בעקבות הניתוח שעבר היום (חמישי) ראש המטה הכללי, רא"ל גדי איזנקוט, להסרת הערמונית בשל גידול סרטני שנמצא בה, סיפר ד"ר דניאל קייזמן, מנהל היחידה לגידולי דרכי השתן מערך אונקולוגי בבית חולים "מאיר" על סרטן הערמונית.



עד כמה סרטן הערמונית שכיח?
בישראל יש 2,500 מקרים חדשים בשנה. זה הגידול השכיח ביותר בגברים בעולם המערבי. כ-15% מהגברים חולים במחלה במהלך חייהם. השכיחות של המחלה עולה עם גיל כשהגיל השכיח הוא 60 ומעלה



אילו טיפולים יש לסרטן הערמונית בשלב המוקדם?
יש שלוש גישות עיקריות לסרטן הערמונית בשלב המוקדם וההחלטה נקבעת על פי גיל החולה, מחלות רקע ומאפייני הגידול כגון המראה המיקרוסקופי בביופסיה, רמת סמן בדם ובדיקות הדמיה. אפשרות אחת היא מעקב בלבד במידה ומדובר בגידול בסיכון נמוך לסיבוכים בעתיד, גישה שנייה היא ניתוח כריתת הערמונית (כפי שנעשה על פי הדיווחים לתקשורת ברמטכ"ל-א"ב) וגישה שלישית היא טיפול בקרינה.



מה גורמי הסיכון למחלה?
ראשית גיל גבוה, שנית סיפור משפחתי של סרטן ערמונית בקרוב משפחה בדרגה ראשונה, גורמים נוספים קשורים באורח חיים כמו בכל מקרי הסרטן: היעדר פעילות גופנית דיאטה עשירה בשומן, דיווחים על צריכה מוגברת של בשר אדום ונטיות גנטיות כמו נשאי הגן BRCA.



עד כמה המחלה מסוכנת?
לשמחתנו, רוב החולים מאובחנים מוקדם, כאשר הגידול ממוקם בערמונית ללא גרורות כפי שכנראה נכון במקרה של הרמטכ"ל בהסתמך על הפרסומים בתקשורת. רוב החולים המאובחנים בסרטן הערמונית לא ימותו מהמחלה. התפתחות גרורות (התפשטות הגידול לאברים נוספים-א"ב) מתרחשת בכחמישים מהחולים (כ20%).



איך מגלים מוקדם?
הדרך היחידה לאבחן גילוי מוקדם היא דרך בדיקות הסקר בבדיקת דם למדידת סמן PSA. היום רבים מבצעים את בדיקת הדם הזו, שידועה כמזהה לעתים נוכחות של גידול. ההסתייגות היא שהבדיקה איננה מהימנה ב-100 אחוז. כשהבדיקה מראה רמה לא תקינה – גבוהה של הסמן, הגבר יופנה לבדיקות נוספות, כולל ביופסיה של הערמונית. אני ממליץ לגברים בני 50 ומעלה עם סיפור משפחתי של סרטן הערמונית לעבור את הבדיקה.



מאיזה תופעות סובל אדם שהוסרה הערמונית שלו?
סיבוכי ניתוח של כריתת ערמונית כוללים בעיקר ליקוי בתפקוד המיני ובשליטה במתן שתן. אם כי יש להדגיש שדרגה משמעותית של אותם הסיבוכים מתרחשת רק אצל חלק מהמנותחים. לגביהם הרפואה יכולה להציע היום פתרונות תרופתיות ואחרים.