לבתי בת ה־6 התנפחה מאוד הבטן, ואני חוששת שזה בגלל אכילה מרובה של חטיפים ותאוותה ללחם בשוקולד. עד כמה באמת הסוכר הלבן משפיע לרעה על הילדים?


"במשך שנים רבות התרגלנו לכך שמתוק מתחבר עם אהבה ופינוק. החיבור נוצר עוד בהיותנו ילדים, כאשר ההורים או סבא וסבתא נתנו לנו ממתק אם היינו ילדים טובים. כך קרה שהסוכר הפך להיות אצלנו למשהו שהוא פסיכולוגי לגמרי, העונה על צורך רגשי, ללא כל קשר לרעב או לצורך בסיסי במזון.


בשנים האחרונות המודעות לאורח החיים הבריא עלתה, ורוב האנשים יודעים שסוכר - גם לבן וגם חום - הוא למעשה חומר כימי שמזיק לגוף ושאינו אחד מאבות המזון הנדרשים לנו ביומיום. הסוכר שאנו רגילים לשים בקפה או במזון הוא למעשה פחמימה ריקה ולא אוכל מזין, אלא חומר כימי שגורם לנזק בריאותי. הנזק שנגרם לגוף מהסוכרוז משפיע על כולנו, מבוגרים וילדים כאחד, באותה מידה, אלא שאצל ילדים שגופם בשלבי התפתחות, המצב רגיש יותר, וגם לא כדאי להרגיל אותם לאכילת מתוקים, שיוצרת התמכרות לסוכרים".



"אפשר ללמד את הילדים שמתוק הוא לאו דווקא סוכר או סוכרוז. אין שום בעיה שהגוף יקבל מזון מתוק שממנו אפשר לקבל את האנרגיה הנדרשת לגוף. יש מזונות מתוקים ובריאים כמו דבש, סילאן, פירות טריים או פירות יבשים שמעניקים את התחושה הנעימה והאהובה בדיוק כמו לאחר אכילת שוקולד עתיר סוכר. באופן כללי, לא הייתי מכניס לאותה קטגוריה את המילים 'מתוק' ו'סוכר', כי יש גם דברים מתוקים שהם בריאים, לעומת סוכר שהוא חומר כימי מזיק לגוף".



אני בת 32, הגובה שלי 1.65 מטרים ומשקלי עומד כרגע על 72 קילו. אני רוצה מאוד לרדת במשקל עוד כ־15 ק"ג אבל לא מצליחה. בלילות אני מוצאת את עצמי אוכלת הרבה מאוד מתוקים ואוהבת ללכת לישון רק כשבטני מלאה. מה עלי לעשות כדי לרזות?


"את התחושה של ללכת לישון כשבטנך מלאה אני יכול להבין, השאלה אם זה חייב להיות כתוצאה מאכילת לחם או עוגות או פחמימות אחרות עתירות סוכרים. אם תחליטי לקחת את עצמך בידיים ולאכול מזון מזין ומספיק במשך היום, אני מבטיח לך שהרעב לא יטריד אותך בלילות. הרבה אנשים מנסים כל מיני דיאטות כאסח, או שהם מנסים שלא לאכול בכלל או רק כמויות מזעריות במשך כל היום, אבל הגוף לא יכול לחיות בלי אוכל, אז בסופו של דבר הוא מתעורר ומכריח את האדם לאכול בזמנים משונים, כי מדובר בצורך שאי אפשר לדכאו. כך למעשה נוצרת התופעה של אכילה בלילות. יש אנשים שאף אוכלים באמצע הלילה בלי להיות מודעים לכך. הם מתעוררים באמצע הלילה ואוכלים מכל הבא ליד, ורק בבוקר, לאחר שהם פותחים את המקרר, הם מבינים שמשהו קרה".



"אם את רוצה לרדת במשקל, אני ממליץ לך לאכול עוד במשך היום. כדאי שתקפידי על חמש ארוחות ביום: בבוקר זכרי לאכול ארוחת בוקר; גם אם את מעדיפה לוותר על ארוחת בוקר חשוב שתספקי לגוף אפילו מאכל קטן, הוא לא חייב להיות משמין, אבל כדאי שיהיה מזין ומעניק חיוניות, כי את מתחילה את היום ולגוף שלך חשוב לקבל ארוחת בוקר. בהמשך, בסביבות עשר בבוקר, אפשר לאכול פרי או יוגורט. מאוחר יותר, בצהריים, חשוב שלא לדלג על הארוחה, אלא לשבת ולאכול כמו שצריך. אחר כך בשעה ארבע אפשר שוב לאכול חטיף או משהו קטן ובהמשך - שוב לא לדלג על ארוחת הערב. כדאי להתייעץ עם דיאטנית על תפריט שמותאם בעבורך לכל הארוחות ביום. את תראי שדווקא כשהגוף מקבל מזון כנדרש, לא יהיו לך הצורך או הדחף העז לאכול בלילות סוכרים ופחמימות, כי הגוף יקבל את התזונה המספיקה לו במהלך כל היום".



אני רוצה להפסיק לעשן אבל לא מצליחה לעשות זאת לבד. כרגע מתלבטת אם להתחיל ליטול כדורים שעוזרים בגמילה או להמשיך לנסות לבד. מה לדעתך כדאי לי לעשות?


"תתפלאי, אבל להפסיק לעשן הרבה יותר קל ממה שרוב האנשים המעשנים חושבים. חברות הסיגריות עבדו קשה מאוד שנים רבות כדי להכניס לנו למוח שגמילה מעישון היא דבר קשה, אבל זה לא נכון. לא מדובר בדבר קשה, אלא בקבלת החלטה שעומדים בה, גם אם לפעמים צריך קצת עזרה ותמיכה. אני חוזר ומדגיש: אין מדובר בתהליך קשה, כי לאחר מספר ימים שבהם לא מעשנים, רמת הניקוטין בדם יורדת והכול הופך להיות הרבה יותר קל. לכן, ההמלצה שלי היא שתתאמצי רק עוד טיפה, אל תיטלי את הכדורים בינתיים, כי למה לך להכניס זבל כימי אחד במקום זבל כימי אחר? במקביל הגבירי את כמות שתיית המים, וגם את כמות שתיית הקפה ותראי שתוכלי לנצח את זה בעצמך. בהצלחה". 



ערכה: הדס בארי