מחקר אמריקאי חדש בענייני ניקיון מגלה כמה עובדות מעניינות. ביניהן, שמשטח השיש במטבח הביתי יותר מזוהם מהרצפה. ד"ר גליה ברקאי, סגנית מנהל מחלקת ילדים בבית החולים "שיבא", ניתחה את הממצאים בשיחה עם ניסים משעל ודרור רפאל ב-103FM: "המחקר, וזו החשיבות שלו, מראה שהתפיסות שלנו לגבי ניקיון המזון או הסביבה הן הרבה פעמים מוטעות. למשל, לא תמיד הרצפה שאנחנו דורכים עליה היא המקום הכי מזוהם שממנו אנחנו יכולים לקבל הכי הרבה חיידקים".



דווקא מקומות שאנחנו נוגעים בהם הרבה יכולים להיות הרבה יותר מלוכלכים. יש הרבה מאוד מחקרים שמראים ששטרות כסף שעוברים ידיים, לחצנים במעליות, ידיות של דלתות, מעקות של מדרגות, שלטים של טלוויזיה והטלפונים הסלולריים שלנו, הרבה יותר מזוהמים מהרצפה. גם לא נכון שהשיש במטבח יותר נקי מהרצפה".




"זה לא רק 'חוק החמש שניות'"


"התמונה מורכבת", ציינה ד"ר ברקאי. "זה לא רק 'חוק החמש שניות' (לאכול מהרצפה מה שנפל). ברגע שמזון נופל על משטח מסוים הוא מתמלא בחיידקים. נכון שככל שעובר הזמן יהיו עליו יותר חיידקים. אבל זה יותר מורכב, כי תלוי בסוג המשטח עליו הוא נפל ואם המזון הוא לח או לא. יש אנשים שאוכלים מהרצפה, אבל אנשים שהם פרנואידים ימשיכו להיות פרנואידים ולא יאכלו מהרצפה או מהשיש". על השירותים הוסיפה: "השירותים הציבוריים יותר נקיים מהשירותים בבית, כי בשירותים הציבוריים כל כמה שעות נכנס מנקה ומנקה אותם. מתי אנחנו מנקים את השירותים בבית? לא כל יום".



"יש אנשים הזויים שמה שהם עושים כל היום זה לקחת חומרי מזון, לזרוק אותם על משטחים שונים, לפרקי זמן שונים, ולספור חיידקים", הוסיפה ד"ר ברקאי. "די מדהים שיש אנשים שזה מה שהם עושים בחיים. אבל זה נותן לנו אינפורמציות. אבל את כל המחקרים האלה צריך לקחת בפרופורציות, כי אם ניתפס בכל פעם לאיזה שביב מידע חדש שילמד אותנו על עוד מקום שהוא מסוכן, וניכנס להיסטריה, באמת לא נוכל לחיות בחיים האלה בצורה הגיונית".