אנחנו זוג צעיר עם ילד אחד מאזור המרכז, ואין בבעלותנו דירה. הודיעו לנו שזכינו בהגרלה לרכישת דירת ארבעה חדרים במחיר מוזל בפרויקט “מחיר למשתכן” בקריית מוצקין. ההון העצמי שלנו הוא 200 אלף שקל, והדירה שם עולה 920 אלף במקום 1.4 מיליון. נצטרך לקחת כ־800 אלף משכנתה. האם כדאי לרכוש את הדירה?

“כל העסקה שאתה מתאר היא מראש בעייתית. המחיר המקורי שבו נקבו, 1.4 מיליון שקל, הוא שטויות במיץ עגבניות. המחיר האמיתי הוא 1.2 מיליון שקל, ואפילו פחות. שנית, מה יקרה לערך הדירה אחרי ההצפה של אלפי דירות ‘מחיר למשתכן’ שם באזור? אף אחד לא יכול לומר לך כמה הדירה תהיה שווה. שלישית, אתם לא הולכים לגור בדירה הזו ולא יכולים למכור אותה חמש שנים, אז תרצו להשכיר אותה, כמו רוב האנשים שזכו שם בהגרלה ולא רוצים לגור שם. אז אם פתאום נוספו באותו המקום אלפי דירות להשכרה, מה יקרה לביקוש? אני חושב שיהיה קשה מאוד להשכיר שם את הדירות, והערך שלהן ירד עוד יותר. אז אחרי שלקחת שם משכנתה גדולה, מה יקרה אם לא תצליח להשכיר את הדירה במשך כמה חודשים? אתה תקרוס כלכלית. אני ממליץ לך לקנות דירה להשקעה בפריפריה ב־400־500 אלף שקל. אם אתה מחפש בצפון, אז בעיר התחתית בחיפה, בצפת, בקריית שמונה, במטולה, לא חסר איפה. אם תחליטו שאתם כן עוברים לגור בדירה בקריית מוצקין ונשארים שם עשר שנים, לאורך זמן הקנייה תהיה טובה”.
יש לי רעיון לאפליקציה חדשה, שתחסוך כסף ותהיה יעילה ומדויקת. אני רוצה לשמור על הזכויות שלי לרעיון הראשוני לפני שאני פורש אותו בפני מישהו. מה הוא התהליך שצריך לעשות?

“כדי לרשום פטנט צריך להיות פיתוח טכנולוגי חדשני שכיום לא קיים בשוק. אם האפליקציה שאתה מתכנן משתמשת במחשבונים קיימים ורק מפנה אותם לכיוון חדש, לא ניתן להגדיר אותה כפטנט. רישום פטנט הוא סיפור מאוד מורכב ויקר, וצריך לרשום אותו בהמשך גם בחו”ל, וזה עולה סכומים גדולים, ובסוף לא בטוח שתקבל פטנט. אני ממליץ לך להתחיל בקטן. כדי לשמור על הרעיון אתה כותב ומדפיס יפה את הרעיון שלך ואת האפיון שלו, שם במעטפה סגורה ושולח לעצמך בדואר רשום. לפיתוח האפליקציה, יש חברות שמתמחות בזה. אתה בודק איזה מהן רלוונטיות לך לפי הדברים שהן עשו עד היום, האם יש להן את הידע, הניסיון והיכולת, ובודק איתן היתכנות בסיסית לפני שאתה מגיע לפגישה. אתה נפגש עם שלוש־ארבע חברות כאלה ומתאר בקווים כלליים את הרעיון. אתה מחתים אותן על מסמכי שמירת סודיות, שקיימים באינטרנט, ובודק אם הן רוצות לפתח את האפליקציה או אולי אפילו להיות שותפות בה. במקביל, כדאי לחשוב על חברה קיימת, שהאפליקציה הזו יכולה להיות מאוד טובה לה, ולגייס אותה כמשקיעה בפרויקט”. 
אני בעלים של דירה משופצת, שנמצאת באזור מאוד ישן באשקלון ושווה 450 אלף שקל. אני משכיר אותה באלף שקלים לחודש, ובעתיד צפוי להיות שם פרויקט פינוי־בינוי. מה כדאי לי לעשות איתה כדי להתקדם?
“התשואה שאתה מדבר עליה היא נמוכה, 2.5%. זה נכס שמניב מעט מאוד, אז איזו סיבה יש לך להחזיק בו? דירות ששוות ככה מושכרות בדרך כלל בסכום כפול. אני ממליץ לך למכור אותה. אי אפשר לדעת מה יהיה בעתיד, ופרויקט של פינוי־בינוי עלול לקחת גם 20 שנה. ב־20 השנה האלה תהיה על תשואה של 2.5%? זה כלום. אל תפחד למכור אותה. תציע אותה למכירה בחצי מיליון שקל. עם הסכום הזה, ואולי בתוספת של 100־200 אלף שקל משכנתה, תקנה דירה טובה להשקעה שיכולה להניב לך תשואה של 4%־5%. זה להכפיל את ההכנסות שלך מההשקעה, ומשם אתה יכול להמשיך להתגלגל”.
אני אדם נכה בן 57, עם חצי גוף משותק וחצי משדה הראייה. יש לי מעבדה להמרת קלטות וידיאו וסריקת אלבומי תמונות. הבעיה היא שאני לא מצליח להביא מספיק לקוחות. פרסמתי בפליירים ולאחרונה בפייסבוק. היו לי אלפי צפיות ושיתופים, אבל לקוחות לא התקשרו. איפה טעיתי?
“השירות שאתה נותן הוא לא צורך שחייבים אותו, אלא משהו שנחמד שיהיה, והוא לא חלק מהשגרה היומיומית. הלקוחות שלך הם אנשים מבוגרים בגילאי 40־60, שצריך לעורר אותם לפעולה. צעירים לא יודעים בכלל מה זה וידיאו, ולכן הפרסום בפייסבוק צריך להיות יותר פרטני. אתה צריך להגיע ספציפית לאנשים בגיל המתאים ובאזור מגורים קרוב. חפש אותם בפייסבוק ושלח להם הודעות פרטיות שבהן תציג את השירות, כולל תיאום שליח. תוציא ביום 10 הודעות פרטיות לאנשים מתאימים. להערכתי, על כל 20־30 איש שתפנה אליהם, יהיה אחד שירצה, ובלעדיך הוא לא ילך ויעשה את זה בעצמו, והוא הלקוח שלך”.
מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM