כיום ישנם יותר ויותר אזכורים של רפואה טבעית מן המזרח בהקשר של טיפול בכאב, בשיח הרפואי והמחקרי. כאזרחים במדינה עם אורח חיים מערבי, כדאי לדעת שיש מספר לא מבוטל של מחקרים המעידים על יעילותו של הדיקור הסיני בטיפול בבעיות רפואיות בכלל ובכאבים בפרט. כתבה זו עוסקת בדיוק בנושא זה. לקרוא ולהשתחרר מהכאב.



דיקור – אפקט טיפולי ממשי או פלצבו?


האם ייתכן ששמעתם על דיקור שזה רק פלצבו? על פי מטא-אנליזה שנערכה בשיתוף פעולה בין מרכז המחקרים בנושא בריאות ושיקום בניוזילנד למרכז לטכנולוגיות שיקום בלונדונדרי, צפון אירלנד, לא כך הדבר. בסקירה מחקרית נרחבת זו, שכללה מסדי נתונים של אתרים מדעיים ורפואיים מהשורה הראשונה, והקיפה 49 מחקרים בנושא, נמצא כי שני שליש מהם, אשר עמדו בסטנדרטים של האיכות המתודולוגית הגבוהה ביותר, הראו תוצאות חיוביות ואפקטיביות של הטיפול בדיקור. זאת, באופן מובהק מבחינה סטטיסטית. בנוסף, נמצא כי לדיקור הסיני יתרון משמעותי בהשפעה אפקטיבית לטווח הרחוק, ויצירת השפעה טיפולית יעילה ומתמשכת לאורך זמן.



מחקרים נוספים שבדקו את האפקטיביות של הדיקור


מחקר שנערך באוניברסיטה נאנג'ינג בסין, קבע כי לדיקור הסיני השפעה יעילה יותר על תסמונת המעי הרגיז ביחס לטיפול התרופתי. מחקר נוסף, שנערך במרכז הרפואי של בית החולים ג'סנג בסיאול, קוריאה, מצא כי טיפולי דיקור הביאו לשיפור בשיעור הגבוה ב-33% ביחס לתוצאות הזרקת תרופות נוגדות דלקת. עוד מחקר, מהגדולים מסוגו, שנערך על ידי צוות חוקרים בכירים באיטליה, חשף כי טיפולי דיקור סיני לנבדקים הסובלים ממיגרנות היו אפקטיביים יותר, בפרמטרים של הפחתה בתדירות ההתקפים ובהפסד ימי עבודה, ביחס לטיפול תרופתי קונבנציונאלי. רשימת הבעיות הרפואיות שהדיקור הסיני הוכח מחקרית כאפקטיבי לטיפול בהן, אף יותר מאשר טיפול תרופתי, ארוכה, וכוללת, בין היתר, כאבים כרוניים, בעיות גב וצוואר, הפרעות שינה, דיכאון, סוכרת ועוד.



(צילום:Bigstockphoto)



מגוון סוגי דיקור


לפי אופיר שגב פרימן, המתמחה בטיפולי דיקור לבעיות רפואיות רבות: ״חשוב להבין, כי כשאומרים "דיקור", משתמשים למעשה בשם הכולל מספר שיטות טיפול שונות זו מזו, המשלבות ידע עתיק ומודרני, תיאוריות אנרגטיות ונוירולוגיות, כמו גם הבדלים בטכניקות, לרבות שימוש במחטים בלבד או שילובן עם לייזר וגירוי חשמלי״.


ביקשנו מאופיר לספר לנו עוד על שיטות הטיפול בכאבים הקיימות בעולם הדיקור, לפניכם פירוט של טכניקות הטיפול המובילות בתחום:



• דיקור סיני: טיפול המתבצע באמצעות החדרת מחטים מיוחדות, דקיקות ועדינות ביותר, לנקודות האנרגטיות בעלות ההשפעה המרפאת המיטבית עבור המטופל, בהתבסס על אבחנה. מדובר בטיפול חווייתי ונעים, שהנו בטוח לחלוטין, יעיל מאוד ובעל השפעה מהירה מחד וארוכת טווח מאידך.



