תופעה של יתר לחץ דם או לחץ דם גבוה זכתה לכינוי המפוקפק והמפחיד "הרוצח השקט". בניגוד למחלות אחרות, שבהן מרגישים כאב, אי־נוחות או את התקדמות המחלה, כאן לא מרגישים כלום. התוצאה, לעומת זאת, עלולה להיות קטלנית. ארגון הבריאות העולמי פרסם כי כמחצית ממקרי המוות כתוצאה מאירוע מוחי או אירוע לבבי הם בעקבות יתר לחץ דם.



על פי נתוני המרכז הלאומי לבקרת מחלות (מלב"ם), 18.4% מהגברים בארץ ו–20.6% מהנשים סובלים מיתר לחץ דם. היקף התופעה מטריד במיוחד ככל שעולים בגיל. מעל גיל 65 51.6% מהגברים סובלים ו–60.2% מהנשים.



לחץ דם הוא למעשה הלחץ של הדם העורקי על דופנות כלי הדם. תוצאת הבדיקה של יתר לחץ דם, הנמדדת ביחידות של מ"מ כספית, מורכבת משני ערכים: סיסטולי (הגבוה מביניהם) ודיאסטולי (הנמוך מביניהם). הראשון מעיד על לחץ הדם בעת התכווצות החדרים בלב. השני על לחץ הדם בהרפייתם. הערך במנוחה אצל מבוגר בריא הוא כ– 120/80 מ"מ כספית.



בדומה למים הזורמים בצינור הארוך שבגינה, זורם הדם בצינורות בגוף המכונים כלי דם: עורקים, ורידים ונימים. אם מצרים את קוטר הצינור, הזרם חזק יותר והלחץ עולה. בדומה לצינור בגינה, כשאנחנו רוצים להשקות את הפרחים הרחוקים נלחץ על קצה הצינור, נקטין את קוטרו, ולחץ המים יעלה. בטרשת עורקים, חלה היצרות של כלי הדם ונפגעת גמישותם כתוצאה מהצטברות שומן וכדוריות דם לבנות על דופנותיהם. המדידה פשוטה, וקיימים היום בשוק מכשירים ביתיים טובים. תוצאה הגבוהה מ–140/90 מוגדרת יתר לחץ דם. ללא טיפול מתאים הערכים לרוב עולים.



יתר לחץ דם מתחיל בשנות ה–40–30 לחיים ולרוב אינו הפיך. בכל מקרה יש לבצע מדידות מעקב תקופתיות: כלל האוכלוסייה מגיל 29–20 לפחות פעם בחמש שנים, מגיל 39–30 לפחות פעם בשלוש שנים. גורמי סיכון למחלות לב והיסטוריה משפחתית של יתר לחץ דם הם סיבה להיבדק פעם בשנה. בגילים 64–40 יש לעבור בדיקת לחץ דם פעם בשנתיים, אם לחץ הדם תקין, 120/80. מעל ערכים אלה - פעם בשנה.



לחץ דם גבוה מעלה מאוד את הסיכון להתקף לב, שבץ מוחי, פגיעה בכליות ובראייה, ולכן יש חשיבות רבה לאימוץ מהיר של מספר הרגלים שמסייעים להורדת ערכיו. לעתים נדרש גם טיפול תרופתי, אבל כדאי להתחיל במה שבאחריות שלנו ומסייע לשמירה על לחץ דם תקין: ביצוע פעילות גופנית כחלק מהשגרה היומית–השבועית, הימנעות מעישון, הפחתת לחצים וחרדות, צריכת אלכוהול מתונה (עד שתי כוסות ביום לגברים וכוס אחת לנשים, עדיף יין אדום), משקל גוף תקין ותפריט דל מלח (נתרן).



DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) היא הדיאטה המאגדת הנחיות תזונתיות לטיפול ביתר לחץ דם. היא פורסמה לראשונה לפני כ־20 שנה וזוכה לתמיכה גוברת. במחקרים מאוחרים יותר נמצא שפרט לעובדה שהיא אפקטיבית במיוחד להורדה של לחץ דם גבוה, היא מתאימה גם לכלל האוכלוסייה והוכרזה כדיאטה הטובה ביותר על ידי אנשי מקצוע רבים, רופאים ותזונאים, שבחנו 38 דיאטות ב–2016 ב"U.S. News & World Report" זו השנה השביעית ברציפות. פרט להשלכות הבריאותיות הטובות בטווח הקצר, כמו בשיפור לחץ דם, סוכרת ורמות שומנים, נבחנו גם ההשפעות בטווח הארוך, קלות הביצוע והיכולת להתמיד.



איך עושים זאת?


ראשית, מה בתפריט? ירקות, פירות, דגנים מלאים, חלב ומוצריו דלים בשומן רווי, קטניות, אגוזים, עוף ודגים. העשרת התפריט באשלגן, במגנזיום ובסידן התורמים לאיזון לחץ הדם, ומכאן ההמלצה על פירות, ירקות ומוצרי חלב בהתאמה. במקביל, הגבלה משמעותית של נתרן, סוכר, שומן, בשר בקר ומזון מעובד.



ההמלצה של ארגון הבריאות העולמי היא לצרוך עד 2,000 מ"ג נתרן ביום בלבד. כלומר, קצת פחות מכפית מלח. בפועל אנחנו אוכלים פי כמה, וזהו אתגר לא פשוט - את רוב הכמות, כ–80%, אנחנו צורכים ממזון מעובד, בעיקר מלוח: רטבים, סלטים מוכנים, חטיפים, אבל גם ממוצרים מתוקים כמו דגני בוקר. האחוזים הנותרים של נתרן בתפריט מגיעים מהמלח שאנו מוסיפים בבישול במטבח ולמנה שבצלחת. אף שחברות המזון מפחיתות בהדרגה את כמויות הנתרן במגוון מוצרים, מוטלת גם עלינו האחריות הזו.



כדאי לבצע קנייה מושכלת בסופר. יש לקרוא את הטבלה של הסימון התזונתי בגב האריזה של המוצרים השונים. רבים בוחרים במוצר מסוים בגלל תכולת הקלוריות או המחיר. חובה לבחון גם את תכולת הנתרן. להשוות בין מוצרים מקבילים ולבחור בזה שמכיל פחות.



על אף העובדה שאת רוב הנתרן אנחנו מקבלים ממזונות מוכנים, חשוב להימנע מתוספת מלח לאוכל בבית, כדי להרגיל את החך לטעמים פחות מלוחים. שימוש בתבלינים (לא תערובות תבלינים שבמקרים רבים מכילות מלח) ובעשבי תיבול המעשירים את הטעם והארומה של האוכל יכול לעשות את העבודה.



נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון, אבוקדוס - קידום בריאות www.avocados.co.il