דוקטור מאיה רוזמן היא תזונאית קלינית המגישה ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" תכנית ייעוץ בנושאי תזונה נכונה ודיאטה. במסגרת התכנית חושפת רוזמן בפני המאזינים את האמת על מיתוסים רווחים מעולם התזונה. והפעם: מוצרים "ללא גלוטן" הם בריאים יותר? ד"ר מאיה רוזמן: "יש הרבה מוצרים שכתוב עליהם "ללא סוכר", "ללא שומן", "ללא כולסטרול", "ללא מלח", ועכשיו מאוד טרנדי לקנות מוצרים ללא גלוטן, מתוך מחשבה שזה אולי גם עוזר לדיאטה ואולי גם יותר בריא. האם באמת יש יתרון בריאותי למוצרים שכתוב עליהם בגדול "ללא גלוטן"? ממש לא. יש יתרון למזונות ללא גלוטן, רק למי שרגיש לגלוטן, כלומר חולה צליאק".





גלוטן הוא אחד מהחלבונים הנמצאים בחיטה. הוא זה שמדביק את מרכיבי הבצק, כך שאוויר לא משתחרר בזמן ההתפחה ואז הבצק נהיה יותר אוורירי ותופח יותר יפה. רוזמן הוסיפה: "הגלוטן לא משמין, הוא לא נדבק למעיים ולא גורם לשום נזק ברירותי, אלא רק אצל אנשים שהתגלו בבדיקות רפואיות כרגישים לגלוטן. לשאר האנשים אין שום בעיה לצרוך גלוטן. אין שום סיבה לשלם יותר על מוצרים ללא גלוטן".



"משתמשים בגמילה מגלוטן כשיטה לירידה במשקל. זה נכון, שמי שמפסיק לאכול עוגות, מאפים, לחמים, פסטות, עוגיות, בורקס וכל שאר הפחמימות המשמינות, יכול לחסוך המון קלוריות מיותרות ובאמת לרדת במשקל", אמרה רוזמן והוסיפה "אבל השיטה הזו לא בהכרח תורמת לירידה במשקל. אפשר להגיע לצריכת קלוריות גבוהה מאוד גם ללא גלוטן. למשל, אם אוכלים הרבה פירות יבשים, אגוזים, תפוחי אדמה ואורז. על אחת כמה וכמה אנשים שמתחכמים וקונים פסטה ללא גלוטן, וופלים ללא גלוטן, לחם ללא גלוטן וקמח ללא גלוטן ומכינים ממנו בבית עוגה ללא גלוטן. בכל המוצרים האלה יש יותר קלוריות מאשר במוצרים הרגילים, כי הם יותר 'כבדים' ויותר דחוסים והם בטח שלא תורמים לירידה במשקל".



בתשובה לשאלה האם מי שהחליט לוותר על גלוטן פוגע בבריאות שלו, השיבה רוזמן: "לדעתי לא. אין שום בעיה להרכיב תפריט מאוזן, ואפילו בריא יותר, בלי קמח לבן ואפילו בלי קמח מלא. צריך לדעת שלחם וחיטה לא חייבים להיות בתפריט של תזונה בריאה. יש הרבה תחליפים והרבה דגנים בריאים יותר. אני אפילו בעד לוותר על קמח לבן וסוכר לבן, אבל זה לא קשור בכלל לגלוטן".


עריכת תוכן 103FM: אסף נבו