כבוד המדור ה–200 שלנו, בחרנו לשתף אתכם ב"מאחורי הקלעים" של עולם הדיאטנים. 200 מדורים ברציפות, כל שבוע במוסף זה. בקרוב ארבע שנים, אבל מי סופר. בפעם הבאה כשאתם פוגשים דיאטנית (הרוב המוחלט הוא נשים) בקופת חולים, בחוגים שונים, במגוון ערוצי התקשורת, או כזו שהיא חברה שלכם, זכרו כמה דברים עליה או עלינו.



אוהבות אוכל ונהנות לאכול:
אולי תתפלאו, אבל אנחנו לא אוכלות רק מזון בריא כל הזמן. אנחנו אוהבות גם "אוכל לא בריא": אחת מאיתנו קרמבו והשנייה שוקולד. לא כל יום, אפילו לא כל שבוע, אבל מעת לעת בהחלט כן. לא פעם אנחנו מוצאות עצמנו מתמודדות עם האתגר של לוותר או לאכול מעט. יעידו על כך אלה שחולקים איתנו את אותו מטבח, בני הזוג והילדים, במקרר ובמזווה יש בעיקר אוכל בריא - אבל לא רק.



אין מזונות אסורים: גם אם זה נדמה, אנחנו לא פוסלות את האוכל שאתם אוהבים. נמליץ לשנות את תכיפות הצריכה של מזונות לא בריאים, נציע תחליפים, נלמד לשפר את המתכונים. אנחנו בהחלט מבינות שהמזון מספק לא רק אנרגיה ורכיבים חיוניים לגוף. הוא חלק מהתרבות שלנו, מהמסורת, מהנאות החיים. אנו מאמינות שאי אפשר להתפשר על הטעם של האוכל והחוויה.



מצד שני, גם עודף משקל או בעיות רפואיות פוגעים באיכות החיים. המטרה שלנו היא ללמד למצוא את שביל הביניים, שילוב של אוכל טעים ואהוב תוך התייחסות לתפריט מזין ואיכותי.



תזונה היא תחום אפור, לא שחור או לבן: ומעניין לעניין באותו עניין, אנחנו ממש לא אוהבות להתווכח על דיאטה זו אחרת, על תוספי מזון או מזון מעובד. אין רע מוחלט או טוב מוחלט. יש להתייחס למכלול, לתפריט בשגרה, כמו גם לאורח החיים בכלל: פעילות גופנית, שינה (איכות וכמות), תרבות פנאי, בילוי עם משפחה וחברים ועוד.



לא לפחד מאיתנו: יש שסבורים שהדיאטנית היא סוג של שופטת או שוטרת: "אני יודע מה צריך לעשות כדי לרדת במשקל, אבל אני צריך שוטר". פעם מישהו הגדיל לדמיין את הדיאטנית ככומר שחשוף לווידויים אישיים. אנחנו דווקא מוצאות דמיון במקצוע שלנו למורת דרך. אנחנו מלוות את המעוניינים בשיפור התפריט לכל אורך המסלול. לא מציידות בתפריטים הביתה ובשעת מבחן מודדות את ההיקפים והמשקל. בדיוק להפך. מציידות בהמלצות לדפוסי אכילה נכונים, מלוות את המטופלים ללא הפסקה בפגישות, בשיחות טלפון, במיילים ובהודעות וואטסאפ.



מורה דרך מלווה את המטיילים כל הזמן ומתווה את הנתיב בהתאם לנסיבות: אם יש מפולת סלעים, ישנה את תוואי הדרך בהתאם. כך גם אנחנו - ההמלצות בחגי תשרי, למשל, שונות מאלה שבשאר חודשי השנה. בסוף המסלול, כשמגיעים למטרה, רק אחד נועץ את הדגל בפסגה, וזו לא מורת הדרך.



חוות דעת שנייה: לעתים אנחנו מספקות עוד נקודת מבט מקצועית. לכל אחד יש דעה או ידע מהרופאה, מהשכן, ממאמר בעיתון או ממדריך חדש ביו–טיוב או בפייסבוק. רבים מגיעים לקבל ייעוץ לאחר שקראו מחקרים ו"מחקרים" שמצאו בד"ר גוגל. שפע מידע, עובדות ונתונים סותרים, חלקי הפאזל שלא תמיד יוצרים תמונה ויש להשלים את החלקים החסרים או להחליף את אלה שלא שייכים. לא פשוט עבורנו להפריך דעות ועובדות לא מדויקות או לא נכונות, במקרה הגרוע יותר.



איפה למדת? זה המקום לציין כי ההכשרה של הדיאטנים אינה בת חודש או שנה. היא ארוכה וקשה: שלוש שנים לתואר ראשון במדעי התזונה (עם הרבה שיעורים במדעים מדויקים: ביוכימיה, סטטיסטיקה, גנטיקה), חצי שנה של סטאז' בבית חולים המשלב חודש בשירותי בריאות בקהילה, מבחן ממשלתי לקבלת אישור לעבוד במקצוע דיאטן או תזונאי, להבדיל ממאמנים או ממדריכים לתזונה, לתזונה נכונה, לתזונה טבעית או אחרת. דיאטנים רבים הם בעלי תואר שני ואף שלישי. ההכשרה הממושכת והמקיפה מסייעת לנו לזהות את הסיבות לקשיים בהתמודדות עם האוכל, בין שהן נובעות מגורמים רפואיים, ובין שהן על רקע רגשי או שילוב שלהם.



אנחנו באמת אוהבות את המקצוע: אולי תתקשו להאמין, אבל כיף להיות דיאטנית. ממש כך. מקצוע שהוא דרך חיים, שהוא עבודה עם אנשים. כל מיני אנשים בגילים שונים, ממגוון תרבויות, ערכים, הרגלים ותפיסות. דיאטנית היא דיאטנית, כל הזמן, 24/7, ואנחנו שמחות על כך. באסיפת ההורים ישאל אחד האבות על הגבינה החדשה שהושקה, בשישי בערב עם חברים תעלה לדיון האפקטיביות של הדיאטה האופנתית האחרונה, וליד תיבת הדואר תשאל השכנה למה בבדיקות הדם שלה רמות הסוכר גבוהות אף על פי שהיא לא אוכלת מתוקים כבר שנים. תמיד נשמח להשיב ולהסביר. אתם מוזמנים.



לפני פיזור: אין לנו בעיה שתבחנו מה אנחנו אוכלות, תמתינו בסבלנות לראות מה נבחר מהתפריט במסעדה או תנעצו מבטים בצלחת המלאה שלנו מהמזנון באירוע. סביר להניח שלפעמים גם תופתעו מהמנות שבחרנו. יחד עם זאת, אין סיבה שתחשדו בנו (שלא לומר תחששו) שאנחנו בוחנות את מה שמונח בצלחת שלכם. באמת שלא.