נתגלגלה לידי אפשרות עסקית לפתוח חנות משלי באתר אינטרנט בינלאומי גדול. זה כרוך בהשקעה לא גדולה מדי, כולל הכשרה ואולי מנטור מלווה. אני חושש שמדובר באשליה, שמה שאומרים אנשים מניסיונם הוא לא אמיתי וכן - ושלא אקבל את ההכנסה שאני חושב שאני צריך לקבל. בעבר ניהלתי חנות מסוג אחר והצלחתי. מה את ממליצה לי לעשות?


"מה שחשוב הוא התהליך ולא המטרה. גם אם לא הצלחת, יש לך תמיד הזדמנויות להתנסות עוד פעם. ומשום שלמדת בפעם הקודמת, עכשיו תלמד טוב יותר. אם המיומנויות שרכשת בעבר יעזרו לך עכשיו, אז לא עשית סתם דברים. תחשוב מה אתה לוקח מזה, מה אתה מבין, מה אתה מעצים ומרחיב ומה אתה מצמצם. לכל דבר שאנחנו עושים יש תוצר של תהודה. גם לזיכרונות שלנו ולשינויים שעברנו יש תוצרים של תהודה. בשביל להצליח צריך מקסימום הבנה ומינימום מאמץ. צריך בעיקר להבין ופחות להתאמץ במעשה. שווה לך לפתוח את אותה חנות. לא להיבהל ממש מההצלחה שצריך כביכול 'להקיז את דמך' כדי להצליח, אלא להבין את הדברים, לעשות שיווק וכל מה שאיש עסקים יודע שצריך לעשות, כולל לגייס מאמן עסקי. ליווי עסקי הוא דבר חשוב, וגם את המאמן צריך לבחון אם הוא מתאים לאישיות שלך ולמי שאתה. וככה תוכל להמשיך את הרצף שלך ולהיות אדם עצמאי".



אני אמא לילד בן שנה וחמישה חודשים. לאחרונה עברנו מעברים רבים בחיינו, והבן מתעורר באמצע הלילה. אני עדיין מיניקה אותו, עדיין הוא לא ישן לילה שלם, והמעברים עכשיו קשים עליו. אני מרגישה אצלו עצירה או נסיגה בהתפתחות. איך אני יכולה לעזור לו?


"מעברים מקשים על נשמות צעירות. בקושי אנשים מבוגרים מצליחים לעמוד במעברים בחיים, אז בטח ילד בגילו, במיוחד אם הוא ילד רגיש לסביבה שלו. זה טבעי מאוד. הוא עוד לא בסנכרון עם האקולוגיה החדשה. ילד שרגיל לישון במקום מסוים קשה לו כשמזיזים אותו ממקום למקום. ההסתגלות הזו לא פשוטה ויש לה מחיר נפשי, רוחני ופיזי. יש אנשים שנפגעים מזה מאוד, אלא אם יש לנו גוף רוחי חזק. מה שיכול לחזק אותו הוא למשל לגדל את הילד מגיל צעיר מאוד עם מוזיקה וחיות. אלה שני דברים שיכולים לנדוד ממקום למקום. למשל, אם בעל חיים כמו כלב, חתול או ארנבת, עובר ומסתגל עם המשפחה, הוא יכול להוות מודל בעבור הילד להסתגלות טובה. זה נותן לילד הרבה ביטחון. אם יש מוזיקה שהוא אהב לשמוע, אז להמשיך ולהשמיע לו אותה במקום החדש. בעלי חיים ומוזיקה עוזרים, כי בניגוד למשחקים או חפצים, זה דבר ש'מדבר' והוא 'מדבר' תמיד באותה השפה, לא משנה לאן עוברים. הם לא משתנים, וזה מדהים. לגבי ההתפתחות, זה לא נורא. אז לוקח לו זמן להתבשל. לפעמים צריך בשלות בשביל להתפתח. בעיני חשוב יותר לבנות לו את האישיות מאשר את ההישגיות. ולפעמים גם אנחנו כהורים נמצאים במעברים וקשה לנו להסתגל, אז אנחנו יוצרים תהודה של המעבר ומעבירים את הקושי לילדים שלנו".



אנחנו חיים בהולנד, במרכז העיר אמסטרדם ומרגישים כבר הרבה מן שהמקום הזה לא נכון לנו, ולא נכון שנגדל כאן את הבן שלנו בן ה־5. אנחנו מחפשים מקום שקט, ירוק וקהילתי יותר. יש לנו כרגע שלוש אפשרויות; הראשונה - לעבור לצפון אמסטרדם, מקום שמצריך הפלגה במעבורת. השנייה - לעבור לכפר ליד העיר. השלישית - להמשיך לחפש. מה כדאי לנו לעשות?


"'בראייה אחרת' דוגלת בהשתנות והתפתחות, אלה המטרות. ההשתנות נובעת מהבנה של היחס שלך אל עצמך, מה יקרה לך ולמשפחה שלך, למיומנויות שלכם, אם תעברו לאחת האופציות, לעיר או לכפר. אם את מחפשת קהילתיות, חברותיות ופתיחות, את יכולה לשאול היכן אנשים יהיו יותר פתוחים ונגישים לחיי קהילה - בעיר או בכפר? האם את רוצה שילדייך יתחנכו עם ילדי עיר או ילדי כפר? כיוון שהפתיחות מגיעה קודם כל מבפנים, צריך לשאול, מה יהפוך אתכם לאנשים פתוחים יותר - כפר או עיר? צריך לברר מה יעזור לך לשרת יותר טוב את המטרה שאת רוצה להגשים. את צריכה לבדוק עם עצמך מה מבחינה אקולוגית־סביבתית ומה מבחינת האווירה יעזור לך להיות יותר מי שאת, ואיזו סביבה ואווירה מתאימות לך יותר כבן אדם. האם אפשרות כזאת או אחרת תגרום לך לנוחות שתאפשר לך להתרכז יותר בחייכם ולמנוחת נפש? למשל, האם הכפר, הלוקה בנגישות, יגרום לך לנסוע כל הזמן במקום להיות עם המשפחה? אלה השאלות שצריך לשאול ושיובילו אותך לתשובה".