דוקטור מאיה רוזמן היא תזונאית קלינית המגישה ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" תכנית ייעוץ בנושאי תזונה נכונה ודיאטה. במסגרת התכנית חושפת רוזמן בפני המאזינים את האמת על מיתוסים רווחים מעולם התזונה. והפעם: המומחית חושפת שבניגוד לדעה הרווחת ארוחת הבוקר לא הכרחית. בנוסף, היא מסבירה על הדרך הטובה ביותר לניקוי רעלים מהגוף, כיצד לשמור על הדיאטה תוך שילוב של ג'אנק פוד בתפריט ועוד.



יש דרכים רבות לביצוע ניקוי רעלים. האם ניקוי הרעלים הוא גימיק? מהי השיטה הטובה ביותר?
“ניקוי רעלים לגוף הוא כמו ריסטארט למחשב. במהלך היום אנחנו מעבידים את הקיבה והכבד כל הזמן. ניקוי הרעלים נקרא כך משום שהגוף לא צריך לעבוד קשה ביום כזה, וכאשר עושים צום מיצים לדוגמה, הכבד והקיבה נחים. צום יום כיפור, להבדיל, מוביל למנוחה עבור האיברים הפנימיים ולאחר מכן המערכת מתחילה מחדש. לשאלתך, תחת ההגדרה של ניקוי רעלים ניתן לכתוב כמעט כל מה שנרצה וזה ייחשב לנכון. יכול להיות שזה גימיק כי אין דבר כזה באמת ‘ניקוי רעלים’. אני לא מאמינה בחוקן וסוגיו השונים, וזה אפילו לא בריא. באופן כללי, כל עוד הניקוי לא מתרחש יותר מיומיים, מתקבל יתרון של מנוחה לאיברים הפנימיים”.



אני בתקופה קשה מכיוון שבני מאושפז בבית חולים. אני אוכלת כל מה שבא ליד ואני לא מצליחה לעצור את הטירוף של האכילה הכפייתית. לא הגעתי למסקנה אם זה עוזר לי או לא. מה עליי לעשות?


“במקרים כאלו, כאשר ילד או קרוב משפחה אחר מאושפז בבית החולים, אני לא חושבת שצריך לשמור על דיאטה. בנך חשוב יותר, וכרגע את צריכה להיות חזקה עבורו. מצד שני, חשוב להדגיש שלא בריא לאכול שטויות, והדבר עלול אפילו להחליש את המערכת החיסונית שלך. אכילה רגשית לא משפרת את מצב הרוח, אבל אם את מרגישה שעלייך לאכול, עדיף שתתמקדי במאכלים בריאים יותר. הסרוטונין שמשפר מצב רוח מיוצר מחומר שנקרא טריפטופן. הוא נמצא בגרגירי חומוס, בתמרים ובגבינה לבנה. אם את יוצאת לכל היום, את יכולה לקחת איתך קופסת גבינה לבנה 3% או גבינה צהובה יחד עם לחם מלא או פיתות קטנות. יש אפילו שקיות אינסטנט של שיבולת שועל שרק צריך להוסיף להן מים רותחים ולערבב”.



 


אני בדיאטה, ומאוד חשוב לי לשמור על המשקל. אני מאוד אוהבת לאכול המבורגר. האם ניתן לשלב אחת לשבוע המבורגר עם צ’יפס?
“קציצה של 200 גרם היא כ־300 קלוריות, ויחד עם לחמנייה - כ־500 קלוריות. שתי כוסות צ’יפס קפוא בתנור הם כ־300־400 קלוריות – בסך הכל 900 קלוריות. כדי לא לעלות במשקל, ועדיין לאכול מנה כזאת, יש לצמצם לקראת הארוחה הגדולה של אותו היום. בבוקר לאכול כריך מלחם קל, לוותר על ארוחת הביניים, בצהריים לאכול טונה או ביצה וסלט גדול, ואחר הצהריים לאכול פרי או יוגורט. כך ניתן אפילו לרדת קצת במשקל או לאזן ולהוסיף קינוח קטן. במסעדות, הצ’יפס הוא מטוגן, והמבורגרים גדולים יכולים להגיע ל־1,200 קלוריות. במקרה כזה את יכולה לעשות קיזוז ביום שלמחרת, ורק ליום אחד לאכול שני כריכים מלחם קל עם גבינה לבנה, שני מעדנים 0% ושתי ארוחות, כאשר בכל ארוחה יש חלבון של 100 קלוריות כגון ביצה, חצי קוטג’ או חזה עוף וסלט ירקות. שימי לב שכשאת אוכלת פעם בשבוע המבורגר, אז זה רק פעם בשבוע, ואי אפשר לאכול גם פיצה או פסטה”.

אני לא אוכלת לחם בדרך כלל. הכנתי מטעמים מקמחים שונים. האם לכל הקמחים יש את אותו ערך קלורי? בנוסף, כמה פעמים בשבוע מותר לי לצרוך גבינה צהובה?
“כל הקמחים מגיעים לסביבות 350 קלוריות במאה גרם, כולל לחם שיפון, קמח מלא, קמח תפוחי אדמה וקמח חומוס. שימי לב שקמח תפוחי אדמה והקמח הלבן מקפיצים את הסוכר, והם לא כל כך טובים לחולי סוכרת. גבינה צהובה ניתן לצרוך כל יום, אפילו שתי פרוסות או שלוש. בכל פרוסה כזו יש בסביבות 300 מ”ל סידן. לגבי כולסטרול, בגבינה צהובה רגילה 28% יש 30 מ”ג כולסטרול בעוד שבביצה יש לפחות 300 מ”ג כולסטרול”.

אין ספק שארוחת הבוקר היא חשובה מאוד, אבל האם היא הכרחית?
“ארוחת בוקר היא בריאה מאוד, בעיקר לילדים. היא מפסיקה את צום הלילה וחשובה למניעת בעיות קשב וריכוז ולשיפור הציונים וההישגים בלימודים. לאלו העושים ספורט, ארוחת הבוקר חשובה למניעת פירוק שרירים. למרות הפלוסים הרבים שיש בהקפדה על ארוחת בוקר, לא חובה לאכול ארוחה כזאת. אנשים רבים עושים דיאטה ואוכלים ארוחת בוקר בכוח אף שאינם רעבים. יש הרבה מאוד אנשים שנהיים רעבים לקראת שעות הצהריים, בין 11:00־12:00, ואין שום בעיה למשוך גם עד לארוחת הצהריים. רבים שאוכלים בבוקר בלי להיות רעבים, נהיים רעבים יותר במהלך היום. לאחרים ארוחות בוקר עלולות לגרום לכאבי בטן, ויש כאלו שאוכלים סתם צוברים קלוריות מיותרות. ניתן לשמור את הקלוריות הללו לשעות הערב הקשות יותר”. 

עריכה ל-103FM: איתמר זיגלמן