אני גרושה בת 40 ועסקתי בתפקידים ניהוליים בתחום הביטוח מרבית שנות חיי. לפני כמה חודשים פוטרתי מעבודתי בשל שינויים ארגוניים. הפיטורים האלה הם סוג של הזדמנות ענקית מבחינתי, ועם זאת מאוד קשה לי להתרומם ואני נמצאת במשבר. הבנתי שאף פעם לא היה לי חלום ושכל חיי חייתי על אוטומט. איך אני יכולה להתרומם מהמשבר הזה?
“קודם כל, את מתארת סיטואציה שהרבה מאוד אנשים חווים אותה במהלך חייהם. התחושה הזאת שאנחנו חיים בתוך סרט שמישהו אחר כתב את התסריט שלו היא תחושה מוכרת לכולם, ועד שקורה משהו דרמטי, כמו פיטורים שמחייבים אותנו לעשות בחינה מחדש - אנחנו לא יוצרים שינוי ממשי בחיינו. אני הייתי יורד מהמילה 'חלום'. זוהי מילה טעונה, שלא בהכרח מתממשת. במקומה את יכולה להשתמש במילה 'מיצוי'; תנסי לראות כיצד את ממצה את היכולות שלך, מתעסקת בדברים שמעוררים את התשוקה הפנימית שלך ומגשימה את עצמך. ככה את מתחברת באמת למציאות. תשאלי את עצמך אם את רוצה להיות שכירה או עצמאית, מה את באמת רוצה לעשות בכל בוקר. תנסי להתמקד, תפסיקי להיות מבוהלת מעצמך, המיינד שלך לא נותן לך להתרכז בדברים החשובים באמת, וזאת בגלל החששות הכלכליים שלך, אבל כדי למצוא את הפשרה, את צריכה להבין את הקצוות. נניח שלא היו לך שום חששות כלכליים המגדירים אותך. תשאלי את עצמך בכנות מלאה: ‘מה הייתי עושה?’ ברגע שאת מגלה מה הדבר שמפעיל אותך, את חייבת לעשות אותו.



עד שתמצאי את הכיוון, אני מציע לך למצוא עבודה, אפילו שוב בתחום הביטוח, ובו בזמן להתפתח בנישה שבאמת מעניינת אותך. להכניס את התשוקות שלך לתוך תוכנית עבודה, ולאחר שתביני, תוכלי לבצע את השינוי ולהיות במסלול המתאים לך באמת”.



בתי גרושה, אם לשניים ומדאיגה אותנו מאוד. היא חיה ברמת חיים שאינה מתאימה להכנסות שלה, הרכב שלה משועבד להלוואות שהיא לקחה, היא שוכרת דירה מאוד גדולה ויקרה ואינה מעוניינת לעבור למקום אחר ולצמצם את ההוצאות שלה. מה ניתן לעשות כדי לעזור לה לשפר את המצב?
“אין ספק שבתך משלמת על ההלוואות האלה ריביות שעומדות על אלפי שקלים בשנה וזורקת לפח סכומים אסטרונומיים, אבל אני מציע שתנסי להסתכל על התמונה המלאה: אנחנו לא יכולים להיכנס לנעליה, ויכול להיות שלילדים מאוד קשה לחיות בתוך דירה קטנה, והם דווקא זקוקים למרחב הזה. מעבר לזה, בכל מה שקשור לרכב, דעי לך שכיום לכלי רכב אין ערך כמו פעם. היא בהחלט יכולה לרכוש רכב ב־15 אלף שקלים, שיספק את צרכיה, ולא חייבת לעשות לו אפילו ביטוח מקיף. היא לוקחת את הסיכון, שהוא לא ממוטט חיים, וככה היא יכולה לחסוך עוד כ־2,000 שקלים בשנה. משפטים כמו ‘כשאתה קונה רכב ישן, אתה כל הזמן במוסך’ הם המוות שלנו. אני נמצא עם הרכב שלי כחמש שנים, והוא לא ראה ולו יום אחד מוסך. בסופו של דבר, אם מוצאים רכב טוב שלא נסעו בו הרבה, צריך לתחזק אותו ולשמור עליו. הדבר האחרון שאני רוצה לציין הוא שבשביל לשרוד צריך שתי משכורות, אך בשביל לשגשג צריך שלוש משכורות. איך מגיעים למשכורת השלישית? עושים השקעות והכנסות ולא הוצאות והתחייבויות”.



אני בן 31. לפני שנתיים הקמתי עסק ובו בסדנאות להסברה ישראלית ומנהיגות. אני מבצע את הכל בעסק ומעוניין להרחיב ולפתח אותו, אבל חושש להביא עובדים חדשים, כי איכות ההדרכה תרד מאוד. איך לדעתך אפשר להרחיב את פעילות העסק בלי לפגוע באיכות?
"אני מתחייב בפניך שאם תעשה את עבודתך נאמנה, גם אם תהיה ירידה, היא לא תהיה ניכרת. אל תניח הנחות, תבצע את עבודתך בצורה טובה. תחשוב איך עושים את זה נכון, תדייק את המסרים, תחנוך עובדים חדשים כמו שצריך, ואחד הדברים שצריך לעשות במעבר מעסק של אדם אחד לארגון הוא לחשוב מי הוא בעל התפקיד שצריך להרחיב אליו, מה ההגדרות שלו, ואיך מהיום הראשון הוא מכניס את משכורתו, כדי לא לרדת ברווחים של הארגון. מעבר לזה, אני מציע לך לקחת עזרה מקצועית, שתסייע לך לעבור את השינוי הזה בקלות. כשאתה בוחר את העזרה המתאימה עבורך ומוצא מישהו מומחה בתחום, שיסתכל על העסק ‘במבט על’ וייתן לך יד בפעולות הראשונות, כדאי שתוריד מעליך את הגישה שאומרת ‘הכל אני יכול לעשות לבד’. כל עוד לא תלמד לשים את עצמך לרגע בצד, לא תוכל לפתח את העסק שלך. רק כשתעשה זאת, תוכל להתפתח מעבר לגבולותיך”.


 


מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM

עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי