כאב ראש הוא תופעה שכיחה המוכרת לרבים. הוא יכול להיות סימפטום למחלה או לבעיה אחרת, כאב כרוני או כזה התוקף לעתים רחוקות. סוגי כאבי הראש והגורמים להם רבים ומגוונים. תזונה והרגלים נוספים באורח החיים יכולים להוות טריגר להופעת כאב הראש, ויש לתת על זה את הדעת. יש המדווחים על כאבי ראש לאחר שדילגו על ארוחה או לאחר לילה ששעות השינה בו היו מועטות. לפעמים מאכלים מסוימים עלולים להיות הגורם לכאבי הראש ושינוי בתזונה יכול למנוע אותם או לצמצמם.



הכאב יכול להופיע בטווח של כחצי שעה עד 72 שעות אחרי האכילה, מה שמקשה לאבחן ולזהות מהו המזון שאליו אנחנו רגישים בתפריט. מומלץ לנהל רישום מזון ולהתחיל בדיאטת אלימינציה. זוהי למעשה דיאטה ששומרת על התפריט הרגיל שאותו אנו אוכלים ובכל פעם מחסירים מאכל אחר שחשוד כבעייתי. לאחר שלושה ימים נטולי אותו מאכל משלבים אותו שוב בתפריט למשך שלושה ימים (ללא שינוי אחר) וכן הלאה עד לאיתור המאכל שאליו רגישים.



אצל נשים יכולה להופיע רגישות למזון מסוים שתתבטא בכאבי ראש בשבוע שלפני הופעת המחזור החודשי, אבל היא תיעלם בשבוע שאחרי.


אומנם קיימת שונות רבה ברגישויות למאכלים בין אדם לאדם, אך יחד עם זאת ישנם מזונות אשר בקרב קבוצות גדולות של אנשים גורמים לרגישות המתבטאת בכאבי ראש. לכן כאשר מבצעים את דיאטת האלימינציה, נסמן את המזונות האלה כחשודים המיידיים ובהם כדאי להתחיל.



הרשימה השחורה:



1. קפאין: זכרנו אותו בעבר בהקשר של כאבי הראש המופיעים בצום יום הכיפורים. למעשה כאבי הראש הם תופעה ידועה בצום. הכאב האופייני הוא כזה שמתחיל באזור העיניים ומתפשט לחלק הקדמי של הראש, לעתים אף מתפתח למיגרנה. הסיבה העיקרית המיוחסת לכאבי ראש אלה היא מחסור בקפאין.



חשוב לדעת שלא רק הימנעות מוחלטת: גם הפחתה בצריכה של 50 עד 100 מ"ג ליום בלבד מהכמות שאותה אדם רגיל לצרוך יכולה לגרום לכאבי ראש (לשם השוואה, בכוס קפה יש 180–50 מ"ג קפאין, תלוי בסוג הקפה ובמינון). גם צריכה גבוהה מדי של קפאין יכולה לגרום לאותם הסימפטומים של כאב הראש. קפאין אף עלול לפגוע ביעילות של תרופות הניתנות להקלה על כאבי הראש.



2. טירמין: רכיב שהוא תוצר פירוק של חומצת האמינו טירוזין הנמצאת בחלבון. טירמין מצוי בעיקר במזונות עשירים בחלבון שעברו תסיסה, שלא אוחסנו כראוי או שאינם טריים. מזונות המכילים טירמין: גבינות מעושנות, אגוזים, דג הרינג וכבד עוף.



3. אלכוהול: נצרך במשקאות כגון ליקר, יין ובירה ולמעשה כימיקל הנקרא אתנול, שעלול לגרום לכאבי ראש במספר דרכים. ראשית, הוא מרחיב את צינורות כלי הדם, ואצל אנשים מסוימים מצב זה עלול לגרום לכאב ראש. שנית, אתנול הוא חומר המשמש כמשתן טבעי, מה שמוביל להפרשת מלח, ויטמינים ומינרלים מהגוף דרך הכליות. צריכה מוגברת של אתנול עשויה לגרום להתייבשות ולכאבי ראש.



אנו צורכים אתנול במגוון רחב של משקאות המכילים גם כימיקלים נוספים שתפקידם להקנות למשקה את הטעם הספציפי והמיוחד. רגישות לאלכוהול יכולה להיות גם לסוג מסוים ולא לכל סוגי האלכוהול. ישנם אנשים אשר רק יין אדום גורם להם לכאב ראש ואין להם בעיה עם אלכוהול מסוג אחר. בדרך כלל אותם אנשים יהיו גם רגישים לשוקולד.



4. מונוסודיום גלוטמט: מלח של חומצת אמינו המשמש כמשפר טעם במזון - נמצא לרוב במאכלים בתיבול אסייתי. יכול לגרום לכאבי ראש לאנשים הרגישים לרכיב. תופעה זו ידועה בשם "תסמונת המסעדה הסינית".



מחקרים הראו כי ניתן למזער את ההשפעות שלו ואף להימנע מהן אם צריכתו תהיה יחד עם פחמימה מורכבת, כגון אורז או פסטה. הוא בעל טעם אופייני ומיוחד לו, הנקרא אומאמי. חשוב לציין כי לאוכלוסייה שאינה רגישה למונוסודיום גלוטמט אין סיבה להימנע משילובו בתפריט. להפך, שימוש בו במזון יכול לעתים לסייע בהפחתת נתרן במוצרים מעובדים.



5. ניטריטים וניטראטים: חומרים אלה מצויים במזונות שונים ובעיקר בבשר מעובד. משמשים כחומר משמר ומעניקים את הצבע האדום האופייני לו. המינונים המצויים בבשר ובמזונות נוספים הם לרוב נמוכים מאוד, אבל לעתים כמות זו מספיקה בשביל לגרום לרגישות. מחקרים הראו כי לאנשים בעלי נטייה לסבול מכאבי ראש כתוצאה מאכילת ניטריטים יש רמות גבוהות של בקטריה במעיים, שתפקידה לסייע בפירוק של חומרים אלה. בפירוק של ניטריטים מתקבלות חומצות ניטריטיות שמרחיבות כלי דם וגוררות כאבי ראש. יכולת ההרחבה של כלי הדם היא גם הסיבה לכך שחומצות ניטריטיות ניתנות כתרופה במחלות לב וכלי דם.



6. טמפרטורת המזון: אכילת מזון בטמפרטורה נמוכה מדי או גבוהה מדי יכולה גם כן לגרום לכאבי ראש. דוגמה בולטת היא כאב הראש אחרי אכילת גלידה קרה או שתיית כוס ברד.



7. אנמיה: מוגדרת כירידה במספר כדוריות הדם האדומות או ההמוגלובין ויכולה לגרום לצמצום כמות החמצן המגיעה למוח. הפחתה זו יכולה לגרום להרחבת עורקים ולכאבי ראש. כלומר, מחסור במזון עלול לגרום לכאבי ראש. נטילת תוספי ברזל ודיאטה מתאימה יכולות למנוע את הכאבים.