אני בן 30, נשוי ואב לשני ילדים, משלם 2,700 שקל בחודש שכר דירה. הבית שלנו כמו ארמון, אבל אני חולם שנגיע לדירה משלנו, אלא שזה נראה בלתי אפשרי. איך אממש את החלום?
“החלום שלך הוא הזיה מיותרת המבוססת על המחשה אוטומטית שהאכילה אותך סביבתך מאז היותך צעיר. שיחקו לך במוח, לכן כל התפיסות הכלכליות שלך מוטעות מהיסוד ואתה חי בחסר. לכן לעולם לא תתרומם ותוביל את המשפחה שלך לאן שצריך להובילה: ביטחון משפחתי וכלכלי. השאלה אם הבית שאתה גר בו בבעלותך או לא, חסרת משמעות, זו לא המטרה. כדי לצמוח כלכלית וליצור ביטחון כלכלי משפחתי, צריך ליצור נכסים פעילים שיניבו לך תשואות, רווחים. זו המטרה בחיים הכלכליים של כל אדם ומשפחה. כדי שזה יקרה צריך למצוא דרך לצבור הון ראשוני. אפילו אם אתה מתחיל בלהכניס עוד 500־700 שקל בחודש, כדי שיהיה ממה להתחיל. את הסכום הזה מכניסים לתוכנית חיסכון בבית השקעות כדי לפתח את האפשרות ליצירת הון ראשוני ולהתחיל ליצור הון של השקעות. אתם צריכים להגיע ל־100 אלף שקל, סכום ראשוני, בתוך 3־4 שנים. כל משפחה יכולה להגיע לזה אם פותחים את המוח ויוצרים מחשבה חדשה. תמיד יש פתרון. כשהגעת ל־100 אלף שקל, קונים דירה להשקעה בפריפריה ובונים תוכנית איך בתוך עשר שנים תהיו הבעלים של שתי דירות מניבות בפריפריה. זה לא קל ולא פשוט, אבל זאת הדרך - וכל אדם יכול להגיע לשם”.



אני בן 21, בחופשת השחרור, וחושב מה ללמוד. מעניין אותי כמה מרוויחים בכל מקצוע ולכן חשבתי על הנדסת חשמל, מקצוע שאחי בחר בו ונראה לי שאני יכול להצליח בו. אני מסתכל קדימה ומבין שבגיל 30־40 הסיפוק מהעבודה יורד ועובדים בשביל הפרנסה. יש לי חיסכון של כ־24 אלף שקלים. היכן כדאי להשקיע את הכסף כדי שיצבור רווח?
“המחשבה שלך היא לוגית, הגיונית, אבל מניסיוני זו לאו דווקא הדרך לבחור את מסלול החיים. המקצוע שתבחר בו יעסיק אותך לאורך חצי מהזמן שלך לפחות, ולכן הוא צריך להיות משהו שירתק וירגש אותך ויעשה לך כיף. לחשב מעכשיו מה המשכורת שתקבל, בעיני זה קצת בעייתי. כולם מסתכלים בפרנסה ולא בסיפוק, ולכן כולם עצובים כל כך. בגיל 35 תמצא את עצמך במשבר נוראי, עייף, לא עושה את מה שנועדת לעשות ומתרחק מעצמך. ואז אתה צריך להמשיך ללכת לעבודה, שמראש לא סבלת אותה, ולקחת אותה כי אתה צריך להתפרנס - ואז תיזכר בדברים האלה ותצחק על עצמך. אני מציע לך לצאת לטיול ארוך של אחרי הצבא, לנקות את הראש, וכל בן אדם שאתה פוגש שאל אותו שאלה אחת על החיים. ותבדוק את עצמך, תנשום לתוך הדבר הזה, תתנקה, תעבוד על שמחת חיים. בסוף לא משנה מה תעשה, אלא איך תעשה. צריך ללמוד ליצור חיות וחיוניות, לא משנה באיזה מקצוע בחרת. בסופו של דבר, מה שישפיע על חייך הוא מי שאתה ומי שתהיה. סקרנות, אופטימיות, יזמות ורגישות לא לומדים בשום קורס. לגבי החיסכון, אפשר לפתוח תוכנית חיסכון בבית השקעות ולהרוויח תשואה של 2%־3% בשנה”.



זה חמש שנים אני מנהלת צהרון פרטי בבית ששכרתי ב־6,000 שקלים בחודש. אמי עובדת בצהרון ובעצמה גרה כרגע בשכירות במקום אחר, ב־4,000 שקל בחודש. אני מתלבטת אם לקנות בית, בעזרת ההון עצמי של אמי, להתחלק איתה בבעלות, ולשלב בין מגורים משותפים איתה ביחידת דיור, לבין הצהרון שיהיה מורחב יותר. שיעור המשכנתה שאשלם יהיה 12 אלף שקל בחודש. כמו כן קיימת האפשרות לעשות קפיצה מבחינת הגודל ולפתוח מקום יותר מסחרי עם יותר ילדים, ולשכור דירה קטנה בנפרד. חשוב לי להישאר באזור ששמי מוכר בו ושיש לי קליינטים בו. מה כדאי לי לעשות?
“את מדברת על קפיצה של 100% בעלויות השכירות שלך, מ־6,000 שקל ל־12 אלף שקל. לכן חשוב לעשות כמה פעמים את החישוב כדי לראות שאתעמדו בתשלומים. אף שאמך היא שנותנת את ההון הראשוני לקניית הבית, היא יכולה בהחלט להשתתף גם במשכנתה, כיוון שבמעבר למגורים איתכם היא תחסוך 4,000 שקל בחודש. לכן היא יכולה להשתתף בלפחות 2,000 שקלים ולהקל עליכם. אם תצליחו לעמוד בתשלומי המשכנתה, הרעיון נראה לי בסדר. אני לא ממליץ לך לעבור למקום גדול יותר ולהתרחב יותר מדי, כי בהתרחבויות האלה בסוף נופלים”.



מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל יום שישי ב־08:00 ב"רדיו ללא הפסקה"