אנחנו משפחה צעירה עם שני ילדים ובקרוב נתרחב עם ילד שלישי. בבעלותנו דירה קטנה בתל אביב, שמושכרת ב־3,800 שקלים בחודש. דירה דומה באותו בניין נמכרה לאחרונה ב־1.9 מיליון שקלים. אנחנו כרגע שוכרים דירה ב־6,300 שקלים בחודש ורוצים לקנות דירה משלנו לחיות בה, ששווה 3.4 מיליון שקלים. יש לי הון עצמי של 1.4 מיליון שקלים, שחלקו מושקע בתיקי השקעות. האם כדאי לנו לקנות את הדירה?


"יש לך אפשרות למכור את הדירה שבבעלותך, אפילו ב־1.5 מיליון, ויחד עם ההון העצמי לקנות את הדירה שאתה רוצה ולהישאר עם חצי מיליון שקלים משכנתה. אפשרות שנייה היא לא למכור ולהתחייב לשני מיליון שקלים משכנתה. אין הרבה הבדל, כי האובדן האלטרנטיבי של התשואות לעומת הריבית שתשלם על יותר משכנתה די דומים. ובשני המקרים זו בחירה נוראה לעשות. אתם משפחה צעירה, שיכולה בטווח זמן נראה לעין להגיע לעצמאות כלכלית, וחבל שתדפקו את זה. אתה יכול להיות בעל נכסים בכשלושה מיליון שקלים, כלומר, תוך עשר שנים להגיע לעצמאות כלכלית. אם המשפחה מתרחבת, אתם יכולים לחפש דירת חמישה חדרים בכ־6,500 שקלים שכירות בחודש. בשלושה מיליון שקלים השקעות אפשר לקנות שתי דירות טובות להשקעה בפריפריה ועוד תיק השקעות, או שתי דירות בארץ ואחת בארצות הברית. דירות בפריפריה יכולות להניב תשואות יפות של 7%־8%. גם אם תעשה 5% תשואה משלושה מיליון שקלים זה אומר הכנסה של 150 אלף שקלים בשנה. מתוך התשואה השנתית הזאת אתה משלם כ־75 אלף שקלים בשנה שכירות ונשאר עם כ־75 אלף בשנה, שעובדים אצלך בריבית דריבית. אז למי אכפת שאתה גר בשכירות? הרי זו הדירה שבה רצית לגור. אני מבין את הרצון לגור בבית משלך, אבל זה לא משאיר לך ביד נכסים מניבים ולא מאפשר לך לחסוך. אל תוותר על ההזדמנות".



אשתי ניהלה מחלקת הוצאה לפועל במשרד עורכי דין ועזבה. אחר כך היא חיפשה עבודה, מצאה שני מקומות ושכנעתי אותה לעזוב. גיבשנו החלטה שהיא תקים עסק משלה. היא נותנת שירותי משרד של עריכת דין, הנהלת חשבונות, גבייה ושירותי משרד, אבל ההכנסה לא מספקת. שלחנו הצעות דרך האתר של לשכת עורכי הדין אבל לא התקדמנו. איך אנחנו מגדילים את מעגל הלקוחות?
"אנחנו חיים בעידן של הצפת מידע ומודעות, ואנשים כבר לא רואים את מה שנשלח אליהם. כדי להגדיל את מעגל הלקוחות, צריך לפרוץ את הקהות הזאת. צריך לעשות עבודה מאוד־מאוד סיזיפית. להכין רשימה של כל עורכי הדין שמתמחים בתחומים שבהם אשתך עוסקת, להתקשר אליהם אחד־אחד, בלי להתבייש, להציג את אשתך והניסיון שלה ולהציע להם את שירותיה המקצועיים המצוינים תמורת ריטיינר. יש כמויות של משרדי עורכי דין. צריך להקדיש לשיחות אליהם שעתיים ביום. להגיע ל־200 משרדים כאלה, ומתוכם זה יהיה רלוונטי ל־20. מתוך ה־20 עשרה יתקדמו איתכם וחמישה יסגרו מולכם חוזה. זו הסטטיסטיקה שאני רואה. כמובן, אפשר לפרסם גם בקבוצות הרלוונטיות בפייסבוק. נוסף על כך, תכינו את רשימת ה־200 - קרובי משפחה, חברים וכו', תתקשרו לכולם, תעבירו להם את החומר בצורה מסודרת ותבקשו שיפיצו לסביבה הקרובה אליהם".



אני נשוי פלוס שניים, ואשתי ואני עובדים בעבודות מסודרות. אנחנו מרוויחים ביחד 11 אלף שקלים ובשבתות מוכרים ג'חנונים, שזה עוד 2,000 שקלים בחודש. אנחנו שוכרים דירה ב־3,000 שקלים, על הגנים של הילדים אנחנו משלמים 2,500. לי יש רכב מהעבודה ואשתי עם הרכב שלנו. הגענו למינוס של 40 אלף שקלים בבנק, נאלצנו לעשות הסדר חוב ולקחת הלוואה של 60 אלף, שההחזר עליה הוא מעל אלף שקלים בחודש. איך הגענו לזה ואיך יוצאים מזה?
"רוב המשפחות לא מדויקות עם עצמן בנוגע לרמת החיים שלהם, ואני לא מדבר על בזבוזים. שתי המשכורות שלכם הן סביב השכר מינימום, עם שני ילדים קשה מאוד להסתדר, ולכן אתם חייבים להיות מדויקים בנושא רמת החיים. תוריד מההכנסות את השכירות והגנים וגם את החזרי ההלוואות, והסכום שנשאר לך לחיות ממנו הוא מאוד־מאוד קטן. במצב כזה רוב הסיכויים שתגיע למצב שאתה מתאר. אתם חייבים להגדיל את ההכנסות. תנסו לפתח את העסק של הג'חנון בשבתות. בלי להתבייש תפנו יפה לכל מי שאתם מכירים, משפחות וחברים וכו', ותציעו להם לקנות מכם ג'חנונים כל שבת בבוקר. מזה אתם יכולים להכפיל מכירות ולעשות עוד 2,000 שקלים בחודש. במצבכם זה הרבה כסף, וזה ישנה עבורכם את התמונה".



מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב-8:00 ב-103FM