רוב ההכנות לשנת הלימודים ידועות ואף מצוינות בכתב - רשימת ספרים או תכולת הקלמר. כך גם סדר היום בגן או בבית הספר, ימי החופשה, נוהל אקמול ועוד. במקביל, עולה לדיון נושא התזונה, ההזנה בצהרונים והכריך מהבית. אנחנו מניחות שכבר אתמול, ביום הראשון ללימודים, עלתה סוגיית האוכל לבית הספר. אנחנו נתמקד בקושי העיקרי: איך להפוך את הכריך בתיק למשהו רצוי - ולא רק מצוי. 

שגרת הלימודים כוללת בדרך כלל לא רק תלבושת אחידה אלא גם כריך אחיד. כריך שהילד אוהב ושאותו יבקש בכל בוקר. הילד נהנה מהכריך שבחר, וההורים מצדם רגועים מכך שהוא אכן אוכל.
עם זאת, עיקרון בסיסי בתזונה נכונה הוא גיוון, המאפשר לקבל מבחר רחב של רכיבים: חלבונים, שומנים, פחמימות, ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון. 

יש ילדים שהכריך שאותו הם מקבלים הוא אותו כריך במשך כל השנה. כך או אחרת, גורלו של הכריך שונה מילד לילד: יש כאלה שלא אוכלים כל יום, ואת הכריך אנחנו מוצאים בתיק לאחר יום או אפילו שבוע. יש שחולקים את הכריך עם חבריהם, יש שאוכלים הכל (אבל הם לא הילדים שלנו, כך שזה לא רלוונטי), ויש, בעיקר בני נוער, שקונים מזון במזנון בבית הספר או בקרבתו. 
ילדים ובני נוער הם שתי קבוצות שונות. לכל אחת מהן נדרשת - לפחות בהתחלה - השקעה של זמן ואנרגיה מצד ההורים.
# ניתן לסייע להרחבת הגיוון בעזרת הקניית ידע ושיתוף. לילדי גן ובית ספר יסודי רצוי להסביר את חשיבות הכריך ותפקידו. הלחם נותן לנו כוח (אנרגיה) ללמוד, לחשוב, להתרכז, להבין, לזכור, וגם לצחוק, לקפוץ ולשחק. 
# תוכן הכריך (גבינה, חומוס, חביתה, טונה) מכיל חלבונים הבונים את התאים, הרקמות ואיברי הגוף, שהם הכרחיים לגדילה ולהתפתחות - זהו השלב בחיים שבו הם נמצאים עתה. אולי תופתעו להיווכח עד כמה ההסבר הזה ישכנע.
# כריך (לחם, פיתה, לחמנייה) מדגנים מלאים יתרום יותר סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. הטעם מושפע בעיקר מהמילוי ולא מהלחם, ולכן מומלץ לחשוף את הילדים לדגנים מלאים ולתת להם להתנסות בהם.
# כדי להתמיד אפשר להכין יחד, ובהסכמה, "מערכת כריכים" עם תחילת שנת הלימודים ולתלות על המקרר. במערכת זו, בדומה למערכת שעות המחולקת לימי השבוע, נציין את השמות של ילדי המשפחה. את מקום המקצוע בטבלה יתפוס הכריך שנבחר בכל יום בשבוע עבור כל ילד. רצוי שכל ילדי המשפחה יבחרו באותה אפשרות ביום אחד ובאפשרות אחרת משותפת ביום אחר כדי להקל על ההורים. מערכת הכריכים תחסוך מאיתנו ומהילדים בכל בוקר את ההתלבטויות (העימותים?) בשאלה מה למרוח בכריך ותצמצם את הסיכוי לדבוק בכריך האחיד שהוא הפתרון הקל והפחות מוצלח. ילדים שעדיין לא קוראים מוזמנים לצייר על המערכת או להדביק חלקי אריזות. 
# מומלץ לשתף את הילדים בהכנת הכריך. אנו בטוחות שאתם מטילים ספק בסיכויי הביצוע של רעיון זה, משום שדקה בבוקר שווה חצי שעה אחר הצהריים. אפשר להתאמן בארוחת הערב בהכנת סוגי הכריכים השונים. לנסות, לשפר ולבדוק, עד שמגיעים לתוצאה טעימה, ובבוקר אחד ההורים יכין את אותו הדבר. יש שמכינים ערב קודם - זו אפשרות טובה נוספת.

וכמובן, מים 

הגענו לקבוצה השנייה, המאתגרת יותר: בני הנוער. אלה יקנו בדרך כלל לחמנייה או פיתה עם חומוס, שניצל או טוסט גבינה צהובה במקרה הטוב. במקרה הרע, שלא לומר גרוע, בורקס או נקניקייה בלחמנייה או ממתקים.
בשורה טובה להורים היא כי מהשנה חל איסור על מכירה בשטח בית הספר (אך ניתן בקיוסק הסמוך) של מנה מטוגנת כמו שניצל וכן של ממתקים, חטיפים עתירי שומן, מלח וסוכר ומשקאות ממותקים. 
בגיל הזה הסברים ונימוקים פחות רלוונטיים ומשפיעים, גם אם הם הגיוניים. אבל אין כמו כריך אופנתי כדי לשכנע. כריך "ממותג" בסגנון בית קפה מעורר תיאבון ויכול לסחוף אחרים לאמץ כריך דומה. מחוץ לבית הספר והבית בני נוער נוהגים לשבת בבתי קפה ומדי פעם מזמינים כריך אופנתי מלחם מלא, שעלי רוקט או נבטים מבצבצים ממנו. נצלו את מגמת הבריאות על מנת להציע למתבגרים שלכם כריך מזין גם לבית הספר. 
רצוי לצרף לכריך פירות וירקות לא מקולפים ולארוז את הכל בקופסת פלסטיק, ולא רק בשם טובת כדור הארץ. כריך, ירקות ופירות בשקית יהיו לקראת הצהריים במצב שלא מעודד אכילה, ויש סיכוי גדול שהאוכל יגיע בקלות לפח האשפה.  
פרט לכריך חשוב לשתות - מינימום בקבוק מים של חצי ליטר ליום. לעודד את הילדים לסיים את המים בבקבוק ואף לחזור ולמלא אותו. עד השיבה הביתה לשתות שני בקבוקים.
התחלה חדשה היא הזדמנות לשינויים קטנים, חיוביים ומהותיים, שיתרמו לאורח חיים בריא. אימוץ דפוסי אכילה טובים ותזונה נכונה בשעות הלימודים יקדמו אותנו בתהליך.