אנחנו משפחה בת שלוש נפשות. קנינו דירה קטנה בבניין ישן משנות ה-60 ושיפצנו אותה. יש אפשרות להרחיב את הדירה באמצעות תוספת בנייה של סלון ומרפסת, כפי שעשו שאר הדיירים. אחד השכנים, שהרחיב את הדירה שלו, אמר לאדריכל שהבאנו שאם נרחיב את הדירה, ניכנס למלחמה איתו, והוא מוכן לשבת על זה בכלא. הוא רצה לרכוש את הדירה שקנינו, ואנחנו הקדמנו אותו. האם כדאי לי לחכות שהוא יירגע או לנסות להרחיב בכל זאת?


“את צריכה לשאול את עצמך מה נכון לך לעשות לפי חוויית החיים שלכם. קניתם דירה. האם אתם רוצים לגור בה או לא? אם כן, אז תגורו בה ותשפצו אותה. עם השכן אין שום מלחמה. אם חוקית מותר לכם להרחיב את הדירה, אז מי הוא שיגיד לך מה לעשות? אם הוא סוג של עבריין שמאיים על האדריכל כי הוא מתעצבן על זה שהוא לא קנה את הדירה, אז יש משטרה. מה אכפת לכם מה הוא חושב? אתם צריכים לדאוג לחיים שלכם, במסגרת החוק, על פי מה שצריך, כמו שאתם רוצים. ואם הוא יעז לאיים, יתנהג בצורה לא יפה או יגיד מילה לא במקום, תפנו למשטרה. יזהירו אותו פעם, פעמיים, שלוש, ובסוף הוא גם יקבל צו הרחקה. למה אתם צריכים להגביל את הרצונות החוקיים שלכם בגלל בן אדם שיש לו בעיות שלו עם עצמו? לא צריך לחכות. אם הרחבת הדירה לא קריטית בשבילכם, כי אתם ממילא מתכננים למכור אותה ולעבור למקום אחר, אז בשביל מה להתעסק עם זה? תתקדמו הלאה”.



אני עובד כמנהל מטבח ברשת מזון גדולה ומשתכר היטב. כבר הרבה שנים יש לי חלום לפתוח עסק משלי בתחום המזון. אני מאוד אוהב חומוס וכבר שלוש שנים מפתח מתכון משלי, שכל מי שטועם אותו אומר שאני חייב לעשות עם זה משהו. אני איש שיודע ואוהב לעבוד, אבל אין לי מושג בניהול ובעסקים. היו לי שני עסקים שפשטו רגל והחזירו את המשפחה שלי אחורה הרבה שנים. האם בכל זאת כדאי לי לנסות ולפתוח חומוסייה משלי?


“בוודאי שלא. טוב לך בעבודה, אתה נהנה, מרוצה ומרוויח טוב, וזה לא מובן מאליו. בחיים צריך גם לדעת לשלוט ביצרים שלנו. אתה נמצא במקום שטוב לך בו, ופתיחה של עסק, מי כמוך יודע, היא הימור. גם אם תלמד היטב איך פותחים עסק, אתה מדבר פה על הימור רציני. אתה מספר בעצמך שאתה מנהל עסקים רע ושפעמיים החזרת את המשפחה שלך אחורה. זה כבר נותן לך את התשובה. אני ממליץ לך לא להשקיע בעצמך כסף, אלא לחפש זווית אחרת. אם אתה מסוגל להביא יציאה מגניבה של חומוס שאף אחד לא מכין כמוהו, אתה יכול לחפש רשת חומוסיות שפועלת ולהציע לה את עצמך עם המתכון החדש, כטבח, באותם התנאים שיש לך היום וכשותף זוטר, ב־5%־10%. אפשרות נוספת היא למצוא יזם שפועל בסביבה שלך ולהציע לו לשתף פעולה. אתה תביא את המתכון לחומוס, והוא ידאג לכל השאר. אגב, לדעתי אין טעם לפתוח חומוסייה אחת, אלא מראש לפתוח רשת של דוכנים. אתה לא צריך לעזוב את העבודה כל כך מהר. אתה יכול לתת את המתכון ולשמור לך את האופציה בעתיד לעבוד שם כשכיר”.



עבדתי כראש צוות פיתוח בחברה. מנהל חדש הגיע, אחרי חצי שנה אמר שיש בעיות בתפקוד שלי והעביר אותי לנהל צוות אחר. בשבוע שעבר אמר לי שהוא לא מרוצה ושהוא עומד לפרק את הצוות ולהשאיר אותי כמפתח בכיר, בסביבה תכנותית שלמעשה כבר מתה. מצד שני, הוא כן מדבר אתי על אופציות להמשך ורוצה שאשאר. בינתיים כבר התחלתי לחפש עבודה אחרת, אבל זה מאוד קשה ויש לי התחייבויות כמו משכנתה. האם כדאי לי להישאר בחברה?


“למה להישאר במקום שבו לא רוצים אותך? יש לך מנהל שאתה לא הקאפ אוף טי שלו. הוא רואה בך עובד נאמן ויציב, אבל לא בונה עליך בתוכניות שלו לעתיד. זה גם אומר להישאר בסביבה תכנותית שמפגרת אחרי השוק. אם תמשיך שם עוד שנתיים ואז תפוטר, אתה בבעיה. אם אתה מסתכל על העתיד, אין סיבה להישאר שם. אתה צריך להקדיש אנרגיה וזמן לחיפוש התפקיד הבא שלך. אולי לחשוב על הרחבת האופקים לעוד תפקידים, ואז לנהל קמפיין אמיתי למציאת עבודה חדשה בכל מיני דרכים, בין היתר דרך אנשים שאתה מכיר. ברור שבינתיים תישאר בחברה הנוכחית, כי אתה לא מסוג האנשים שיעזבו ואז יחפשו את עצמם”. 


 



מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב-08:00 ב-103FM