פרופסור  יוסי לסינג משיב לשאלות המאזינות בתכניתו "תשעה חודשים" ב-"eco99fm". פרופ' לסינג מייעץ ועונה מדי יום שישי בשעה 12:00 על שאלות בענייני הריון, לידה, פוריות והורות בריאה, באווירה נינוחה וקלילה.



מאזינה: אני בת 40, יש לי ילד בן שבע. לפני שנה חליתי בסרטן שד, סיימתי את הטיפולים. זה כמעט שנתיים מאז האבחון. זה סרטן שד לא הורמונלי. יש לי שלושה עוברים מוקפאים משימור פוריות לפני שנכנסתי לכימותרפיה.


פרופ' לסינג: ההריון היה פרי IVF?


מאזינה: לא. בא לי לנסות להיכנס להריון באופן טבעי. אני לא מוצאת מידע על איכות ההריונות, האם נולדים יותר ילדים עם בעיות?


פרופ' לסינג: לפני שאת מנסה להתעבר, תקבלי אור ירוק.


מאזינה: ברור, אני מניחה שאני אקבל אור ירוק מהאונקולוג בחצי השנה הקרובה.


פרופ' לסינג: אני לא יודע את טיבו של הטיפול שקיבלת, אבל אם יש מחזורי ווסת סדירים ואפשר לבדוק את הרזרבה השחלתית.


מאזינה: היא גם תקינה.


פרופ' לסינג: תפני לאונקולוג, מן הסתם הוא יאמר לך ששנתיים אחרי הטיפול יש לך אישור להתעבר ואת תתעברי. העובדה שקיבלת טיפול יכול לגרום לכך שיש לך פחות ביציות, אבל לא פוגע באיכות הביציות. כך שיש אור ירוק מהאונקולוגית, צאו לדרך.





מאזינה: הבת שלי היא בחורה צעירה, נכנסה להריון ונאלצה לעבור הפלה היות ולעובר לא היה דופק. מאז עברו שלושה חודשים ולא הופיע מחזור. הרופא נתן לך כדור כדי שהמחזור יופיע, אבל זה לא קרה. הרופא אמר שצריך לעשות בדיקה של החדרת סיב אופטי כדי לראות.


פרופ' לסינג: היסטרוסקופיה, התבוננות אל תוך חלל הרחם.


מאזינה: בבדיקת אולטרסאונד הוא ראה שהרחם תקין. ההתלבטות האם לעשות את זה בהרדמה או בלי הרדמה. אני מבינה שיש כאן נושא של חברת ביטוח וקופ"ח. אבל אני רוצה לדעת באופן עקרוני מה דעתך, איך לעבור את הבדיקה הזו?


פרופ' לסינג: בתך התעברה, מה שמעיד שהתמונה ההורמונלית תקינה. לאחר ההפלה, אני מניח שבשאיבה בהרדמה, שאבו את תוכן ההריון החוצה. השאלה שאנחנו נשאלים בד"כ היא מתי אקבל את הווסת הבאה? התשובה היא בד"כ בין 4-6 שבועות ממועד הפעולה. אני מזמין בד"כ חודש אחרי הפעולה את המטופלת לעשות אולטרסאונד ולבדוק את הרחם שהוא ריק ופעולת ריקון הרחם נעשתה כהלכה. חלפו שלושה חודשים, צריך לבדוק שהיא לא בהריון, אני מניח שבדקו ומן הסתם היא לא בהריון. ולכן הרופא אמר שייתכן ובתך אינה מבייצת ולכן נתן לה כדורים שכשחדלים לקחת אותם, הרי היא אמורה לדמם. מאחר והיא לא דיממה, הוא העלה את האפשרות, שייתכן ובמהלך הפעולה, נגרם נזק לצוואר הרחם והוא חסום או לרירית הרחם. לטובת הדבר הזה, הוא רוצה להתבונן אל תוך חלל הרחם. אפשר לעשות את זה לא בהרדמה, קוראים לזה היסטרוסקופיה אבחנתית, זו פעולה שהקופה מספקת טופס 17. אם יש קושי או ממצא שצריך להתמודד איתו בדרך כירורגית מורכבת יותר, מן הסתם הדבר מוביל להיסטרוסקופיה בהרדמה.



מאזין: אנחנו זוג צעיר והיה לנו קושי לקיים יחסים. לא ניתן לבצע חדירה. הלכנו לגניקולוג ולפי מה שהוא רשם, הוא קיבל רושם שיש מחיצה לאורך הנרתיק. הוא שלח אותנו לעשות בדיקת אולטרסאונד תלת מימד עשינו את הבדיקה והרחם תקין והכל בסדר אבל יש מחיצה נרתיקית. הוא המליץ לעשות ניתוח של כריתת קרום הבתולין וכריתת מחיצה נרתיקית. הניתוח הוא אמר שהוא אמור להיות בהרדמה מלאה, רצינו לדעת אם זאת הפרוצדורה המומלצת הסטנדרטית?


פרופ' לסינג: כן.


מאזין: ההרדמה המלאה הלחיצה אותנו. רצינו לדעת איך תהליך ההחלמה ומה ההשפעות של זה על כניסה להריון אח"כ?


פרופ' לסינג: הפעולה לא מורכבת מההיבט הכירורגי. היא צריכה להתבצע בהרדמה כללית כי זה כואב אחרת. לא ניתן להרדים באופן מקומי. ההחלמה היא פשוטה. למעשה הוא מסלק את קרום הבתולין שבמרבית המקרים נעשה במסגרת יחסי מין רגילים . אז יהיה לו מבט ברור וגלוי לתוך הנרתיק והיה והוא ימצא בתוך הנרתיק, מחיצה, אז הוא יסיר אותה. אני מניח שהבעיה היא קרום הבתולין שזו תופעה שאנחנו מכירים אותה שהוא עבה יותר ולכן אתם לא מצליחים ביחסי מין רגילים . אבל אם ישנה גם מחיצה כזאת לאורך הנרתיק, הפעולה להפרדתה היא פשוטה , אי נוחות בגלל התפרים הבודדים תורגש במשך 10 ימים ואז תוכלו לחזור ולקיים יחסי מין רגילים ומלאים.