תוחלת החיים בישראל היום היא 82.1 שנה כאשר ישראל נמצאת במקום התשיעי בעולם בתוחלת החיים, כך עולה ממחקר חדש של מרכז טאוב המתפרסם היום (שני). מדובר בירידה במיקום העולמי של ישראל מהמקום החמישי בשנת 2013 כאמור למקום התשיעי היום, אך עדיין מכובד. מחלת הסוכרת גובה נטל גבוה במיוחד שהוא גבוה כמעט ב-90% בישראל לעומת אירופה. הבשורה הטובה היא שב-25 השנים האחרונות חלה ירידה דרמטית של כ-60% בנטל על מערכת הבריאות כתוצאה ממחלות לב ושבץ מוחי בישראל. חוקרי המכון בדקו את הפערים בין תוחלת החיים הכללית לתוחלת החיים בבריאות טובה ומצאו שיש פער של כעשר שנים בממוצע בין אורך החיים לאיכותם. כאשר המשמעות היא שרבים מגיעים לגיל מופלג אך בבריאות לקויה.



המחקר משווה את ישראל למדינות מפותחות אחרות, מראה את השפעתם של מצבים בריאותיים שונים על נטל התחלואה ומשרטט את האתגרים הניצבים בפנינו בתחום זה. בין הממצאים העיקריים שעלו הם שישראלים חיים בממוצע 71.7 שנים בבריאות טובה שזה כעשור פחות מתוחלת החיים הכוללת באוכלוסייה, העומדת על 82.1 שנים. הסיבה לכך היא שתוחלת החיים בבריאות טובה גדלה בקצב איטי יותר מתוחלת החיים הכוללת.




גורם הסיכון העיקרי בישראל - מחלת הסוכרת



הבשורה הטובה היא שנטל התחלואה הנובע ממחלות לב וסרטן ריאות בישראל נמוך יותר מאשר במדינות אחרות, כאשר המוות הנגרם ממחלות לב ושבץ מוחי ירד בשיעור משמעותי (58%) ב-25 השנים האחרונות. לצד זאת, השמנה וצריכה רבה של סוכר הם גורמי סיכון משמעותיים יותר בישראל מאשר במדינות אחרות, בעיקר בקרב ילדים. חלקה של סוכרת בנטל התחלואה בישראל גבוה כמעט ב-90% מחלקה בנטל התחלואה באירופה. תפוצת המחלה בקרב בעלי הכנסה נמוכה גבוהה משמעותית מאשר בעלי הכנסה גבוהה. חוקי מכון טאוב מתריעים שללא פעולות של הממשלה לעורר מודעות לבריאות, ובמיוחד להבטיח נגישות של מזון בריא ולסמן מזונות שאינם בריאים – בעיקר בקרב האוכלוסייה הצעירה – ישראל צפויה לחוות עלייה משמעותית בנטל התחלואה בעשורים הקרובים.