אני נשוי עם ארבעה ילדים, שעובד כבר 20 שנה באותה החברה, וכבר הרבה שנים אני לא מרוצה מהמקום שאני נמצא בו ורוצה לעזוב. למדתי בשנים האחרונות את תחום הרפואה המשלימה, ואני עוסק בו בשעות אחר הצהריים. זה תחום שאני מאוד נהנה ממנו, והייתי שמח להפוך אותו לעבודה המרכזית שלי, אבל אני מתקשה מאוד לשווק את העסק שלי. הלקוחות שלי מגיעים מפה לאוזן, אך עוד לא ברמה שאני יכול להתפרנס רק מזה. אני מפעיל חדר טיפולים בבית ומתלבט אם לשכור קליניקה. מה כדאי לי לעשות?


"להתפרנס באופן מלא מתחום נוסף כשעובדים עד שש וחצי בערב זה לא פשוט. גם כשאדם מקדיש לעסק את כל חייו זה לא פשוט. בטח ובטח אם הוא מנסה לעשות את זה כעבודה נוספת מהצד. זה בסדר להתחיל עם עסק פרטי כעבודה צדדית בשלב ההתחלתי, אבל אחרי ההתחלה הזאת, בעודך מועסק, אתה חייב להיות מספיק חכם עם עצמך כדי לדעת אם אתה מהמר על עצמך. אם לא טוב לך במקום מסוים, אל תישאר בו. אני לא מאמין שבן אדם יכול לעבוד בעבודה שעושה לו רע וגם להצדיק את זה. מצדי תמכור את הבית ותגור באוהל, העיקר לא להצדיק את מה שעושה לך רע ולסבול. לחיות עם מרמור קבוע זה לא בריא. בעיני זה מעשה חסר אחריות, וכל מחיר אחר שתשלם יהיה קטן יותר. אתה צריך לשים במרכז החיים את מה שעושה אותך מאושר, ואז להפוך את כל העולם כדי לא להתפשר. אתה תצטרך ללמוד לשווק את עצמך בכל מיני דרכים, וכל האמצעים החוקיים כשרים. בחודשים הראשונים, אם יהיה קשה, תמצא עבודה זמנית, ותיאבק על החלום שלך. מבחינת חדר הטיפולים, לא בבית ולא קליניקה משלך. תחפש ארגונים שמשיקים לתחום שמחפשים למלא חדרים שקיימים אצלם".



קיבלנו בירושה דירת שני חדרים ששווה שני מיליון שקל באזור מבוקש בתל אביב, ואנחנו משכירים אותה ב-4,500 שקלים לחודש. הסבא שהוריש את הדירה ביקש שניתן לכל אחד מהבנים שלנו חצי מיליון שקל. אחד מהבנים עומד להינשא, רוצה לקנות דירה וזקוק לכסף. הבן השני יותר צעיר. האם כדאי לנו למכור את הדירה, לקנות דירה זולה יותר ולתת לבן את הכסף, או אולי לקנות דירה ולפצל אותה?


"כיום מקלים יותר בנושא פיצול דירות ומאשרים לפצל יותר דירות כדי להתגבר על מצוקת הדיור. דירה ששווה שני מיליון שקלים ומניבה 4,500 שקלים בחודש זה לא עסק כל כך גדול. זו תשואה של 2%-2.5% בלבד. גם אם מחיר הדירה יעלה, בסופו של דבר גם לעלייה הזאת יש תקרה מסוימת. למכור דירת שני חדרים בסכום כל כך גבוה זה לא תמיד פשוט. אני מכיר סיפורים של אנשים שרצו למכור דירות כאלה וגילו שהמחיר נשאר על הנייר. בדירות להשקעה בפריפריה אפשר להגיע גם ל-8% ו-9% תשואה. לכן בעיני כדאי למכור את הדירה, לתת לבן את חצי מיליון השקלים שמגיעים לו, ובמיליון וחצי שנשארו לקנות דירה טובה להשקעה שתניב לכם לפחות 4% תשואה. כלומר, להשכיר אותה ב-5,000 שקל. אם תתקשו למצוא שוכר, אז בפחות, ותעשו 3% תשואה, יותר ממה שאתם מרוויחים כיום. פיצול של דירה להשכרה עולה בדרך כלל כ-70 אלף עד 80 אלף שקל, ומדובר בהשקעה טובה מאוד, כי השכירות תהיה הרבה יותר גבוהה. תבדקו ברצינות את נושא הפיצול מבחינת הדרישות. ברוב המקרים יאשרו לכם את הפיצול".



אני בעלת סטודיו לתכשיטים, שממוקם בתוך חדר בבית שלנו שבגליל. אני מתלבטת אם להעביר אותו אל מחוץ לבית עם כל ההוצאות שכרוכות בכך. מצד אחד, זה נוח, כי הכל קרוב וזמין כל הזמן. מצד שני, בבית יש לפעמים הפרעות. אני לא מפרסמת את העסק כי אני לא רוצה שיגיעו אלי הביתה, ואני מרגישה שהעסק לא צומח. מה אתה ממליץ לי לעשות?
"נשמע לי שיש למצב הנוכחי שלך המון יתרונות. מצד שני, מדובר בזווית קטנה, שכן עסקים גדולים לא נשארים בתוך בתים. יכולה להיות בעיה גם ברמת התצוגה של התכשיטים. אני חושב שהמיקום בבית גורם לך לעשות פעולות נכונות. דווקא חוסר הפרסום גורם לך להיות אקטיבית ולקבוע עם לקוחות ולא לשבת פסיבית ולחכות שהם יגיעו. רוב העסקים הכושלים, כושלים כי הם מחכים שייכנסו אליהם לחנות. נשמע לי שאת עובדת נכון. אולי שווה לך לקחת יום אחד בשבוע שבו את מגיעה למרכז הארץ או לחיפה ומנסה למכור את התכשיטים באיזו פינה של חנות בגדי מעצבים; משהו יוקרתי בשיתוף פעולה נכון. כמו כן, כדאי לחזק עוד את ההגעה ללקוחות דרך האינטרנט, אולי גם כלפי העולם, עם הפנים לחו"ל. אין מה לחשוש מזה".



מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב-8:00 בבוקר ב-"103FM".