קראתי מאמר המזהיר מפני אכילת דגי בריכה משום שהם מלאים הורמונים, אנטיביוטיקה וכספית. מה ההבדל בין דגי ים לדגי בריכה ומה מומלץ לאכילה?
"ההבדל העיקרי בין דגי ים לדגי בריכה הוא שדגי בריכה שוחים במים בטמפרטורה פחות נמוכה לעומת הטמפרטורה בים. מה גם שככל שדגי ים שוחים במים יותר עמוקים, יש בהם יותר חומצת שומן ואומגה 3 הגורמים להפחתת הסיכוי למחלות לב, לאירוע מוחי ולדלקות. אולם משום שבני אדם שופכים פסולת תעשייתית לים, יש סיכון שבדגי ים תצטבר כספית, וזה סיכון שלא קיים אצל דגי בריכה. ידוע שכיום המים של דגי הבריכה הרבה יותר נקיים בזכות כל מיני שיטות אקולוגיות, וזה דווקא יתרון. חשוב לציין שהתזונה של דגי הבריכה מוקפדת יותר, והם ניזונים ממזון המעניק לדג אחוז שומן נמוך".



אני מאוד אוהבת לאכול דלעת ערמונים. האם מדובר בפחמימה בריאה?
"כל סוגי הדלעת מכילים רמה גבוהה של ויטמין A, והם נמצאים באמצע בין ירקות כמו מלפפון, חסה וכרוב לירקות כמו תפוח אדמה. בדלעת ערמונים יש בערך 40 קלוריות ל-100 גרם, שזה לא הרבה, אבל אם מדובר בדלעת ערמונים גדולה יותר, עדיף שתאפי אותה בשלמותה בתנור. לפני כשנה מכרה הביאה לי דלעת מאוד גדולה. לא רציתי שהיא תתקלקל אז אכלתי כל יום דלעת. אחרי כשבועיים הפכתי להיות כתומה בפנים ובכפות ידיים, מכיוון שעודף ויטמין A מצטבר בכבד ובעור. לכן מומלץ להימנע מצריכה מוגזמת".



אני מאוד אוהב לאכול סוכריות גומי. מה דעתך על הממתק הממכר הזה?
"סוכריות גומי הן ערימה של צבעי מאכל מסרטנים, ואין הבדל, אפילו קטן, בינן לבין צבע שצובעים איתו את הקיר. הגוף לא תמיד יכול לעכל סוכריות גומי, ולעתים הן עלולות לגרום אף לחסימות במעיים. לכן סוכריות גומי הן לא רק קלוריות ריקות, אלא גם מאוד מזיקות לגוף ולבריאות, ועדיף להימנע מלצרוך אותן".



האם זה נכון שאסור לאחסן תפוחי אדמה במקרר?
"להפך, אין בעיה לאחסן תפוחי אדמה במקרר, כמובן אם למקרר יש אחוז לחות מבוקר. למיטב ידיעתי, לא כדאי לאחסן תפוחי אדמה באופן שבו הם חשופים לאור, וזאת משום שתפוח האדמה גדל בבטן האדמה, וכשמוציאים אותו החוצה הוא חשוף, כביכול, למזיקים. כשחושפים תפוח אדמה לאור, הוא מייצר חומר ירוק בקליפה שלו שרעיל עבור מזיקים, אבל לא בריא גם בשבילנו ולא כדאי לאכול אותו".



כיצד אפשר לשלב מרק בדיאטה?
"התשובה לשאלתך תלויה בכמה גורמים. ישנם סוגים רבים של מרקים. מרק ירקות, למשל, אפשר לאכול באופן חופשי, וזה יוצא בערך כ-20 קלוריות למצקת. אפשר לאכול אותו כתוספת לארוחת צהריים וגם לארוחת ערב, ובנוסף אפשר אפילו לשלב קערת מרק בין הארוחות במקום נס קפה, וזה אפילו יותר בריא ומעשיר מכיוון שהמרק מכיל ויטמינים רבים וסיבים תזונתיים. במרק כתום המכיל בטטות יש כ-60-70 קלוריות, וגם אותו אפשר לצרוך בארוחת הבוקר והצהריים. חשוב לדעת שכאשר שותים מרק לפני ארוחה, הוא מאוד משביע, גם בגלל הנוזלים וגם משום שהוא חם. לכן אם אוכלים קודם מרק ורק לאחר מכן ממשיכים עם שאר המאכלים, סביר להניח שבאותה הארוחה אנחנו באופן טבעי נצרוך פחות קלוריות. רק מרקים סמיכים אשר יש בהם קטניות, כמו מרק אפונה או מרק עדשים, עלולים להגיע ליותר מ-300 קלוריות במנה של שתי מצקות. כשמישהו נמצא בדיאטה, מרק כזה צריך להיות במקום הארוחה ולא בנוסף אליה.



"מבחינת תיבול המרקים, עדיף להשתמש בעשבי תיבול טריים, למשל פטרוזיליה, בצל, שום ואפילו כורכום טרי. מי שאוהב להשתמש באבקות מרק יכול להשתמש בסדרה של מוצרים שכתוב עליהם 'רכיבים טבעיים בלבד'. אבקות המרק האלה הן בסך הכל תערובת של תבלינים בדיוק כמו אלו שאנחנו מבשלים איתם בבית, בתוספת עמילן שמסמיך את המרק. עם אבקות המרק האלה אין כל בעיה בריאותית. אבקות מרק אמנם מכילות כמות עצומה של מלח, אבל אנחנו לא צריכים להתייחס לכמות שיש ב-100 גרם, וזאת משום שאנחנו משתמשים בכף אחת או שתיים בכל פעם, כשבכף יש כמות של כ-10 גרם. בסופו של דבר, חשוב להתייחס לכמות המלח שנמצאת בכף אבקת המרק עצמה. לפי החישובים שאני ביצעתי, בכף אבקת מרק אחת יש כחצי כפית מלח, ולכן צריך לזכור שהשימוש באבקת מרק הוא כמובן במקום תוספת מלח".