• דיקור יפני: שיטת דיקור זו מושתתת על בדיקת נקודות הרפלקסים בגוף ואבחון מגע של הבטן, לבחירת אפקטיבית של נקודות הדיקור המדויקות ביותר עבור המטופל. השיטה הנה יעילה ביותר, ומאפשרת להגיע לתוצאות מיטביות תוך חוויה טיפולית נעימה ומרגיעה של דיקור עדין במיוחד.



• דיקור קוראני: בשיטת דיקור זו, המחטים מוחדרות לנקודות בכפות הידיים והרגליים בעיקר. יתרונותיה העיקריים של השיטה הנם פשטותה, בטיחותה ויעילותה. מהירות התגובה של מטופלים לדיקור זה עשויה לעתים קרובות להיות דרמטית ממש באפקטיביות החיובית שלה.



מגוון סוגי דיקור (צילום:Bigstockphoto)



• דיקור לייזר: בטכניקה זו נעשה שימוש בקרן לייזר ממוקדת על מנת להפעיל ולגרות את נקודות הדיקור, וזאת מבלי להחדיר מחטים. בזכות היותה נטולת דקירות, היא מתאימה ביותר גם לילדים ולתינוקות, כמו גם לאנשים שנרתעים וחוששים מהחדרתן של מחטי הדיקור.



• דיקור חשמלי: שיטת טיפול זו, מעצימה את השפעת הדיקור הסיני באמצעות חיבורן של המחטים למכשיר מתקדם המספק גירוי חשמלי מבוקר, שעובר אל תוך הנקודות האנרגטיות. טכניקה זו מתאימה במיוחד לטיפול בכאבים כרוניים וכן במגוון בעיות תחושתיות ותנועתיות עם מעורבות עצבית ושרירית.



• דיקור בשיטת מסטר טונג: שיטת דיקור זו מתייחדת בשימוש בנקודות דיסטאליות, המרוחקות מאזור הכאב או הבעיה, על פי מיפוי השתקפותם של איברי ומערכות הגוף באזורים מקבילים. האפקטיביות של הטיפול מרחיקת לכת, והתוצאות מהירות, ויכולות להיחוות עוד בזמן שהמחטים עדיין נמצאות בגופו של המטופל.



• שיטת האיזון של ד"ר טאן: גם טכניקת דיקור זו, שמיושמת על פי תגליותיו של ד"ר טאן, מגדולי המדקרים בעולם, מבוססת על נקודות השתקפות, וזאת בדגש על אזור השוק, ו"נקודות קסם" האפקטיביות שנמצאות בו. יתרונו העיקרי של הטיפול טמון באפקטיביות הרבה ופורצת הדרך שלו.



• דיקור נוירולוגי YNSA:
בשיטה זו, שנתגלתה על ידי רופא יפני מפורסם בשם ד"ר יאמומוטו, מתבססת על דיקור בנקודות בקרקפת, המשקפות אזורים שונים וספציפיים במערכת העצבית ובמבנה השלד והשרירים בגופנו. היא יעילה במיוחד לטיפול בבעיות אורתופדיות חריפות, כאבים כרוניים, וכן הפרעות שיתוק סנסוריות ומוטוריות.


לסיכום, ראוי לציין שכתבה זו אינה מהווה תחליף לחוות דעת רפואית, ומטרתה היא הגברת המודעות לכך שהדיקור הסיני יכול להוות פתרון יעיל, מהיר ונטול תופעות לוואי, כדי לקדם את בריאותכם במידה והנכם עשויים להסתייע בטיפולים אלו.


למידע נוסף בנושא דיקור, סוגים ושיטות טיפול ניתן לבקר באתר מרפאת דיקור - אופיר שגב פרימן