, ואף גייסו משרד יחסי ציבור לקדם את המאבק. מדובר בקבוצה של רופאים שהחלה בהתארגנות ספונטנית בימים האחרונים בקבוצות ווטסאפ. הקבוצה מונה היום על פי דברי המובילים כ-350 רופאים מתוכם חמישים מנהלי מחלקות, שחלקם עובדים במקביל בשני מקומות עבודה הן ציבוריים והן פרטיים ואחרים נפלטו מהמערכת הציבורית לפרקטיקה פרטית בלבד, עקב משכורות נמוכות והיעדר תקנים מספיקים. הגוף יפעל תחת השם "פורום הרופאים לחיזוק הרפואה ומעמד הרופא בישראל".



הרופאים התארגנו כי לדבריהם אינם מרוצים מהייצוג של הסתדרות הרפואית בישראל, שעל פי טענתם איננה מייצגת אותם ואת ציבור החולים, אלא בעיקר את המנהלים הבכירים ביותר ברפואה הציבורית, זאת תוך התעלמות לכאורה מרופאים בעלי שכר ממוצע או נמוך שנאלצים להשלים הכנסה בפרקטיקה פרטית. הרופאים טוענים שהרפורמה החדשה רק תחמיר את מצב החולים שעד כה מצאו מפלט דרך הביטוחים המשלימים והביטוחים הפרטיים אצל הרופאים במחיר סביר. לטענתם, מרגע שתיכנס הרפורמה לתוקף, היא תייתר את הביטוחים הפרטיים. במצב כזה, קופות החולים יזרימו חולים רק למומחים מטעמם ברשימה שלטענתם תצומצם מאוד מטעמי רווחיות הקופה או לבתי החולים העמוסים כבר היום ובתפוסה מלאה.



במצב בו הקופות לא יאפשרו כיסויי ביטוחי לביקורים אצל רופאים אחרים מחיר הביקור אצל הרופאים שאינם ברשימות, יזנק ויעלה לדבריהם, מה שיגרום לרבים מהם לוותר על השירות הפרטי ולעומס עוד יותר גדול ממה שיש היום על בתי החולים הציבוריים. הרופאים מזהירים את הציבור שהיחידים שייפגעו מהרפורמה החדשה, הם החולים: "אנחנו לא ניפגע", אומר מנהל מחלקה מאחד מבתי החולים בפריפריה. "יש לנו רשימות המתנה ארוכות מאוד, מי שקובע תור עכשיו יתקבל, במקרה הטוב, בדצמבר. אחרי שהרפורמה תיכנס לתוקף והשירות יתייקר באופן תלול, התורים אליי יתקצרו וחולים שלא יוכלו לשלם על השירות שלי יתנקזו לרפואה הציבורית, ששם התורים רק יתארכו עוד יותר. הפרנסה שלי לא צפויה להיפגע, היחידים שייפגעו הם החולים", הוא מדגיש. בממוצע, ההשתתפות של החולים על טיפולים מיוחדים לטענת הרופאים, כמעט הוכפלה.



"גרמו לנו להשלים הכנסה לרפואה פרטית כדי להשלים את ההכנסה הזעומה שלנו, כי אין מספיק תקנים ואין מספיק שעות", אומר אחד מנציגי הרופאים. "היינו מוותרים על הפרקטיקה הפרטית מחר ועובדים רק ברפואה הציבורית, לו הייתה לנו פרנסה ראויה במערכת הציבורית ומספיק תקנים. הממשלה לא מוסיפה את הסכומים שצריך לרפואה הציבורית ומדובר במיליארדים. המצב במערכת הבריאות הציבורית הולך ומתדרדר והרפורמה רק תגרום להתדרדרות חמורה יותר" אומר ל"מעריב אונליין" רופא מנתח אחר מהקבוצה.



מדובר כבר בארבעה ארגונים שונים, הנאבקים במצב הקשה של המערכת הציבורית: האחיות שעליהן מונפת חרב ההפרטה, המתמחים שאינם ישנים לילות רצופים, הרופאים המאוגדים בהסתדרות הרפואית בישראל ועכשיו קמה קבוצת לחץ חדשה של רופאים שעובדים במערכת הרפואית והפרטית במקביל.



מההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) נמסר בתגובה: "לא ידוע לנו על רופאים שעזבו את ההסתדרות הרפואית ואנחנו מייצגים את כל הרופאים נאמנה"