אני בת 53 ולא מזמן אבחנו אצלי "דורבן" ברגל ימין. מהו דורבן ואיך אטפל בו? 

"דורבן הוא דלקת בגיד. הסיבה לכך שהתופעה קיבלה את השם 'דורבן' היא שלפעמים, בזמן צילום רנטגן, רואים את חיבור הגיד לעצם בצורה שדומה לקוץ, כמו שפיץ, מחט של דורבן. מדובר בהסתיידות של גיד שיש בו דלקת, וזה קורה לפעמים סתם ככה. זה קורה גם לאנשים שיש להם עומס על הקרסוליים או עודף משקל, לאנשים שעומדים כל היום או לאנשים שעושים פעילות גופנית מוגזמת. השם הרפואי של הדורבן הוא plantar fasciitis (בעברית הדבר מוכר בשם מחלת החיתולית הכפית או מחלת המחתלת הכפית), כי מדובר בדלקת של אותה רצועה הנמשכת ומתחברת לעקב הרגל.



"הדורבן כואב בעיקר בשעות הבוקר, כאשר קמים מהשינה ומתחילים ללכת על העקב. הכאבים חזקים מאוד, אך בהמשך הם מתפוגגים. הסיבה לכאבים העזים בבוקר: אנחנו עומדים על כף הרגל שנמצאת ב־90 מעלות (מקבילה לרצפה). כאשר אנחנו ישנים כף הרגל נמצאת במצב של 45 מעלות, ואז הגיד מתחיל להחלים, אבל ברגע שאנחנו מיישרים את כף הרגל חזרה ל־90 מעלות, חלק מהסיבים שהתאחו בזמן השינה, נקרעים מחדש.


"יש טיפולים שונים, החל מהזרקות באזור על ידי אורתופדים, דרך מדרסים מיוחדים לאזור הכואב, כדי שלא יופעל עליו לחץ, ודרך טיפול בגלי הלם. כל השיטות הן טובות".



אני בת 72 ועברתי השתלה של קוצב לב בגלל הפרעות קצב גבוהות ונמוכות, המלוות בפרפורים. עד כמה קוצב הלב מועיל, ועד כמה הוא משפר את איכות החיים? נאמר לי שאני צריכה לעבור גם תהליך של אבלציה ורציתי לדעת מה זה?


"אבלציה היא צריבה. באזור מסוים בלב שבו יש פעילות חשמלית המפעילה אותו, יש ללב קוצב פנימי טבעי, שלעתים משתבש ולפעמים גורם להפרעות קצב. אנחנו מכירים אותם ויודעים איפה הם נמצאים, ולכן אנו יכולים בעזרת טכניקה צנתורית להיכנס עם אלקטורדה למקום שבו נמצא המוקד שאחראי להפרעת הקצב - ולשרוף אותו. כך אנו מנטרלים את השפעתו על קצב לב מהיר או לא סדיר.



"הקוצב שהושתל אצלך מסוגל לתאם את הקיצוב לפי צריכת הדם. אם תצטרכי יותר דם כאשר את רצה, למשל, ייתן לך הקוצב יותר דם בקצב יותר מהיר, וכאשר את ישנה בלילה הקצב יהיה אטי יותר. קוצב טוב - במצבים שיש בהם דופק נמוך מדי עד סיכון, הוא דואג שיהיה הדופק גבוה יותר. כמו כן הקוצב יכול לעזור גם כשהקצב יותר מהיר.



"לכן בדרך כלל צורבים את מה שגורם את הפרעת הקצב לחולה, ואז מי ששולט על קצב הלב שלך - במקום המוקד, שמשבש את הקוצב הטבעי של הלב - יהיה קוצב הלב שהושתל אצלך, וזה למעשה סוג של 'ביטוח חיים'".



אני בת 72 וסובלת לעתים תכופות, פעמיים בחודש, מבריחת שתן קלה. על איזה טיפול אתה יכול להמליץ לי?


"בריחת שתן היא תופעה אופיינית אצל בנות 72. זה יכול לקרות בזמן שיעול, או בזמן צחוק, זה יכול להיות במהלך מאמץ גופני - ואין מה לעשות לגבי זה. אפשר לשים תחבושת, פד שסופג נוזלים, או ללכת לרופא אורוגינקולוג - תת־התמחות בגינקולוגיה ובאורולוגיה העוסקת בין השאר בנשים עם בריחת שתן. צריך להיבדק ולראות מה הסיבה לכך, כי יכול להיות שהשלפוחית לוחצת, או שהרחם צנוח, או שיש שקיעה של הרקמות הרכות, חולשה של שרירי האגן. בחלק מהמקרים אפשר לטפל בזה בפיזיותרפיה, באמצעות תרגילים מיוחדים של רצפת האגן. במקרים אחרים אפשר לעבור ניתוח דרך הנרתיק. בניתוח מרימים קצת את הרחם כדי שלא ילחץ על השלפוחית, ואפשר גם להרים את השלפוחית באמצעות סרט מיוחד. גם בניתוח אנדוסקופי ללא פתיחת בטן".



האם תרומת מח עצם פוגעת בתורם?
"ממש לא. היום תרומת מח עצם היא בדיוק כתרומת דם: מחברים מחט לווריד ומכונה מסוימת לוקחת את הדם, מוציאה ממנו את תאי מח העצם. התרומה עצמה לא מזיקה, אנשים בריאים יכולים לתרום מח עצם כמה פעמים שהם רוצים, ואצל אנשים בריאים מח העצם מתחדש כל הזמן על ידי יצירת תאים חדשים. סיבה מה לחשוש".



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ עם רופא המשפחה או רופא מומחה ולהיבדק אצלם



מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, מדי שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"



ערכה: הדס בארי