בני בן ה־11 מאוד בעייתי באוכל, הוא לא מוכן לגוון את התזונה שלו, לא אוהב רטבים ומרקים ומסרב לאכול פירות וירקות מלבד פרוסות מלפפון ומדי פעם גם אגס. ניסינו לגרום לו לנסות דברים אחרים, אבל אנחנו נתקלים בקשיים. אני רוצה לדעת מה ההשלכות של התזונה הזאת לאורך זמן.


“בתור התחלה אני מציעה שתיגשי לנושא מזווית אחרת – קחי אותו לשיחה קצרה ותסבירי לו בצורה עניינית שלמענו ולמען בריאותו כדאי שיתחיל לאכול כל יום חצי גזר ורבע פלפל אדום וזאת משום שיש בהם כמות ויטמינים מינימלית עבורו ליום, והכמות הזאת תעניק לו גם ויטמין A וגם ויטמין C. אם הוא מוכן לזה אז מבחינה בריאותית הכל בסדר. מעבר לזה אל תדרשי ממנו שינוי, כי השינוי התזונתי יתרחש מעצמו ובהדרגתיות ככל שהזמן יעבור. אני מאמינה שבהמשך הוא יראה מה חבריו אוכלים ויבחר להתנסות אף הוא במאכלים שונים ובטעמים חדשים”.



נכדתי בת השמונה הודיעה לנו השבוע כי היא מסרבת לאכול בשר ומעוניינת להיות צמחונית. אילו תחליפי בשר היא יכולה לאכול? והאם היא חייבת ליטול תוספי מזון?  


“בשר, עוף ודגים נותנים לנו חלבונים טובים וכמות יפה של ברזל, אבץ וויטמין B12, אולם את הכל אפשר למצוא בעוד מזונות. אם היא עדיין ממשיכה לאכול ביצים ומוצרי חלב זה מצוין, כי בביצים ובמוצרי חלב אפשר למצוא חלבונים איכותיים מאוד. בנוסף דעי לך שבגיל הזה את בהחלט יכולה לתת לה לאכול שתי ביצים ביום ולהיות רגועה לגמרי. ברזל את יכולה למצוא בקטניות, אגוזים, שקדים, גרעינים וכמובן בשיבולת שועל. יש כל כך הרבה מתכונים באינטרנט, אפשר לגוון לה את התפריט, להוסיף אפילו פלאפל מגרגירי חומוס וקציצות. את רק צריכה לבחור. לגבי ויטמין B12 - ישנן כל מיני טבליות המיועדות לילדים בצורת סוכריות. את יכולה לשים אותן במקום נראה לעין ואחת לכמה זמן היא יכולה לבחור לקחת סוכרייה אחת בכדי להשלים את החסר. מעבר לזה את בכלל לא חייבת לתת לה תוספי מזון, במידה ותזונתה בריאה ומגוונת”.



האם שימוש ברטבי בישול מזיק לבריאות?
“אנחנו לא פעם חושבים כי שימוש בכמות קטנה של רטבי בישול נחשבת כלא מזיקה, אבל עברתי על רשימת המרכיבים של רוב רטבי הבישול והתרשמתי לרעה. הסתכלתי על רטבים לעוף, צ’ילי מתוק, רוטב טריאקי, רוטב ברביקיו ורוטב סויה ורובם ככולם מכילים כמות גדולה של חומרים משמרים ותוספים אחרים שמזיקים לבריאות, וכדאי להימנע מהם ולהוסיף תבלינים טבעיים. מבין כל הרטבים הקנויים אני חושבת שהרוטב העדיף ביותר הוא רוטב עגבניות שנועד לפסטה. ברוב רטבי העגבניות יש רכיבים טבעיים והם ללא כל חומרים משמרים. בנוסף, חשוב לי לציין כי יש בהם אחוז סוכר די נמוך, אחוז שומן מאוד נמוך והם עשירים בליקופן, שהוא נוגד חמצון חשוב נגד הרבה מחלות, בעיקר קטרקט וסרטן הערמונית. אם אתם לא מתעצלים, עדיין עדיף לקחת עגבניות טריות ושמן זית איכותי ולהכין רוטב לבד בבית”.


 


אני מאוד מקפידה על התזונה שלי ומעוניינת לדעת האם אפשר לשלב טחינה בדיאטה ואם כן, איזה סוג הוא המומלץ ביותר?


“מבין כל המזונות שאני מכירה, הטחינה נחשבת כבריאה ביותר. היא עשירה בסידן, מלאה בברזל ומכילה אחוז שומן גבוה ולכן, בתפריט הדיאטה אני ממליצה לשלב אותה כמנת שומן וכשאת מכינה סלט ירקות לדוגמה, במקום להשתמש בשמן לתיבול תבחרי בטחינה. כשמדובר בטחינה גולמית הכמות המומלצת היא כפית ובטחינה מוכנה מראש הכמות המומלצת ביותר היא בין כף לשתי כפות. אני ממליצה להוסיף טחינה לסלט על בסיס קבוע כי לטחינה יש ערך מוסף שלא קיים בשמן”.



במשך 20 שנה אני מנסה את כל סוגי הדיאטות האפשריות, אבל מרגישה שהגוף שלי רגיל לדיאטות. מה אפשר לעשות בכדי לרדת במשקל?
"קודם כל, אני ממליצה לך לגשת לרופא המשפחה ולבצע בדיקות דם שיגלו מחסור בוויטמינים או חוסר תפקוד בלוטת התריס. מעבר לזה, תבחרי תפריט שיתאים לך ואני בטוחה שתצליחי לרדת לפחות חצי קילו לשבוע. בבוקר תאכלי שתי פרוסות לחם קל, בארוחת הביניים תאכלי פרי ומשעות הצהריים עד סוף היום הימנעי לחלוטין מאכילת פחמימות. בארוחת הצהריים את יכולה לאכול חזה עוף או חתיכת דג עם סלט ירקות חי; בארוחת ביניים את יכולה לאכול כ־15 שקדים ושני יוגורטים; בערב אפשר לאכול ביצה או חצי קופסת טונה במים ולשלב עם ירקות ;ולארוחת לילה את יכולה לאכול ארטיק דיאט או מעדן. אם את אוכלת לפי התפריט הזה בצורה מדויקת וללא חריגות את בוודאות תצליחי לרדת במשקל".



עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי