בחודשים האחרונים נחשפו בארץ מספר רב של מחדלים בריאותיים, בדגש על מציאת חיידקי ליסטריה וסלמונלה במוצרי מזון. הבוקר (שני) נחשף כי גם במשקאות של רשת "ארומה" התגלה חיידק הליסטריה. יו"ר חטיבת הילדים ומנהל היחידה למחלות זיהומיות ילדים במרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה, פרופסור דוד גרינברג, מספר מה הוא למעשה חיידק הליסטריה וכיצד ניתן להימנע ממנו.



"הליסטריה לא מסוכן לאנשים רגילים", מרגיע ד"ר גרינברג. "החיידק נכנס דרך מערכת העיכול ויכול לגרום לכאבי בטן, שילשולים וקצת תופעות מחלה ויראלית של קלקול קיבה". פרופ' גרינברג מסביר כי החיידק מסוכן לשתי קבוצת באוכלוסייה: אנשים עם בעיה במערכת החיסון ונשים בהריון, "הסכנה העיקרית לנשים בהריון נובעת מכיוון שהחיידק יכול לגרום לפגיעה בעובר, ,דלקת קרום המוח לתינוק הנולד ואף להפלות" טוען פרופ' גרינברג.



היכן חיידק הליסטריה יכול להיות?
"החיידק יכול להיות במזון לא מבושל, במזון שבא במגע עם ידיים של בני אדם, במוצרי חלק וגבינות, בעיקר גבינות כחולות ומצויים גם על בשר. החיידק אוהב לחיות עליהם ובזמן ההריון אם אוכלים מזון לא נקי או לא מבושל כפי שצריך החיידק יכול לפגוע בתינוק והוא יכול לפגוע גם באנשים חולים כמו למשל חולי סרטן".



מדפי סופר לאחר שהוסרו מהם מוצרים נגועים, ארכיון
מדפי סופר לאחר שהוסרו מהם מוצרים נגועים, ארכיון



אז מה אפשר לעשות כדי להימנע מהחיידק?


"לא כדאי להיחשף למזון שהוא לא נקי ולא מפוסטר. אנחנו ממליצים לנשים בהריון לא ללכת למעדניות ולא לאכול מזון נא כמו סטיק טרטר ודג חי, אלא לאכול מזון מבושל כראוי שיהיה הכי בריא לעובר. אנחנו כאוכלוסיה נמצאים בתקופה של חזרה לטבע ושל מוצרים טבעיים ואורגנים, הבעיה שהחיידק נמצא בטבע. אם תאכל מוצר אורגני, תקבל חיידק אורגני, גם הוא חלק מהטבע". פרופ' גרינברג הוסיף המלצה נוספת: "תאכלו במקומות בהם המוצרים עוברים פיקוח מסודר, כי החיידק יכול להיכנס לכל מזון".




חיידק חכם על חלשים




על הסכנה בהידבקות בחיידק מסביר פרופ' גרינברג: "הטיפול בחיידק הוא אנטיביוטי, והוא מסוכן רק אם לא לוקחים אנטיביוטיקה בזמן. אם תופסים את החיידק בזמן בהחלט אפשר לטפל בו ואם התינוק נולד והחיידק לא הספיק לעשות נזק, אפשר לטפל בו", עוד מספר גרינברג: "החיידק הזה חכם על חלשים. חשוב לזכור כי המקרים הם מקרים בודדים בארץ ולא תופעה נרחבת".



פרופ' גרינברג מדגיש את חשיבות בישול המזון: " אין ספק שהפיקוח והשקיפות עולה יותר ויותר, משרד הבריאות עושה יותר וחברות המזון מחוייבות יותר, שכן אם לא עולים על מזון מזוהם במהירות, הדבר יכול להוביל לאפידמיה. הקיץ מעודד חיידקים, למרות שהחיידקים האלו, יכולים לשרוד בקירור, כך שהקור של המקרר לא הורג אותם. גם לאחר קירור, צריך לבשל את המוצר, חשוב להיזהר בנושא של מזון ומחלות בכלל".