אני מקפידה על תפריט דיאטטי ובכל ארוחת צהריים וערב אוכלת סלט. לאחרונה מצאתי תוספות המעשירות מאוד את טעם הסלט. אני מכינה לעצמי רוטב מיוחד ומוסיפה גרעינים וחמוציות. מבדיקה שערכתי מתברר שהערך הקלורי של כל התוספות עומד על כ־300 קלוריות. איך, לדעתך, אני יכולה להעשיר את התפריט שלי?



“אין ספק שהתוספת משדרגות את הסלט, אבל ב־300 קלוריות את יכולה לקחת פיתה רגילה ופרוסת גבינה צהובה ולהכין לך טוסט לצד הסלט. מעבר לזה, בשביל לגוון את הארוחות שלך בלי להרגיש שאת בדיאטה, את יכולה להוסיף גם חתיכת חזה עוף ותפוח אדמה אפוי ולשדרג לעצמך את הארוחות בצורה טובה יותר”.

מכרה קרובה שלי סובלת ממחלת הסוכרת ואוהבת מאוד לשתות שתייה מתוקה. היא שותה על בסיס יומיומי משקאות דיאטטיים בטעמי פירות. האם זה מתאים לה?
“המשקאות הדיאטטיים לא מכילים סוכר. הם מכילים ממתיקים מלאכותיים, והם כביכול בסדר לחולי סוכרת, משום שהם לא מעלים את הסוכר בדם. אבל לאחרונה יצא מחקר ממכון ויצמן, שבדק את כל הממתיקים, גם אלו שלא נחשבים כמזיקים לבריאות. מתוך המחקר עלה כי שימוש ממושך בממתיקים מלאכותיים אלה גורם לעמידות מסוימת לאינסולין ולאורך זמן מחריף את הסוכרת. ככל הנראה עדיף להימנע ממשקאות אלו בלי שום קשר. אני ממליצה שהיא תוריד בהדרגה את הכמות של המשקה, ואם יש צורך, בתור התחלה היא יכולה לדלל את המשקאות במים או סודה”.

יש לי בעיה בתפקוד בלוטת התריס. הבדיקות לא יוצאות תקינות, והרופאה מעלה לי את מינון הכדורים בכל פעם. התזונה שלי בעייתית. איך אני יכולה לשפר את התזונה שלי, כדי שאצליח לרדת במשקל?
“כדי לרדת במשקל, עלייך להקפיד על כושר גופני. תנסי להיות יותר בתנועה במהלך היום, ומעבר לזה חשוב שתעברי שוב על התפריט היומי שלך, תבדקי איך את יכולה לאזן אותו יותר. תורידי מהתפריט היומי את כמות השומנים והפחמימות ותוסיפי יותר חלבונים: זה יכול להיות מוצר חלב כלשהו, ביצה או אפילו טונה במים. אני מאמינה שלמרות חוסר האיזון בתפקוד בלוטת התריס, אם תקפידי על תפריט יומי מאוזן, תצליחי לראות שינוי במשקלך”.

בתי בת התשע מדאיגה אותנו מאוד. היא מסרבת לאכול פירות וירקות ואוכלת רק חטיפים, שוקולדים ומאפים. לאחר בדיקת דם התברר שהיא סובלת מכולסטרול גבוה. איך היית ממליצה לעזור לה להוריד את הכולסטרול ולהתחיל לאכול יותר ירקות?
“המקור לרמת הכולסטרול הגבוהה שלה בדם הוא כל המוצרים המתועשים שהיא אוכלת, המאפים והשוקולדים. כדאי שתכניסו לתפריט היומי שלה יותר חלבונים. את יכולה להתחיל מביצה כל יום למרות הכולסטרול. זה יעזור לה. בנוגע לירקות ולפירות, אני משערת שהיא תיפתח בזמן הקרוב. חשוב לי להרגיע אותך ולהדגיש שהרבה ילדים לא אוהבים בכלל פירות וירקות, ואז, כשהם רואים את החברים שלהם מביאים ירקות ופירות לבית הספר, זה מעורר בהם רצון לטעום. תשימי תמיד על השולחן ירקות חתוכים ופירות שטופים בצורה נגישה. תוותרי על לחמניות מקמח לבן לטובת לחמניות שעשויות גם מקמח לבן וגם מקמח מלא. אני בטוחה שמצבה ישתנה בקרוב”.

ילדה אוכלת מתוקים, אילוסטרציה. צילום: אינגאימג'


האם בננות גורמות לעצירות?
“בבננות יש הרבה סיבים תזונתיים בעלי יכולת להסדיר את פעילות מערכת העיכול. בננות אינן גורמות לעצירות, ההפך הוא הנכון. בדרך כלל בחג הפסח, כשאנשים רבים סובלים מעצירות בגלל המצות, אכילת בננות מומלצת מאוד”.

אני בת 21, ולפני כחודש התחלתי לשתות קפה. אני שותה כמה כוסות ביום. האם זה בריא?
“בקפה יש נוגדי חמצון חשובים שעוזרים למנוע מחלות. מי שלא רגיל לשתות קפה, לחץ הדם שלו עולה מעט וכך גם הדופק. בעבר ההמלצות היו לשתות הרבה פחות קפה, אולם היום אפשר לצרוך עד 400 מיליגרם קפאין ביום, שזה כשמונה כוסות קפה ביום בממוצע. חשוב שתשימי לב לתופעות מסביב. אם זה מפריע לך להירדם בלילה, כדאי שתפחיתי את המינון”.

אני סובלת מהפרעות אכילה חמורות, מתקשה לאכול ומקיאה בכל יום. עקב מחסור חריף בחלבונים המליצו לי להשתמש באופן יומיומי באבקות חלבון. אני חוששת שזה יותר מדי. מה עמדתך בנושא?
“אני בהחלט בעד שימוש יומיומי באבקת חלבון, משום שיש לה ערך ביולוגי מאוד גבוה. היא עשויה ממי גבינה מיובשים בשילוב ממתיקים, תמצית וניל וחומצות אמיניות נוספות שהופכות את אבקת החלבון למשהו מאוד איכותי. מעבר לזה, אני ממליצה לך להוסיף לתפריט שלך גם שתי ביצים ביום, משום שגם הן נחשבות לחלבון איכותי”.

עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי


מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM