"התמותה מאירועי לב בקרב גברים ישראלים היא הנמוכה ביותר בעולם. התמותה של נשים ישראליות מאירועי לב גם היא מהנמוכות בעולם, ונמצאת במקום הרביעי בנתוני תמותה נמוכים". כך עולה מנתוני ארגון הבריאות העולמי WHO, המתפרסמים כאן לראשונה לרגל יום בריאות הלב העולמי, שיחול ב־29 בספטמבר.



פרופ' רונן רובינשטיין, מזכ"ל האיגוד הקרדיולוגי בישראל ומנהל היחידה להדמיית הלב במרכז הרפואי כרמל, מסביר שבישראל מצילים יותר אנשים הלוקים באירועי לב מאשר במקומות אחרים בעולם. זאת, בזכות נגישות גבוהה של בתי חולים, טיפול מקצועי לכלל האוכלוסייה והעובדה שמדובר בארץ קטנה.


כמו כן, ציין רובינשטיין שבעשור האחרון חלה ירידה דרמטית בנתוני התמותה מאירועי לב בישראל. הוא מוסיף ואומר שאפשר להפחית בחצי את אירועי הלב אם הציבור בישראל יאמץ אורח חיים בריא שכולל תזונה נכונה, הימנעות מעישון ופעילות גופנית סדירה. "כיום מתים בישראל 7,000 אנשים ממחלות לב בשנה, שזה עדיין מספר גבוה מאוד", אומר רובינשטיין.



"אירועי לב הם הסיבה המובילה למוות בעולם, ובישראל הגורם המוביל הוא סרטן ואחריו מחלות לב. בארה"ב בעיות לב הן המובילות כגורם מוות באוכלוסייה", הוא מוסיף.  פרופ' רובינשטיין אומר שאף שהסיכוי למות בישראל מהתקף לב בישראל הוא מהנמוכים בעולם, שיעור מחלות הלב ואירועי הלב בישראל דומה ליתר העולם המערבי, ועדיין יש בישראל 20,000 מקרים של התקפי לב בשנה, ומתוכם 4,500 הם התקפי לב שדורשים צנתור דחוף.


כל פעילות אירובית תבורך


"הגענו לתחתית של התחתית בהורדת תמותה על ידי התערבות רפואית, שום פטנט שנמציא לא יוריד עוד הרבה את התמותה", הוא אומר. "הגענו לשיא של שכלול להצלת חיים מאירועי לב. המטרה עכשיו היא להוריד עוד יותר את הבעיה על ידי מניעה. הרבה יותר הגיוני למנוע את התקפי הלב מאשר לנסות ולהציל כשהם כבר מתרחשים".



בהמלצות החדשות מדברים על 150 דקות של ספורט בשבוע. זה משהו שהאדם הסביר יעמוד בו?


"מספיק ללכת וללכת הרבה. כל פעילות אירובית תבורך: הליכה, שחייה ריצה ואופניים, זה בהחלט מספק. יש כלל בסיסי ברפואת הלב: מי שהולך הרבה, חי הרבה. לעולם לא מאוחר מדי להתחיל לחיות בריא".