אני בן 47, ב־2012 עברתי קיצור קיבה, ומאז אני נוטל נקסיום. כאשר אני מפסיק לקחת את התרופה במשך יומיים, מתחילה להיות לי צרבת של אמצע היום, ואני חושש שיהיה לי גם רפלוקס בקיבה תוך כדי השינה. האם שימוש בתרופה הזאת לאורך זמן עלול להזיק לי?


"כאשר נוטלים את התרופות מקבוצת הנקסיום והאומפרדקס לאורך זמן יש תופעות לוואי, כי הן יוצרות חוסר חומציות, שגורם לכך שחלק מהמרכיבים לא נספגים. ויטמין B12 לפעמים נספג פחות טוב, סידן וברזל נספגים פחות טוב בסביבה בסיסית. כאשר אתה מפסיק ליטול את הנקסיום ליומיים, העובדה שאתה חווה צרבת באמצע היום לא אמורה לגרום לך לבעיה בלילה, ולכן אין לך מה לחשוש. חלק גדול מהעניין קשור לתזונה. לכן, כדאי לך לעבור לתזונה שאינה גורמת לצרבת. להוריד את כל הבייגלך, הרוגלך, הלחם הלבן והפיתות, המאכלים המטוגנים והג'אנק פוד שגורם לצרבת. אני מניח שאם תתחיל לאכול מזון בריא שגורם לצרבת ותלעס אותו כהלכה, זה יפתור לך את הבעיה. אם אתה מעוניין להפסיק ליטול את הנקסיום, אל תעשה זאת בבת אחת. כדאי להוריד את המינון באופן מבוקר ובמקביל לשנות את התזונה, ולא לאכול מזונות על בסיס חמאה, מרגרינה ושמרים. תקפיד לאכול ארוחות קטנות לעתים קרובות ותתרחק מאוכל מטוגן וחריף. אם הצרבת ממשיכה, גש למעקב אצל הרופא המנתח או אצל רופא גסטרואנטרולוג".


 


מה תפקידה של חומצת האמינו אל־מתיונין?


"חומצות אמינו הן חלבונים. לחומצת אמינו יש יתרון בכך שהיא מונעת הצטברות של משקעים שומניים בעיקר בכבד. חומצת האמינו מפרקת חומר שנקרא היסטמין, והיא גם טובה במצבים אלרגיים. למעשה היא חומר שממנו הגוף יוצר חלבונים, שהם תרכובות של חומצות אמינו אחרות, כי הגוף שלנו יכול לבנות בעצמו חלק מחומצות האמינו. גם את הציסטאין והגלוטתיון, שהם חומרי בסיס לבניית חלבונים, הגוף יכול לבנות בעזרת המתיונין, שנמצאת במזונות כמו קטניות, חלב וביצים, דגים ובשר".


 


בתי בת ה־30 בחודש שמיני של הריון ראשון, ובגלל האסתמה שלה היא מקבלת כרגע סטרואידים להקלה בנשימה. האם יש סיכון לפגיעה בעובר בלקיחת סטרואידים? והאם יש להיערך ללידה מראש בבית החולים כאשר היולדת סובלת מאסתמה?
"בחודש שמיני להריון אין כל סיכון, ואני מניח שהיא מקבלת סטרואידים במשאף, כך שמדובר במינון קטן, שכמעט אינו נספג ונחשב למינון בטוח. יולדת עם אסתמה אינה צריכה להיערך מראש בבית החולים. יש הרבה נשים עם אסתמה שעוברות את הלידה בלי שום בעיה. כמובן, כדאי וחשוב ליידע את צוות בית החולים כשהיא מגיעה לחדר הלידה שבתך סובלת מאסטמה, כדי שהרופא המיילד והצוות המלווה ייערכו בהתאם, למקרה שייתכנו סיבוכים (נדירים) בלתי צפויים".


 


אני שוקלת לעשות חיסון נגד שלבקת חוגרת. האם זה מבטיח לי שלא אחלה במחלה האיומה שוב?


"לצערי אין 100% ברפואה ואין 100% בחיסונים. הסיכוי תמיד קיים, כי הוא פונקציה של הרבה מאוד פקטורים במערכת החיסון שלך. מצד שני, החיסון גורם למערכת החיסונית שלך להכיר את הווירוס של שלבקת חוגרת וליצור נגדו נוגדנים. אני בעצמי עשיתי את החיסון עוד לפני שהוא הגיע לארץ. במהלך כנס רפואי בארצות הברית שמעתי על החיסון וביקשתי מאחד הקולגות האמריקאים לרשום מרשם בשבילי, כי רופא ישראלי לא יכול להוציא מרשמים בארצות הברית. קניתי את החיסון ב־442 דולר, הזרקתי אותו לעצמי וזהו. לכן, אני מציע בחום לכל אדם שלא חלה בשלבקת חוגרת להתחסן מראש. גם לאנשים שכבר חלו בעבר במחלה והחלימו, אני מציע לקחת את החיסון כחצי שנה לאחר חלוף המחלה, וכך להיות שקטים לפחות חמש שנים".


 


קיבלתי אישור לעבור בדיקת MRI מוח ועמוד שדרה צווארי. האם עושים את שתי הבדיקות בצילום אחד?


"בדרך כלל כן, כי מדובר באותה בדיקה, שמתבצעת בהמשכיות. כמובן, זה גם תלוי במכון המבצע, אבל באופן כללי אין שום בעיה לעשות זאת ברצף, אך יש להביא בחשבון שצריך לשכב זמן ממושך על המיטה. בדיקת MRI נמשכת לרוב בין 30 ל־40 דקות, ואם צריך לעשות גם צילום עמוד שדרה, זה יכול להימשך כשעה וחצי".


 


האם לקיחת בדיקות דם בזמן מחזור יכולה להשפיע על התוצאות?


"לא. בזמן מחזור לא צריכים להיות כלל שינויים, למעט אולי שינויים קטנים, שהם כלל לא משמעותיים. ההבדלים היחידים שאפשר למצוא בבדיקות בזמן מחזור הם ברמות ההורמונים שמשתנות בתחילת המחזור, אבל חוץ מאשר הבדיקות ההורמונליות, ההבדלים הם לא משמעותיים".



מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב־103FM 

שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק בידי רופא המשפחה או רופא מומחה.