אני בן 52, ולאחרונה קיבלתי כדורים להורדת הכולסטרול. האם הם עלולים לפגוע בזקפה? "אין שום סיבה שכדורים להורדת הכולסטרול יפגעו בזקפה. עם זאת, כדורים אלה ניתנים כאשר רמת הכולסטרול בדם גבוהה. מצב שבו הכולסטרול גבוה עלול לגרום לטרשת העורקים - והיא עלולה לפגוע בזקפה. סוכרת, לחץ דם גבוה, שומנים גבוהים בדם, עישון, הפרעות בקצב הלב - כל אלה גורמים לטרשת העורקים, וזו עלולה לפגוע גם בכלי הדם של איבר המין ולגרום להפרעות בזקפה.



"כאשר מתחילות הפרעות בזקפה צריך לבדוק גם את כלי הדם בלב, כי כלי הדם באיבר המין הם אותם כלי דם במוח ואותם כלי דם בלב, ולפעמים היצרויות של כלי דם בלב יכולות להתחיל אצל גברים בהפרעות בזקפה".



בסקירת מערכות שנעשתה לבתי בת ה־4 ראו מוקד אקוגני בלב. מה זה בדיוק?


"מוקד אקוגני משמעו מוקד שרואים. אולטרסאונד (דימות על־שִמעי) הוא בדיקה שבה זורקים קרן של קול, כמו סונאר שזורק קרן של קול והגוף מחזיר אותה, את כל זה קולטים בבדיקה. כאשר רואים נקודה מסוימת, זה למעשה משוב של גלי הקול. המוקד האקוגני מגיב לאקו, ויכול להיות הרבה מאוד דברים, אבל אם הילדה בת 4 ואין לה שום בעיה רפואית, את יכולה לקחת אותה לביקורת אצל רופא הילדים. אם הרופא לא שומע אצלה אוושה ולא מגלה בעיה, כנראה אין כל בעיה".



האם תרומה של מח עצם פוגעת בתורם?
 "ממש לא. תרומה של מח עצם היא בדיוק כמו תרומת דם. מחברים מחט לווריד ויש מכונה שלוקחת הדם ומוציאה ממנו את תאי מח העצם. התרומה עצמה לא מזיקה, ואנשים בריאים יכולים לתרום מח עצם כמה וכמה פעמים, שכן אצל אנשים בריאים מח העצם מתחדש כל הזמן על ידי יצירת תאים חדשים, ולכן אין צורך לחשוש".



כבר שלושה שבועות שבתי בת ה־13 וחצי סובלת מבחילות, בלי אף תסמין אחר. מה זה יכול להיות?


"בחילה היא לא דבר ספציפי, והסיבות לקיומה מגוונות. התופעה יכולה להיגרם בשל הימצאותו של חיידק ההליקובקטר בקיבה וגם מסיבות של מתח נפשי. ייתכן שמדובר בחיידק ההליקובקטר שגורם לה לאי נוחות בקיבה ואפילו לצרבות או לכאבים ולבחילות שאינן מלוות בהקאות בדרך כלל. ייתכן להיות שמדובר בכלל במתח נפשי שבתך שרויה בו, אולי בגלל בית הספר או בגלל בעיות אחרות של גיל ההתבגרות. בכל אופן אם התופעה נמשכת, בתך צריכה להיבדק על ידי הרופא כדי שתישלל בעיה גופנית".



לאבי היה סרטן במעי הגס בגיל 80. האם בני, הנכד שלו, שהוא כיום בן 37, צריך לעשות בדיקת קולונוסקופיה?


"התשובה חיובית. אם במשפחה יש סיפור של גידולים סרטני במעי הגס, כדאי לעבור את הבדיקה כבר מגיל 40. אם בנך רוצה להיות שקט, אני ממליץ לו לעבור אפילו עכשיו את הבדיקה ולעשות אותה שוב בעוד כ־5־6 שנים. בנוסף, אני ממליץ לכל בני המשפחה לעבור את בדיקת הקולונוסקופיה (שקיפת המעי הגס) כי ישנם סרטנים גנטיים של המעי הגס שמתחילים בגיל מאוד צעיר".



אני בת 45, ללא וסת כבר כשלוש שנים, ורציתי לשאול: מה גורם ליתר הפרשות וגינליות?
"יתר הפרשות וגינליות (נרתיקיות) יכול לנבוע מסיבות שונות. אני מציע לך ללכת לגינקולוג ולעבור בדיקה גינקולוגית, ובנוסף לבצע תרביות שונות של חיידקים ואפילו לעבור היסטרוסקופיה, בדיקה שבה מכניסים צנרת דקה כדי לראות אם יש סיבה אחרת להפרשות. אין שום סיבה שיהיו הרבה הפרשות בלי שיהיה אפשר לטפל בהן. יש הפרשות לבנות, יש הפרשות שמריחות לא טוב ויש הפרשות שנראות כמו גבינת קוטג'. לפי סוג ההפרשה והריח אפשר לעשות את האבחנה המבדלת. גשי לגינקולוג כדי לברר את העניין, כי אם כבר אין לך מחזור ואם ההורמונים והבדיקות שלך תקינים, הדבר היחיד שיכול להיות הוא זיהום מקומי - ובדרך כלל מדובר בזיהום פטרייתי".



לפני כשבוע הרמתי מזגן, הרגשתי שמשהו נמתח אצלי בגב וסבלתי מכאב במשך כמה ימים. עכשיו פתאום יש לי כאב בעקב רגל שמאל מלווה בנפיחות. האם זה קשור לגב? ומה אפשר לעשות?


"קודם כל צריך לדעת איך להרים מזגן, ואני לא ממליץ לעשות זאת בכלל. יש אנשי מקצוע מתאימים לכך. ייתכן שנמתח אצלך שריר כלשהו, ואני מקווה שלא נפגע איזה דיסק. בדרך כלל מצב כזה אינו גורם לכאב ולנפיחות בעקב רגל שמאל, ולכן לדעתי הרמת המזגן אינה קשורה לכך. אם הכאב והנפיחות לא יעברו בעוד כמה ימים, אני ממליץ לך לגשת לאורתופד ולעבור בדיקות".