אני סבתא ל־14 נכדים, שניים מנכדי הבוגרים לא מעוניינים לדבר איתי עקב משבר משפחתי וסכסוך עם אביהם. אני מאוד רוצה להיות איתם בקשר, דואגת לשלוח להם הודעות ומנסה לדבר איתם, אבל הם כל הזמן עונים לי בקרירות ונותנים לי להרגיש שהם לא רוצים לשמוע ממני. מה כדאי לי לעשות?


"כאשר מערכת היחסים עם המשפחה הגרעינית לא טובה, לילדים של היום אין כל רצון להיות בקשר עם הסבתא. אני מציע שאת תמיד תדאגי לעשות את החלק שלך כמו שצריך. תכתבי להם הודעות, תתענייני בשלומם ותגידי להם שאת מקבלת ומבינה את המצב ושחשוב לך מאוד שהם ידעו שאת אוהבת אותם, מתגעגעת אליהם ונמצאת פה עבורם תמיד לכל דבר ועניין. נוסף על כך, אל תשכחי שמדובר בשני נכדים מתוך 14, זאת לא סטטיסטיקה חס וחלילה, אבל מי כמוך יודעת שיש כל מיני סוגים של אנשים. ובסופו של דבר המקרה שהתרחש במשפחה לא פשוט עבור נכדייך, אבל תשמחי בחלקך ותקבלי את המצב. אל תיקחי את הסיפור הזה למקומות קשים, כי בסופו של דבר סיטואציות כאלה הן חלק מהחיים. מעבר לכך, אני רוצה לספר לך שאמי, זכרה לברכה, הייתה פליטת שואה ועברה חיים מאוד קשים ומורכבים, והחלום שלה היה להיות סבתא. לפני 13 שנה, כשנולד בני הראשון, היא הייתה מאושרת בצורה בלתי רגילה, וכשהוא היה בן שנה היא הלכה לעולמה. אני מספר לך את זה, כדי שתדעי להגיד תודה לאל ותוקירי את כל הזכויות שלך".



בני התחתן לפני כעשור, אשתו מאוד קנאית ומרחיקה אותו מאיתנו. היא לא מוכנה שהוא יהיה איתנו בקשר ויגיע אלינו הביתה. מאז שהוא התחתן, אני מרגישה שהיא העלימה לי את הילד ואני חיה בכאב הזה. איך אני יכולה לחזור להיות איתו בקשר?


"לכל מערכת יחסים שנפגמת בצורה כזאת יש שני צדדים, אין לי ספק בכלל שמשהו בגישה שלכם יצר איזו סיטואציה שבה הכלה שלך מרגישה לא מקובלת. מדברייך נראה שאת חושבת עליה דברים נוראים, ייתכן שהכל מוצדק לחלוטין, אבל ברור שאת חושבת שהיא אישה רעה, קנאית ובעייתית, ועובדתית, היא מרגישה מאוד מאוימת מהקשר שלכם. בסופו של יום זוהי אשתו של בנך, איתה הוא אמור לקום כל בוקר ולישון כל ערב, לא איתך. את מציגה את עצמך כמאמא תרזה, קדושה מעונה, והיא לעומתך קנאית, פסיכוטית, חסרת יכולת לקשרים אנושיים. כל עוד את מחזיקה בפרדיגמה הזאת, לא תהיה לך מערכת יחסים תקינה עם בנך. את צריכה לעשות שינוי, והשינוי מתחיל בכך שתכירי בחלק שלך בסיטואציה. אף שלדעתך היא 'הכי אשמה בעולם', היו רגעים, כנראה בתחילת הדרך, שבהם היית קצת ביקורתית ונתת לה הרגשה שהיא לא בסדר או לא מספיק מקובלת. אם את רוצה שהמצב ישתנה, את תצטרכי להגיע לעולמה, להיפגש איתה על כוס קפה ולהגיד לה שאת מבינה, בהסתכלות לאחור, שהיו רגעים שבהם היית לא רגישה, ולכן המצב הידרדר. אני מציע שתביאי לפגישה איתה דף ועט ותרשמי את כל הנקודות שמפריעות לה. תגידי לה שאת מבקשת לעשות את התיקון ולייצר ביחד איתה סביבה אנושית חדשה. השיחה הזאת לא יכולה להיות מול הילד שלך, הוא לא יכול להיות שם, כי הוא פשוט לא מסוגל להכיל את הדברים, וכל עוד את שמה אותו ביניכן, את תהיי זאת שתפסיד. אני נותן לך נקודת מבט אובייקטיבית, הפתרון תלוי בך, ועכשיו את תצטרכי לשנות את המצב הזה, אני מאחל לך בהצלחה רבה".



אני בן 25, נשוי ואב לילד, ומעוניין לייצר לעצמי הכנסה פסיבית. יש לי סכום התחלתי של 600 אלף שקלים, ואני חושב לקנות בית להשקעה, אבל לא בטוח שזה הדבר הנכון עבורי. האם כדאי לי לרכוש בית להשקעה?


"אני מאמין בכל לבי שרכישת בית להשקעה היא מחשבה מאוד נכונה. הייתי ממנף את הסכום שלך, רוכש שתי דירות פריפריאליות וחכמות להשקעה, שהעיקר בהן הוא הרווח מהשכירות. גם באזור חיפה, טבריה, קריית שמונה, צפת ומגדל העמק יש דירות שאפשר למצוא ולהגיע לתשואות מאוד גדולות בשנה. אפשרות נוספת היא דירות להשקעה בחו"ל, אבל צריך לשים לב לכמה כללים: כאשר קונים דירה בחו"ל, לא משקיעים דרך חברת ניהול משקיעים בדירה שהיא שלך בטאבו, ונוסף על כך, כשאתה רוכש את הדירה, אל תתעצל, קח תיווך עצמאי, תבדוק מה קורה באמת בשוק ותוודא שאתה רוכש דירה במחירי שוק. חשוב לי להגיד שבהשקעה נכונה תוכלו תוך כעשר שנים ליצור לעצמכם עצמאות כלכלית ולחיות בכבוד".



מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב-8:00 ב-103FM