הבן שלי בן התשע מתקשה בקריאה. הבאנו לו תגבור בנושא הקריאה, והוא לא שמח ללכת. יש איתו מאבקים קטנים לפני כל שיעור. אני רוצה לדעת מה אנחנו צריכים להבין כדי לעודד אותו לקרוא?
"צריך למצוא לו את השיטה הנכונה שמתאימה לו כדי לקרוא, ואני לא מאמינה ששיעורי תגבור קריאה הם הדרך שמתאימה לו. הרבה פעמים ילדים כמוהו צריכים קודם כל ללמוד מוזיקה כדי להתחיל לקרוא. זה הפתרון. בלי מוזיקה הוא לא יצליח לקרוא. רוב הילדים שקשה להם ללמוד כתיבה, שפות ומתמטיקה בגיל צעיר, זקוקים להתפתחות של הרגש לפני שמלמדים אותם לכתוב. הם לומדים לקרוא בצורה מוזיקלית ובצורה חושית. הזיכרון הצילומי שלהם קצר, ולכן הם צריכים לגעת בכל אות, למשל בצורה שלה עשויה מפלסטלינה. או ללמוד סיפורים בעל פה ולעבוד עם תיאטרון בובות. הוא ילד שצריך לפתח את הרגש לפני השכל. צריך לפתח לו את עולם המוזיקה ולתת לו לשחק במשחקים אחרים ממה שהוא משחק בהם. משחקים שהם לא מחשבים אלא משחקים כמו חיות צעצוע, עץ, חול וכיוצא באלה. דברים שנבנים בצורתם הטבעית. בוודאי שיש לו רגש, אבל הוא זקוק לפיתוח נכון שלו. הוא זקוק לפיתוח של מיומנויות רגשיות. הוא צריך להתחבר לאיזשהו כלי מוזיקלי ולמשחקים אחרים ואז יהיה לו קל ללמוד דברים 'רגילים'".



אני בן 33. בעבר סבלתי מחרדות וטיפלתי בהן באמצעות פסיכולוג. אני עדיין נלחץ במקום העבודה שלי, לא ברמות שהייתי בעבר, אבל עדיין מאוד לחוץ ומרגיש שם מאוים. יש לי שני מנהלים, והם מתלוננים גם אם אני עושה את הכל טוב. אני מקבל כל הזמן על הראש על דברים שהם לא באשמתי. איך אני מצליח להוריד מעצמי לחץ?
"בעבודה צריך לקבל מרות, ולא לכל אחד היא מתאימה. אתה צריך קודם כל לקבל את המרות של עצמך על עצמך וממנה להתפתח. כדי להפוך לאדם עצמאי צריך לעבור תהליכים עם עצמך ולקבל מרות עצמית, שהיא שונה מהמרות שמטילות עליך מערכות החיים, כמו בית ספר או צבא. אותן מערכות מראות לאדם מה הוא מסוגל ומה לא. כדי להפוך לעצמאי, בייחוד אם יש התחייבויות משפחתיות, כל אדם צריך למצוא תחום שהוא טוב בו, שהוא ייחודי בו, ובד בבד לקבל מרות על עצמו. אתה כלוא במצב שבו אתה בתוך מקום העבודה שלך, אתה רוצה לפתח משהו חיצוני, אבל אין לך עדיין מיומנויות לדבר. גם לא היכולת ליצור לעצמך מרות וגם לא היכולות הכלכליות. כי עצמאי שפותח עסק צריך ‘אוויר’ לשלוש שנים קדימה.



אתה יכול להפעיל על עצמך יכולות ולהפוך לייחודי, עד שבזכות הייחודיות שלך יורידו ממך לחץ. זה יכול לנבוע מהאיכות שלך בעבודה או מהמהירות שבה אתה עובד, שיכולים לעזור לך להרוויח כוחות וזמן. אם זה לא יעבוד, תנסה להוריד לחץ מהחיים שלך, מהציפיות שלך מעצמך. בנוגע למנהלים שלך, זו הבעיה שלהם, לא שלך. אם אתה טוב בעבודה, אולי הגיע הזמן לעבור למקום אחר. אתה תצטרך להחליט עם עצמך אם אתה מפנה את הכוחות שלך לעבודה אחרת או לעצמך, ופותח עסק עצמאי".



הבן שלי, בן 29, מתחמק מסיום התואר הראשון שלו. הוא לא ניגש למבחנים ולא מכין את עבודת הסמינר שלו. מאוד חשוב לי שיסיים את התואר, ואני חושבת שזה פוגע בו. איך עוזרים לו לסיים את מה שהתחיל?
"קשה לו, וזאת לא הפעם הראשונה. גם כשהוא היה תלמיד בבית הספר היה לו קשה, והוא היה מקבל הרבה פעמים בלאק אאוט. אתם לא מצאתם לו אז את הפתרון הנכון להתגבר על זה. תמיד הופעל עליו הרבה מאוד לחץ, כי זה היה חשוב שהוא ילמד. אני חושבת שהוא עשה בלימודים מעבר ליכולות שלו. הוא בישורת האחרונה, אבל הוא לא יכול יותר. זה כבר מעבר לכוחות שלו. אני חושבת שהוא צריך לקחת פסק זמן, וייתכן שהוא יצטרך לחזור לעוד שנה, לחזור עליה ולעשות את המבחנים. הוא מותש נפשית. הוא כמו עט שנגמר הדיו שבו וצריך למלא דיו מחדש. הדיו נגמר כשהוא עבר משבר רגשי לפני שמונה חודשים, משבר שהפיל אותו רגשית. צריך לברר איתו מה הוא היה. או במערכת יחסים או משהו חברתי. זה מאוד ערער אותו. לקח לו זמן להתעלות על עצמו ולעלות עוד פעם על המסלול. מכיוון שהוא מותש, לא נורא אם הוא ייקח הפסקה ויטפל בסיבה. יש לו כאב לב. הלב שלו חצוי, כואב. הוא חייב לעשות עבודה עצמית ולגלות עם עצמו מה טלטל אותו ככה. ואז הוא יוכל לחזור ולסיים את הלימודים". 



מתוך תוכניתה של שלומית תמיר, כל יום שני ב-20:00 ב-"103FM".