נחשפו שני מחקרים פורצי דרך למניעת תחלואה ותמותה מהתקפי לב ומאירועים מוחיים בקרב חולי סוכרת של פרופסור איתמר רז מישראל וחוקרים נוספים בארץ ובארה"ב. פרופסור איתמר רז - יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת, מומחה בעל שם עולמי וחוקר פורץ דרך של המחלה - מסר ל"מעריב־השבוע" לרגל יום הסוכרת הבינלאומי שחל היום שכחצי מיליון איש בישראל בסיכון מיידי לחלות במחלת הסוכרת, וש־600 אלף איש נוספים כבר חולים במחלה.

"חולי סוכרת סובלים פי שניים מיתר האוכלוסייה מהתקפי לב ומאירועים מוחיים, ולשם כך פותחו לאחרונה תרופות חדשות שמנסות להפחית את התמותה" אמר. פרופסור רז הוא שמוביל בימים אלה את שני המחקרים פורצי הדרך מטעם בית חולים הדסה בשיתוף פרופסור יוג'ין בראונוולד, מחוקרי הסוכרת הידועים בעולם.

אחד המחקרים, שהוא הראשון בעולם הבודק בטיחות תרופה חדשה למניעת תמותה של חולי סוכרת ונוסה על 16 אלף חולי סוכרת, הסתיים השנה. המחקר הוכיח את בטיחותה של התרופה החדשה ממשפחת ה"גלופליזטין". זוהי תרופה מהפכנית שמונעת התקפי לב בחולי סוכרת, והיא הפחיתה דרמטית את התמותה - הפחתה של 40% מהתמותה מהתקפי לב בקרב חולים אלה.

המחקר השני, המתבצע בימים אלה, גם הוא בהובלת פרופסור רז על 17,300 חולי סוכרת, והוא בא להוכיח את בטיחותה של תרופה חדשה אחרת ממשפחת GLP1. תרופה זו ניתנת בזריקה פעם ביום או פעם בשבוע. התרופה השנייה הוכחה כמונעת תמותה של חולי סוכרת מהתקפי לב וגם מאירועים מוחיים ביותר מ־20%.