אני בת 77 ויש לי חילוקי דעות עם בני בן ה-47. הוא עצמאי, גרוש ואב לארבעה ילדים קטנים. הוא עובד מאוד קשה בעסק שלו מאז שהשתחרר מהצבא ובמהלך כל השנים הוא הצליח לחסוך סכום כסף יפה בסך של כמיליון שקלים. כעת הוא רוצה להיכנס לפרויקט נדל"ן חדשני במרכז תל אביב ולהשקיע בו את כל חסכונותיו. אני חושבת שמדובר בצעד מסוכן, ושאולי עדיף לו במקום זאת לרכוש דירה במקום מבוקש, כי זו השקעה בטוחה יותר, כי הוא משלם בכל חודש כ-10,000 שקלים תשלום מזונות לילדים ואני חוששת שהוא לא יצליח לעמוד בגובה ההוצאות הרבות במשך השנים הבאות. מה דעתך על כך?


בסופו של דבר הבן שלך הוא כבר בחור בן 47 ומעבר לכך שההחלטות שהוא יקבל תלויות אך ורק בו, אני חושב שהנבואה ניתנה לשוטים. הרי בסוף לא אני ולא את וגם לא הוא יכולים לדעת מה יקרה אם הוא יעשה כך או אחרת. את מתארת אדם חרוץ שעובד קשה ומתפרנס בכבוד, אב אחראי ומסור לילדיו, ולכן אני לא ממש מבין מדוע את כל כך מודאגת. בחיים יש רגע מסוים שבו הדבר שאנחנו הכי צריכים הוא שמישהו קרוב אלינו יתמוך בנו ובהחלטות שלנו ויאמין בנו, כי לפעמים המילים הללו שוות יותר מכל דבר אחר.



יכול להיות שבנך עשה שיעורי בית, התבונן על המצב בענף שבו הוא עוסק מבחינה עתידית, הכניס גם את גורם תשלום המזונות שמוטל עליו לאורך השנים, ולכן החליט לבצע מהלך משמעותי שייתן לו את האפשרות לעתיד כלכלי טוב יותר. כעת הוא מוכן לעשות את הקפיצה הזו שאין ספק שיש בה גם סיכון, אבל ייתכן שיש בה גם הזדמנות בלתי חוזרת. אני חוזר ומדגיש שאף אחד מאיתנו לא יכול לנבא את העתיד, אבל יש רגע בחיים שאם אדם מחליט לבצע מהלך משמעותי בחייו מתוך אמונה שלמה, הדבר החשוב ביותר עבורו הוא לקבל תמיכה מהסובבים אותו, כי זה מעניק לו יותר כוח ואמונה עצמית.



לפעמים מה שקובע אם מהלך כזה או אחר יצליח הוא דווקא היכולת להאמין בעצמך ולהמשיך הלאה עם תמיכה מלאה מהסביבה ומהמשפחה הקרובה. לכן אני מציע לך לגשת אליו ולומר לו שאת מאמינה בו ובכל דבר שהוא יעשה ונותנת לו את ברכתך, תאמיני לי שזה רק יעניק לו כוח ויכולת להאמין בעצמו בדרך להצלחה.



אני בן 24, עובד כעצמאי וצברתי סכום כסף גדול מעבודה קשה במשך השנים האחרונות ואין לי מושג מה כדאי לעשות עם הכסף הזה. כרגע הכסף נמצא בכל מיני השקעות בנק, אבל אני מאוד פוחד להשקיע אותו בבורסה כי השוק יכול ליפול בכל רגע. אני מעדיף השקעה לטווח ארוך כמו רכישת דירה, או שטח מסחר. איך אוכל לדעת מהי ההשקעה הבטוחה ביותר?
קודם כל לגבי ההשקעות בבנק, חשוב לדעת שעל פי החוק לבנק אסור להשקיע בעצמו, בבנק יש יועצי השקעות שקונים עבורך מוצרים חיצוניים. כל אחת מהאופציה שמנית להשקעה היא טובה ואין לך מה לפחד. באופן כללי צריך לדעת שהשקעות איכותיות הן תמיד השקעות ארוכות טווח. כלומר, גם כאשר חלק מהכסף יושב בבורסה לצורך העניין, אז תמיד מדובר רק על חלק מהכסף, 15% או 20% על פי הגדרות המוכנות שלך. דבר שני, אף פעם לא קונים מניה, ההשקעה תמיד חייבת להיות ארוכת טווח ויש כללים שהם כללי אצבע ולא צריך להיות יועץ השקעות בשביל לדעת אותם.



כולם אומרים שהבורסה היא נורא מסוכנת, אבל לידיעתך, ההשקעה הטובה והבטוחה ביותר בישראל היא דווקא בבורסה. אנשים מפסידים, כי הם פועלים בדיוק הפוך מכל מה שאמרתי כרגע. אנשים רואים בבורסה מכשיר לטווח קצר ואין דבר יותר הזוי מזה. הבורסה היא לא מכשיר לטווח קצר, היא מכשיר לטווח ארוך. רוב האנשים צוברים כמה גרושים, ואז הם מתפתים לקנות מניות כי אחד מהחברים שלהם המליץ להם על איזו מניה טובה. בולשיט. אף פעם לא משקיעים במניה, תמיד משקיעים רק במה שנקרא 'תעודת סל' בממוצע מנייתי. ואז בכל חתך שלא עושים, השקעה היא ההשקעה הכי בטוחה שיש לטווח הארוך.



גם השקעה בדירה היא השקעה ארוכת טווח. כמובן שצריך לעשות בדיקות ושיעורי בית, וניתן לעשות זאת בקלות על ידי עיון במסמכי התכנון שמפרסמת המדינה, תכניות מתאר, כבישים חדשים וכדומה. מדובר בתכניות עתידיות ולכן לפני שמשקיעים ברכישת נכס כדאי לבדוק מה מתוכנן להיות באזור שנים קדימה, איך האזור צפוי להתפתח בעתיד, איפה אוכל לקבל תשואה טובה לאורך זמן וכדומה.



ערכה: הדס בארי


מתוך תכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב- 08:00 ב-'רדיו ללא הפסקה'.