לפני חג הפסח מדווחים חדרי המיון על אנשים המגיעים לקבלת טיפול לאחר שנחשפו בצורה לא מבוקרת לחומרי ניקוי. בין הנפגעים גם ילדים שנחשפו בטעות לחומרים שלא אוחסנו הרחק מהישג ידם, ומבוגרים שלא העריכו נכון את הסכנות הטמונות בחומרים הנראים תמימים ובטוחים.

במוקדי בטרם ברחבי הארץ טיפלו בימים האחרונים בארבעה מקרים כתוצאה מפגיעות  של חומרי ניקוי: אישה בת 41 שהתקבלה עקב קשיי נשימה ושיעול אחרי שניקתה בבית עם חומרים כימיים. היא עברה אינהלציה וניכר שיפור במצבה; פעוטה בת שנה ו־10 חודשים שבאה במגע עם חומר ניקוי וגירדה את עין שמאל, סבלה מנפיחות בעפעפיים וטופלה בטיפות עיניים; פעוטה אחרת בת 3 שהתיזה חומר ניקוי לעיניים, ואישה שניקתה את הבית, שאפה חומר ניקוי ומאז סבלה מקושי בנשימה ומשיעול יבש.
ד”ר זאב וימפהיימר, מומחה לרפואה דחופה וסמנכ”ל רפואה בבטרם, פנה לציבור בבקשה לעבוד בזהירות עם חומרים כימיים ולהיצמד להוראות שעל הבקבוק המותאמות לחומר עצמו. כמו כן ציין שאם יש חשיפה בעייתית לחומרים כימיים, חשוב להביא את המכל של החומר למרכז הרפואי שבו מתקבלים לטיפול.

מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי לגליל בנהריה ד”ר בני רביב מזהיר את הציבור מחומרי הניקוי, ובעיקר מפני מסירי שומנים: “אחד החומרים שפגיעתם מורכבת הוא מסיר שומנים. הבסיס שלו הוא קר, ועלול לגרום לכוויות על שטחים משתנים בטווח זמן מיידי. ילד שלוגם מחומר שנמזג לבקבוק שתייה תמים עלול להיחשף לפגיעה חמורה אפילו מלגימה קטנה. בין השאר מדובר בפגיעות בלשון, בחלל הפה ובוושט, ולעתים גם בצריבות ובכוויות על העור. שימוש בחומר בצורה לא מבוקרת עלולה לפגוע גם בראייה”.
חומרים נוספים העלולים לגרום לנזקים גופניים בשימוש לא נכון הם אקונומיקה, חומרי ניקוי לאסלות, חומרי הלבנה, טרפנטין ומסירי אבנית. כיום מקפידות מרבית החברות לייצר חומרים בעלי תרכובות מרוכזות במכלים ובאריזות המכילים נצרה עם בורג אבטחה, ולכן יש להקפיד על סגירת החומר בסיום השימוש ולהרחיקו מהישג ידם של ילדים ותינוקות.
בתקופת החגים ישנה גם חשיפה לחומרי הדברה שבהם נעשה שימוש בבתים עם גינות, שבהן נותרים לעתים החומרים במכלים הנגישים לילדים המשחקים בחצר. ד”ר רביב מוסיף שבמקרה של פגיעה מחומר כימי יש להרגיע את הנפגע ולפנותו בהקדם לקבלת טיפול רפואי. אם מדובר בתינוק או בילד צעיר, שגופם פגיע יותר לחומרים רעילים עקב נשימה מהירה יותר, חשוב להימנע ממתן נוזלים נוגדים כגון חלב או מיץ מיד לאחר המקרה. אם הילד לא מתקשה בנשימה, ניתן לאפשר לו ללגום מעט מים תוך הקפדה על שמירת דרכי האוויר והכרה מלאה ופינוי לחדר מיון קרוב.
במקרה של פגיעה באזור העיניים או הפנים יש לשטוף את האזור שנפגע במים. כמו כן מומלץ להימנע משהייה בחלל סגור לזמן ממושך בזמן שימוש בחומרים מרוכזים כמו אקונומיקה, וכדאי לפתוח את כל החלונות בזמן העבודה עמם כדי להפחית את השפעת האדים.