בתקופה האחרונה עברתי שינוי תזונתי והתחלתי לצרוך פחות בשר. הכנסתי לתפריט היומי שלי שניצלים מחלבון צמחי. האם הם נחשבים כתחליף לחלבון?


"אנחנו מצפים שהערך התזונתי של תחליפי הבשר יהיה כמו של הבשר עצמו, אבל בפועל זה כלל לא מדויק. הם בהחלט נראים כמו שניצל, אבל הערך התזונתי שלהם שונה לחלוטין, ואני כלל לא ממליצה להתבסס עליהם מבחינה תזונתית. זאת משום שלאורך זמן הדבר עלול לגרום לחסרים בריאותיים. לשם ההשוואה, במנה של עוף או דג יש 20־25 גרם חלבון ב־100 גרם, ואילו בחלק מהשניצלים הצמחיים יש 15 גרם חלבון ב־100 גרם, וברוב יש 6־7 גרם חלבון ל־100 גרם. זאת כמות קטנה יחסית. מעבר לזה, חשוב לזכור שלא רק כמות החלבון חשובה, אלא גם האיכות. בשניצלים הצמחיים החלבון הוא חלבון סויה וחלבון חיטה. חלבון סויה הוא יחסית בסדר, אבל באופן כללי הערך התזונתי של החלבון הזה נמוך יותר בהשוואה לחלבון מהחי. בשר מכיל גם ברזל וויטמין בי־12, שנמצאים רק בשניצלים הצמחיים שמועשרים בוויטמינים ומינרליים, ויש כאלה שלא מועשרים. יש סוגי שניצלים צמחיים שנראים כמו שניצל, אבל בעצם הם פחמימה לכל דבר ועניין כמו שניצל תירס, למשל, העשוי מתירס, חיטה ופירורי לחם או במילים אחרות פחמימות שאינן מהוות תחליף ראוי למנת החלבון של הארוחה”.



אני בן 27, ובשנים האחרונות העליתי את צריכת הקפה לכחמש כוסות קפה ביום. אני ממתיק כל כוס קפה עם כפית סוכר אחת, אבל מעוניין לצמצם את צריכת הסוכר היומית שלי. האם עדיף לי לעבור לסוכרזית?



“בכפית אחת של סוכר לבן יש כ־20 קלוריות ריקות. קלוריות ריקות הן אנרגיה ריקה שלא נותנת לנו דבר המועיל מבחינה בריאותית. ידוע שצריכת סוכר לאורך זמן גורמת להתפתחותן של מחלות רבות במערכות הגוף השונות. 20 קלוריות לכפית סוכר כפול חמש כוסות קפה זה 100 קלוריות ליום ו־3,000 קלוריות בחודש. אם אתה משתמש בסוכר בקפה שלך, אתה עולה כחצי קילו כל חודש. לגבי הממתיקים המלאכותיים, אני יודעת שיש כמה סוגים, וחלקם באמת מזיקים לבריאות, אבל בתקופה האחרונה יש שני סוגי ממתיקים מלאכותיים מומלצים יותר לשימוש: סוכרלוז וסטיביה”.



אני מאוד אוהבת לאכול סושי, אולם מאז שגיליתי שאני בהריון, הפסקתי לאכול משום שאומרים שסושי לא בריא לנשים בהריון. האם יש סוגי סושי שאני כן יכולה לאכול?



"יש הרבה שאומרים כי לנשים בהריון אסור לאכול סושי, וזאת משום שבדגים הנאים עלול להימצא חיידק בשם ליסטריה, אשר גורם להפלות ולידות מוקדמות. נשים הנכנסות להריון ואוהבות סושי, מתאכזבות שהן צריכות לחכות תשעה חודשים עד שיוכלו לאכול אותו שוב, אבל זה לא בהכרח נכון. בסושיות מכינים את הסושי הצמחוני על אותו המשטח שעליו מכינים את הסושי עם הדגים הנאים בלי להחליף או לשטוף את הכלים, ואם תחליטי להכין סושי צמחוני בבית, אין שום בעיה לאכול אותו. אם את מכינה סושי צמחוני בבית, את שומרת על תנאי ניקיון גבוהים, יודעת שלא יהיה קודם לכן דג נא על המשטח ומצליחה לגוון בתוספות ולצרף טמגו (חביתה יפנית), בטטה, אבוקדו, טופו ושאר הירקות. אפשר ליהנות מסושי בכל שלב של ההריון, אבל כדאי לזכור שמי שסובלת מלחץ דם גבוה או בצקות - מומלץ לה להיזהר עם רוטב הסויה. זאת משום שבכל כף של רוטב סויה יש כמעט חצי כפית מלח".



אני מנסה לרדת במשקל כבר תקופה. בחרתי בתפריט המחייב אכילה כל שלוש שעות, אולם איני מרגישה שאני מצליחה לרדת במשקל, מה גם שמאוד קשה לי לאכול כל שלוש שעות כי אני לא חשה כלל רעב. מה עליי לעשות?



"יש כל מיני שיטות דיאטה הממליצות ואף מכריחות לאכול כל שלוש שעות. יש גם אנשים שעושים ספורט ואוכלים מסודר לפי השעון כל מספר שעות. אבל אם לא חולים בסוכרת, אז חשוב לאכול כל כמה שעות כדי לשמור על איזון ברמות הסוכר בדם, עבור כל שאר האנשים מדובר במיתוס. לדעתי, צריך לאכול לפי תחושות הגוף - רק כאשר מרגישים רעב ולא לדחוף אוכל לקיבה רק כי עברו שלוש שעות. אם לא רעבים, לא חייבים לאכול. ומצד שני, אם עברו שעתיים מאז ארוחת הביניים ואנחנו שוב רעבים, אין צורך לחכות שעה בכוח או עד שזה יהיה מתאים לפי השעון. אפשר פשוט להקשיב לגוף ולאכול את הארוחה הבאה. הרי פעם לא היה שעון, והגוף מספיק חכם כדי לאותת לנו מתי צריך לאכול, מתי כדאי לאכול ומתי לא".



עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי