אני בת 30 אוהבת מאוד מתוקים וסובלת מהתמכרות קשה לאכילת שוקולד. שום דבר לא יכול להחליף את ההתמכרות הספציפית שלי, גם אם אני אוכלת כפית סוכר אני עדיין רוצה לאכול שוקולד. מה יש בשוקולד שגורם לי ללכת שבי אחריו?


“סוכר הוא חומר ממכר בכל צורה שהיא. אנחנו חושבים שהוא מזון, אבל הוא בעצם חומר כימי שעשוי מחומרים שתעשייתית מאוד זולים להכנה ובסופו של דבר הם אלה הגורמים להתמכרות. מי שצורך מזון עתיר בסוכר יחפש, גם מבלי לשים לב לזה, את המרכיב הקיים בסוכר ושמו סוכרוז, וגם אם הוא יבחר לאכול דבש, סילאן, סטיביה או אפילו פירות יבשים, זה עדיין לא ירגיע את הצורך המתגבר באכילת סוכר. בשוקולד, מלבד הסוכר, נמצאים עוד כל מיני חומרים היוצרים התמכרות כמו חומצת האמינו טריפטופן. העניין הוא שהחומר גם מגרה את אותו האזור במוח שאחראי גם לסיפוק מיני והרבה פעמים אנשים המכורים לשוקולד מרגישים שזהו תחליף ראוי, אבל לטווח הארוך זה פחות אפקטיבי כי משמינים ומרגישים פחות טוב אחר כך והדבר גורם לחוסר אהבה עצמית. הדרך הטובה ביותר כדי להפסיק את ההתמכרות שלך לשוקולד היא קודם כל לבחור להיגמל מהסוכר”.



אני ואשתי מנסים כבר שנתיים להיכנס להריון וללא כל הצלחה. האם יש קשר לעודף המשקל שאני סובל ממנו?
“עד היום האשימו בעיקר את הנשים הסובלות מעודף משקל בקושי להיכנס להריון, אולם מחקר חדש מגלה כי לגבר יש תפקיד נכבד בכך וכאשר שני בני הזוג סובלים מהשמנה, צונח הסיכוי להרות בעשרות אחוזים. זה שהאישה מלאה זה רק חלק מהסיפור ולא משקף לנו את המצב במלואו. בעקבות השמנת יתר ישנם יותר רכיבים דלקתיים הנמצאים בגוף, תאי השומן מייצרים הורמונים וכל אלה מפריעים מאוד לתהליך הפוריות ולכן זאת נקודה שחשוב מאוד לשים לב אליה. אנשים הרבה פעמים מנסים שנים להיכנס להריון ולא תמיד הם לוקחים בחשבון כי ההשמנה מורידה אחוזי פוריות רבים וכך גם העישון, הרי זה ידוע שספירת הזרע יורדת בצורה משמעותית אצל גברים המעשנים. ולכן אני מציע - בוא נהיה בריאים, נדאג לשנות ולהוסיף לחיינו שמירה על כושר גופני, הרגלי אכילה בריאים יותר, והרגלי חשיבה אחרים שיגרמו לנו להיות שמחים יותר ומאושרים יותר. יש כל כך הרבה דברים שאפשר פשוט לשנות בכדי להצליח להיכנס להריון בקלות”.



החלטתי שאני מפסיקה לצרוך גלוטן, אני דואגת לאכול תזונה מאוזנת ורוכשת הרבה מאוד תחליפים, אולם למרות כל המאמצים שלי אני עדיין לא יורדת במשקל, מדוע זה קורה ומה עוד אני יכולה לעשות בכדי לשנות את המצב הזה?


“אם רוצים לרדת במשקל יש עוד כמה דברים שצריך לעשות מלבד הורדת הגלוטן מהתפריט היומי. הגלוטן עצמו הוא חלבון הקיים בתוך חיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל. בסופו של דבר הוא גורם לכל המוצרים העשויים מהצמחים הללו כגון פסטות, בצקים ומאפים להיות כאלה שכיף ללעוס אותם ועם הזמן, במזונות מתועשים החלו להכניס את הגלוטן לעוד מוצרים שאין שום קשר בינם לבין חיטה. כשהגלוטן נכנס אל תוך הגוף ועובר במעיים עד לקיבה, הוא יוצר תהליך של סתימות. המזון עובר במעי, אבל לא כמו שהוא צריך לעבור והקיבה מתקשה לספוג את המזון. הדבר גורם לתחושת רעב ובדרך כלל גורם לעוד צריכת גלוטן. למה את לא יורדת במשקל? כי לא הגלוטן גורם לירידה במשקל כי אם כל שאר הדברים שאת אוכלת. אם הורדת את הגלוטן מהתפריט היומי שלך, אבל במקומו את צורכת תפוחי אדמה, אורז ותירס שאלו המרכיבים העיקריים בתחליפי המזון ללא גלוטן, הערך הגליקמי וכמות הקלוריות במוצרים אלו היא לעיתים יותר גבוהה ביחס למוצרים העשויים מגלוטן. ובשורה התחתונה - את צורכת עכשיו הרבה יותר קלוריות מבעבר, ואם את רוצה לרדת במשקל לא מספיק להוריד את הגלוטן, צריך להוריד מהתפריט היומי גם את הסוכר. צריך לבחור ולעשות שינוי יותר משמעותי בתזונה וכדאי להתייעץ עם מומחים בתחום על מנת לעשות את זה בצורה נכונה”.



אני עומדת לפני ניתוח להקטנת חזה והבנתי שליעילות הניתוח יש קשר ישיר עם חוסר הניקוטין בדם ואני מעוניינת לדעת כמה זמן לוקח לניקוטין להיעלם ממחזור הדם?
“כשאדם מעשן הגוף שלו לא מוכן לתהליכים ניתוחים וזאת בגלל שכלי הדם לא מקבלים מספיק חמצן. ולכן, רצוי להפסיק לעשן כשלושה חודשים קודם לניתוח ולעשות עוד כל מיני פעולות שיעזרו לניקוי הגוף כמו ספורט או שתייה מרובה של מים. יכול להיות שלאחר הניתוח את תגיעי להחלטה שאת לא מעוניינת לחזור לעשן סיגריות”.



מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, כל יום ראשון ב־20:00 ב־103FM


עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי