אני בת 68 ובחודשים האחרונים הדופק שלי מאוד גבוה ומגיע למהירות של כ־110 גם בזמן מנוחה. מה המשמעות של דופק גבוה ולמה הוא כה גבוה אם אני לא בפעילות נמרצת?


"הסיבות לדופק גבוה יכולות להיות שונות, החל מפעילות יתר של בלוטת המגן ועד הפרעה חשמלית של קצב הלב. דופק גבוה 'מעייף' את הלב ואם הוא עובד במהירות של 110 במקום 60 אז הוא מתעייף יותר. אם יש לך בעיה בלב את לא צריכה לחכות זמן רב לבדיקת אקו של הלב. אם יש לך ביטוח משלים של קופת חולים, תסתכלי מי הם הרופאים הפרטים שעובדים עם ביטוח משלים ותלכי באופן פרטי לקרדיולוג, תשלמי מה שצריך ותקבלי בחזרה חלק מהכסף מהביטוח המשלים, כי צריך לבדוק את הלב ולראות את תוצאות האק"ג כדי לאבחן את הסיבה לכך.





דופק מהיר גורם לתחושת עייפות ועלול לגרום במצבים מסוימים לכך שהלב מתעייף וכושל. לכן אני חושב שאת צריכה ללכת להתייעץ כמה שיותר מהר עם רופא קרדיולוג ובמקביל גם לעשות בדיקת דם כדי לבדוק את תפקוד ופעילות בלוטת המגן וגם לשלול סיבות אחרות".

מהו הטיפול המומלץ לנחירות בזמן שינה?
"כאשר מדברים על נחירות, תלוי אם מדובר בנחירות של אדם צעיר שישן בלילה או שמדובר בנחירות של אדם מבוגר, והאם מדובר רק בנחירות או בדום נשימה במהלך השינה. יש אנשים, בעיקר בגיל מבוגר או אנשים שמנים ואנשים בעלי צוואר קצר, שיש להם הפרעות נשימה ובגלל התנוחה שבה הם ישנים ובגלל הצוואר הקצר הם נוחרים מאוד חזק ולעתים הם חווים הפסקת נשימה, כאשר הם לפתע משתנקים ואז נותנים נחירה גדולה בבת אחת ומתעוררים, מבלי שהם מודעים לכך שהם התעוררו, כי המוח התעורר אבל הגוף לא, ואז הם חווים למעשה הפרעות בשינה.

"אני מציע ללכת למעבדת שינה, לבדוק איזה סוג של הפרעת שינה ובאיזה סוג של נחירות מדובר. אם אלו רק נחירות של אדם צעיר, אני מציע את הפיתרון של תפירת כדור טניס לגב חולצת הפיג'מה, כך שלא ניתן לישון על הגב ונאלצים לישון על הצד, כך בתנוחה של שכיבה על הצד נוחרים הרבה פחות".

האם יש קשר בין נטילת אומגה 3 לבין התפתחות סרטן הערמונית?
"מעולם לא שמעתי על קשר בין שני הדברים וזה גם נשמע לי לא הגיוני. נראה לי שמדובר באגדה אורבנית, כי אין שום קשר ואולי אפילו להפך".

האם נכון שלאישה בהיריון אסור לאכול נבטים או גבינה בולגרית?
"כשאמי ז"ל הייתה בהיריון היא אכלה הכל וגם לא הייתה לה יועצת הנקה והיא לא ערכה את כל הבדיקות הרבות שנהוגות כיום, ואני חושב שסך הכל יצאתי לא רע. לכן לדעתי צריך לקבל פרופורציה בכל הקשור לתקופת ההיריון. כדי לאכול נבטים יש לשטוף אותם היטב קודם, וזה מצריך עבודה, אז לפעמים אנו נוטים לוותר על אכילתם, אבל אם מצליחים לרחוץ ולנקות אותם היטב הם מהווים חלבון מצוין, מאוד בריאים ומכילים הרבה אנזימים.גבינה בולגרית מכילה הרבה מלח כך שאכילתה בכמות רבה לא מומלצת לאף אחד ולא רק לאישה בהיריון.

בכל אופן, גבינה בולגרית מכילה הרבה סידן, שזה דבר חשוב מאוד בהריון, ואם מדובר בגבינה שנעשתה במחלבה מוכרת הרי היא גבינה מפוסטרת מחלב מפוסטר ולכן אין שום בעיה באכילתה. באופן כללי לנשים בהיריון אנחנו לרוב לא ממליצים לאכול מוצרי מזון שאינם מבושלים ואינם מפוסטרים כמו דברים שעשויים מביצים שלא עברו אפיה או בישול וכן גם סושי שעשוי מדגים חיים או קרפצ'יו שעשוי מבשר לא מבושל".
הפרעות שינה. צילום: אינגאימג'
הפרעות שינה. צילום: אינגאימג'




אני בן 71 ואמור לעבור ניתוח בקע טבורי. שלחו אותי לעשות אק"ג ועשיתי גם בדיקת הולטר והקרדיולוג אמר שיש לי הפרעה שנקראת RBBB אבל שזה בסדר ושאני יכול לעבור את הניתוח בהרדמה כללית. מה דעתך?
"אני משער ומנחש שאולי יש לך ה-RBBB כבר הרבה זמן. מדובר בהפרעה חשמלית קלה של חסימה באחד הענפים אבל זה לא ממצא מדאיג. אם היו לך חס וחלילה כאבים חזקים בחזה וסימנים של מועקה בחזה והיו מוצאים את ההפרעה, היו יכולים לחשוב שהיא כתוצאה מהתקף לב, ולפעמים הפרעה זו באה ככה סתם בלי שום סיבה ובלי שום נזק ולכן טוב שתדע איזו הפרעה יש לך.

אם פעם תגיעי לחדר מיון, חשוב שתגיד לרופאים שיש לך RBBB. בקע טבורי נמצא באזור הטבור, והקרום שמתחת לבטן שאוסף ומחזיק בתוכו את המעיים פתוח, לכולנו יש שם פתח קטן אבל במקרה של בקע טבורי הוא מתרחב וחלק מהמעי יכול לצאת החוצה. ואז בניתוח קטן פותחים את הקרום, מכניסים רשת ותופרים. מדובר בהליך פשוט יחסית שלא מצריך אשפוז ממושך ואין מה לחשוש ממנו". ד

שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.

מתוך תכניתו של פרופסור קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב-103FM. ערכה: הדס בארי