לאחרונה אני שומעת כל הזמן פרסומת על תרופת הרגעה טבעית שנועדה לאנשים בלחץ נפשי לפני אירוע מלחיץ כמו מבחן נהיגה או חתונה, שבה ממליצים להם לקחת את התרופה "רסקיו". אני בעצמי מדי פעם נתקפת באי שקט ובחרדה ללא כל סיבה או הסבר הגיוני, ורציתי לדעת: האם התרופה הזאת יכולה לעזור גם לי?


"כדי לענות לך אתחיל בסיפור. היה רופא אנגלי ושמו ד"ר באך, והוא כתב ספר לטיפול עצמי בצמחים ובפרחים. הוא קרא להם פרחי באך. ד"ר באך היה קם בכל יום בחמש לפנות בוקר ואוסף את הטל מעל הצמחים, ולכל טיפת טל שאסף מכל צמח הוא ייחס תכונות מרפא מסוימות והחליט שהטל הזה עוזר ושיש בו אלמנט מעולם ההומיאופתיה. לימים באו אנשים ואספו את הטל מכמות גדולה של צמחים. כדי לשמר אותו הוסיפו לו בתחילה שלוש־ארבע טיפות קוניאק.



כך יצרו פרחי באך מסוגים שונים שהוצעו לציבור הרחב. מאוחר יותר כבר עשו קומבינציות שונות של פרחי באך, ואחת מהן היא התרופה 'רסקיו' שמורכבת מכמה סוגים של פרחים, כלומר טיפות הטל של אותם פרחים עם כמה טיפות של קוניאק. לימים, ספרו של ד"ר באך שהיה במקור ספר לטיפול עצמי הפך לתעשייה שלמה של מטפלים ברפואה אלטרנטיבית, אבל למיטב ידיעתי אין אף מחקר מדעי שמבסס את התיאוריה שלו שמבוססת כנראה על הומיאופתיה.


"ישנה תופעה מוכרת ברפואה שנקראת פלצבו (מלטינית: 'אשביע רצון'). פלצבו היא למעשה ההשפעה הפסיכולוגית שיש לתרופה על האדם הנוטל אותה. מתברר ש־30% מהאנשים מגיבים לאלמנט הפסיכולוגי בתרופה, כי אם מישהו מאמין שמשהו מסוים עוזר לו, אותו דבר באמת עוזר לו וזה תקף גם לגבי תרופות, ולדעתי גם האפקט של 'רסקיו' נובע מכך. מן הסתם המטפלים הבכירים בתחום פרחי הבאך לא יאהבו את מה שאני אומר, אבל זוהי דעתי, אף על פי שדעתי כאן חשובה פחות. חשוב יותר במה האדם מאמין, כי לפעמים האמונה חזקה מכל דבר אחר.



"בנוגע לתופעות שאת מתארת אצלך, חרדה ודיכאון הם בני דודים שהרבה פעמים מופיעים יחד. יש תסמונת שהיא שילוב של חרדה עם דיכאון, יש דיכאון אפתי שבו אנשים שוכבים ואין להם מוטיבציה אפילו להזיז את הרגל, ויש דיכאון אגיטטיבי, מצב שבו אנשים שרויים באי שקט, ולפעמים חלק מאי השקט מתבטא גם בחרדה ובפאניקה ובהרגשות לא טובות. לכל התופעות הללו קיימות תרופות טובות ויעילות לטיפול בדיכאון וחרדה שניתן לקבל במרשם של פסיכיאטר או של רופא המשפחה".



אני בת 67 ומועמדת לניתוח של תיקון בקע טבורי. הבקע הוא גדול, אבל הוא לא מפריע לי, ואני מבינה שכל פתיחת בטן מביאה בעקבותיה הסתברות גבוהה יותר להידבקויות מעיים. השאלה שלי היא מבחינת הסיכויים, האם כדאי לי ליזום ניתוח בטן או פשוט להניח לבקע הזה?
"בקע גדול מאוד לפעמים עדיף מבקע קטן. אם מדובר בבקע בגודל אשכולית, בדרך כלל לא צריכה להיות כל בעיה למעט הפן האסתטי, כי הסיכוי שמעי יסתבך וייקלע בתוך בקע בגודל של אשכולית הוא הרבה יותר קטן. אם הבקע בגודל קלמנטינה קטנה, אז הוא בעייתי יותר. לכן, ככל שהבקע גדול יותר, הוא מהווה יותר בעיה אסתטית ואז אפשר להחזיק, כלומר 'להכניס' אותו באמצעות חגורת בטן. אני מציע לך לגשת לרופא כירורג בכיר או לרופא המשפחה שלך כדי להתייעץ עמם על הטיפול הראוי בהתאם. רק הם, לאחר בדיקה, יוכלו לתת לך תשובה ולומר לך מהו הסיכון".



האם יש דרך לנטרל את כאב הזריקה?
יש הרבה דברים שאפשר לעשות והשאלה היא באיזו זריקה מדובר. אצלי, לדוגמה, במרפאה יש מכשיר שעושה זריקות בלי כאבים; הוא דוחף את החומר לתוך הגוף בלחץ אוויר ובמהירות גדולה. יש גם חומרים מאלחשים ומשחות מאלחשות. יש רופאים שנותנים מרשם למשחות מאלחשות שיכולות להרדים לגמרי את האזור שבו צריך להזריק.



"הבעיה בזריקה היא לא עובי המחט, אלא החדירה של המזרק דרך שכבת העור החיצונית. כאשר מדובר בילדים, אנו לפעמים מורחים משחת 'אמלה' על האזור ומצמידים לה ניילון דביק כחצי שעה לפני הזריקה, ואז אפשר להזריק להם ללא כל כאב. נוסף על זה יש גם חומר מקפיא ושמו אתיל כלוריד, המגיע בתור תרסיס, ומרססים אותו על האזור שבו צריך להזריק. אבל הוא כל כך קר ולא נעים, שהכאב מהקור ומהקפאה לפעמים גדול יותר מכאב הדקירה". ד


ערכה: הדס בארי



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה



מתוך תוכניתו של פרופסור רפי קרסו, בכל שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה".