בזמן האחרון אני חווה תופעה מוזרה. בכל פעם שאני מסיים לאכול, אני מתחיל להתעטש מספר רב של פעמים, וזה ממש לא נעים ומטריד. אני נוהג לאכול המון ושוקל 113 ק"ג, וזה קורה לאחר כל ארוחה. ממה ההתעטשויות נובעות, ואיך אפשר למנוע את זה?
"עיטוש ברוב המקרים מעיד על רגישות, וייתכן שאתה רגיש למזון שאתה אוכל. בדרך כלל סדרה של עיטושים בזה אחר זה אופיינית לאלרגיה שקשורה לרגישות או לאלרגיה למזון. ברגע שאתה אוכל, לועס ובולע, כל השרירים והמנגנונים אצלך פועלים בצורה מכוונת מטרה, וברגע שאתה מסיים לאכול, כל השרירים יכולים לנוח, ואז יש פחות סחיטה של הדם. כלומר, ברגע שיש שינוי במצב, התגובה האלרגית מופיעה. אני מציע לך לעשות כמה טסטים עם עצמך; לבדוק את סוגי המזון שאתה אוכל ואת הכמויות. תתחיל, למשל, לאכול רק חצי פרוסת לחם בלי כל תוספת ולבדוק אם אתה מתעטש אחר כך. אחר כך תתחיל לאכול סוגי מזון שונים בכמות קטנה, וגם לבדוק אם מופיעים עיטושים. כך, על דרך השלילה, אתה יכול לבדוק אילו סוגי מזון גורמים לך להתעטשויות ואילו לא. אפשר לנסות את דיאטת האלימינציה, שזו דיאטה שבה מפסיקים לאכול את כל המזונות למעט אורז לבן מלוטש. אתה אוכל מנה קטנה מהאורז ומחכה לראות אם אתה מתעטש אחר כך. אם לא מופיעות התעטשויות, אתה מוסיף לאורז בשר, ושוב בודק מה קורה אחר כך. בהמשך אתה מוסיף גם עגבנייה לאורז ולבשר ובודק, וכך הלאה, כאשר לאט־לאט אתה מוסיף מרכיבי מזון שונים ובודק מה גורם לך להתעטש. נוסף על כך, אתה יכול לבצע בדיקת דם לרגישות למזון או לפנות לאלרגולוג כדי לבחון אם מדובר באלרגיה למזון. חשוב לדעת שלא מדובר רק בסוג המזון, אלא גם בכמויות שאתה אוכל. לכן, כדאי לך להתחיל לאכול ארוחות בכמויות קטנות כמה פעמים ביום במקום ארוחה אחת גדולה".
 
אני בן 74 ומאובחן כאסתמטי גבולי. לפני כשלושה שבועות סבלתי מזיהום בדרכי הנשימה העליונות, נתנו לי דוקסילין במשך שבועיים, אבל לאחר כמה ימים הזיהום חזר. הלכתי לרופא ריאות והוא נתן לי מרשם לתרופה זטו, 250 מ"ג. בינתיים לקחתי רק שלושה כדורים, אבל התחילו להיות לי צמרמורות ועלה לי החום ואני מרגיש מאוד חלש. מה לדעתך עלי לעשות?
"צריך לבדוק שני דברים. אולי הזטו לא טוב לך. מדובר באנטיביוטיקה שבדרך כלל אין לה הרבה תופעות לוואי, אבל יכול להיות שיש לך דלקת ריאות, ואז אתה מרגיש חולשה, או שייתכן שהאנטיביוטיקה הזאת פשוט לא מתאימה לך באופן אישי, ואז צריך להחליף אותה. אני מציע לך לקפוץ למוקד של קופת החולים שלך, שם יכולים לעשות לך צילום ריאות, כי ייתכן שיש לך דלקת ריאות ויראלית. כמו כן, אין שום סיבה שיהיה לך חום, אם כי לפעמים חום יכול להיות מה שנקרא 'דראג פיבר', כלומר חום שנובע מתרופות. בכל אופן, לא נראה לי שהאנטיביוטיקה זטו היא הסיבה לחום ולהרגשת החולשה שלך. כדאי לך לעבור כמה בדיקות וצילום ריאות כדי לבדוק אם מדובר במשהו ויראלי שלא נובע מחיידק, כי אם זה משהו ויראלי או שפעתי, אתה כלל לא צריך ליטול אנטיביוטיקה, וזו כנראה הסיבה שהדוקסילין לא עזר לך".
 
בני בן ה־28 עבר בדיקת דם, שבה גילו כי רמת ההמוגלובין שלו גבוהה, עד 18 גרם לדציליטר. אמרו לו שזה נובע מעישון סיגריות, אבל הוא בכלל לא מעשן. איך הוא צריך לטפל בזה?
"כאשר רמת ההמוגלובין גבוהה עד 18 גרם לדציליטר, צריך לעשות בירור, כי באמת מדובר ברמה גבוהה מעל הנורמל. הסיבות להמוגלובין גבוה הן שונות, וייתכן שהוא לא שותה מספיק, ואז הדם שלו מרוכז. צריך לבצע בדיקות מסוימות ולראות את ההרכב של הכדוריות. אולי יש מצב שנקרא פוליציטמיה, שבו יש עודף מוגזם של כדוריות דם, בדרך כלל הכדוריות האדומות. ייתכן גם שבנך סובל ממחלות ריאה והפרעות בנשימה, שגורמות לעלייה בהמוגלובין, וייתכן שבנך נמצא בסטרס, כי גם מצב של דחק נפשי יכול לגרום לעלייה ברמת ההמוגלובין. לכן, אני ממליץ לו לגשת לקופת החולים ולעשות בירור, כי זה דבר שלא צריך להתעלם ממנו". 

שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה

גלו את החדשות לפני כולם. הצטרפו בלייק לפייסבוק שלנו.
 
 


מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב-103FM