מחקר שהתבצע עם חייל צה"ל קובע, שיש תכונת אישיות שמנבאת מי יסבול במיוחד מעייפות כתוצאה מחסך שינה ביחס לאחרים. המחקר החדש, שאותו ערכו חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בשיתוף עם חיל האוויר בחן חיילים שחוו חוויה של חוסר שינה וזיהה תכונה אישיותית שמהווה שיכון לסבל רב יותר מחוסר שינה ביחס לאחרים שנעדרים את התכונה הזו. החוקרים מקווים כי בעתיד ניתן יהיה למיין אנשים המיועדים לתפקידי מפתח כדוגמת טייסים וחיילים קרביים לפי תכונה זו.

מדובר באנשים הנוטים לחלימה בהקיץ, להשתקעות בקריאת ספרים ובצפייה בסרטים מבלי לשים לב למתרחש סביבם ולפעולות אוטומטיות שהם ביצוע פעולות ללא הפניית קשב אליהן. יהיו אנשים שירגישו עייפים ביותר בעקבות חסך שינה ויתקשו יותר להתאושש ולחוש ערניים גם לאחר השלמת שמונה שעות שינה. תכונת האישיות הוגדרה כ"השתקעות בדמיון" והיא מנבאת מי יסבול במיוחד מעייפות לאחר חסך שינה, וכן מי יתקשה להתאושש גם לאחר שהשלים שינה. יש לציין, חסך שינה ועייפות כוללים על פי מחקרים קודמים לפגיעה במצב-הרוח, בתפקוד הקוגניטיבי ובתפקוד המוטורי. השאלה מי נפגע יותר מעייפות רלוונטית לכלל האוכלוסייה והיא הופכת אקוטית כשמדובר באנשים שנדרשים לתפקד במצבי קיצון עם מעט מאד שעות שינה, לדוגמא טייסים, חיילים קרביים ונהגים.

המחקר, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Consciousness and Cognition, הוא פרסום ראשון בנושא, שטומן בחובו אפשרות לשיפור המיון של אנשים המיועדים לתפקידי מפתח בעזרת תכונת אישיות זו. התכונה השתקעות בדמיון היא תכונת אישות של אנשים שנוטים לשקוע ולהיות בקשב טוטאלי. כך הם שוקעים לתוך גירוי חיצוני כמו סרט או ספר או גירוי פנימי כמו חלום בהקיץ. מדובר בקשב ממוקד וטוטאלי שמונע קליטת גירויים נוספים שמתחרשים מה בסביבה. זה בדרך כלל מופיע יחד עם שכחה של פעולות אוטומטיות כמו: "האם נעלתי את הבית?" , "האם כיביתי את הגז" .

"עבדנו עם כ-30 חיילים במחקר הראשון וכ-60 במחקר שני. "חלקם היו גבוהים בתכונה של 'השתקעות בדמיון' וחלקם היו נמוכים בתכונה זו", סיפרה למעריב דוקטור סופר-דודק ממובילות המחקר מאוניברסיטת בן גוריון, "בדקנו חיילים שנמצאים בחסך שינה. במחקר שערכנו עקבנו אחרי חיילים שהיו אחרי לילה שלם שהם לא ישנו. במחקר השני עקבנו אחרי חיילים שהיו אחרי שני לילות שבהם ישנו שלוש שעות בלבד כל לילה. התברר, שחיילים בעלי התכונה של 'השתקעות בדמיון' סבלו יותר מעלייה בעייפות ונטייה להירדם במשך היום כתוצאה מהחסך בשינה, מאשר חיילים שאינם בעליי המאפיין הזה. החיילים שסבלו מעייפות, סבלו ממנה גם אחרי שהשלימו שינה בשינה של שמונה שעות בלילה והם עדיין נטו לדווח שהם עדיין עייפים, נוטים להירדם ושקשה להם באופן משמעותי יותר מחבריהם שאינם בעלי התכונה המדוברת".

החוקרת הסבירה: "המחקר שלנו מראה מי הם האנשים שנמצאים בסיכון יתר לעייפות כתוצאה מחוסר שינה. מדובר במחקר ראשוני והוא מעורר תקווה שניתן יהיה למיין אנשים שבסיכון יתר לתפקוד לקוי כתוצאה מחסך שינה".