בדרך למהפכה? שישה זוגות חשוכי ילדים הרו לאחרונה בזכות טיפול באמצעות הטכנולוגיה החדשה MACS לטיפול בתאי זרע, שיטה חדשה שהשתמשו בה לראשונה בבית החולים "שערי צדק" שבירושלים. במסגרת טיפולי ההפריה החוץ־גופית הושגו שישה הריונות בזוגות שידעו מספר גדול של כישלונות בשיטות המקובלות. הטיפול מיושם בארץ בשלב זה רק במרכז הרפואי שערי צדק. בעקבות ההצלחה ירחיב בית החולים את השימוש בשיטה החדשה.



השיטה נועדה לסייע לזוגות שלא הצליחו להרות גם לאחר מספר רב של מחזורי טיפול, ובאמצעותה נבחרים רק תאי הזרע החיוניים, שלהם אחוז נמוך של שברים בדנ"א.



פרופ' הולצר, מנהל המחלקה לפוריות ולהפריה החוץ־גופית בשערי צדק: "מתבצעים כיום בעולם מחקרים רבים בניסיון לאתר את הגורמים לאי־פריון ולחוסר ההצלחה להרות. ידוע כי תאי זרע שבהם אחוז גבוה של שברים בדנ"א עלולים לפגוע בשיעור הפריית הביציות, וכן בסיכוי להרות. כיוון שלשני בני הזוג דרגת פוריות משתנה, במקרים רבים של אי־פריון, הזרע הוא גורם מכריע. אני שמח שיישמנו את השיטה החדשה ביחידה", ציין הפרופסור. "התוצאות ראשוניות אך מעודדות", הוסיף.



פרופ' הולצר (משמאל) וד"ר שונברגר (מימין). צילום: דוברות שערי צדק
פרופ' הולצר (משמאל) וד"ר שונברגר (מימין). צילום: דוברות שערי צדק



ד"ר אושרת שונברגר, מנהלת המעבדה להפריה חוץ גופית (IVF), הוסיפה: "אף שעברה רק חצי שנה מתחילת הטיפולים בשיטה החדשה, נעים להיווכח שזוגות שעברו טיפולים רבים בעבר ללא הריון הצליחו להרות מיד לאחר הטיפול. בסיכום שביצענו בתום חצי שנה יישמנו את טכנולוגיית MACS ב־22 מחזורי טיפול, שבהם הוחזרו לרחם 18 תאים עובריים והושגו שישה הריונות קליניים. בכל המקרים מדובר בזוגות שחוו עד כה רק כישלונות בטיפולי הפריה חוץ־גופית".



"בין ההריונות שהושגו הייתה אישה בת 39, הנשואה זה 15 שנה, אשר עברה מעל עשרה טיפולים כושלים בשש השנים האחרונות וכעת היא בשבוע ה־20 להריונה בזכות הטיפול החדשני; צעירה בת 27, ללא ילדים, שהרתה במחזור השישי לאחר שנים של טיפולים בבתי חולים שונים. באף אחד מן הטיפולים שהיו לה עד אז לא התקבלו עוברים ראויים להחזרה".