אני בן 31, נשוי פלוס ילדה ומתגורר בשכירות. אני מקפיד על חיים מאוד מסודרים בפן הכלכלי, אך יש עלי לחץ משפחתי לקנות דירה ולא לגור בשכירות. האם כדאי לי להמשיך לגור בשכירות או להחזיק בנכס?


“אתה טוען שנוח לך עם חייך המסודרים, ושהשליטה מקנה לך רגיעה. סדר ושליטה הם דברים טובים מצד אחד, אך מצד שני יכולים גם להתפרש כפחד. אם חשוב לך להישאר מאורגן ומסודר, זה בסדר גמור. יציאה מהמקום הנוח שלך יכולה להוביל אותך למקומות לא טובים. לכן אני ממליץ שלא תיתן לאף אחד לערער אותך. ההורים שמאוד רוצים שתגור בדירה משלך יכולים להוביל אותך לחשיבה מוטעית. לא כולם יכולים להחזיק בדירה ולגור בה בשלב כה מוקדם של החיים. מצד שני, כדי להתפתח בחיים צריך לדעת לצאת מאזור הנוחות שלנו ומגבולותינו. ללא יציאה מאזור הנוחות לא תהיה התפתחות".



"לכן אני ממליץ לנסות צעד יותר מאוזן. במקום לבצע פעולה שהיא לא בשליטתך אני ממליץ לחשוב על העתיד בצורה מחושבת. אני ממליץ לך לרכוש דירה להשקעה באזור שיאפשר להחזיק בה ללא שום הוצאה מיותרת, כדי ששכר הדירה שלך יכסה את הוצאות. המשכנתה שתיקח תחזור לחשבון הבנק מההכנסות של השכירות, וכך במקביל תציב את עצמך על מפת הנדל”ן באמצעות החזקת נכס. אם תבצע רכישה נכונה, ערך הדירה אף יעלה, ותוכל להרוויח ממנה. נכס כזה יאפשר שלא יהיו לך הוצאות נוספות ויקדם אותך קדימה”.




אני בעל עסק עצמאי כמדריך לנסיעות לחו”ל. העסק צומח כל שנה ב־5%. אינני יכול עוד לתפעל את העסק לבדי וזקוק לעובד נוסף, מצד שני, אני חושש לאבד שליטה על העסק. האם להישאר עסק קטן או להתרחב?
“כדי להקל על העומס בעבודתך, אני מציע לך לקחת עובד נוסף שיהיה לך לעזר. עובד נוסף לאו דווקא יבצע תפקיד זהה לשלך. תוכל לחלק את העבודה ביניכם, וכך תוכל לתעדף את העבודה שלך ולהעביר לו עבודות מסוימות ברמת סיכון נמוכה יותר. את העובד הנוסף תוכל ללמד את תפקידך תוך כדי עבודה כמנטור. ברגע שתתעדף את העבודות ותתחיל להעביר לעובד משימות ברמת סיכון יותר נמוכה, תוכל לתקן אותו ולוודא את עבודתו ולבסוף לטפח אותו כחבר לעסק”.



אני אדם מבוגר, פנסיונר וללא קרן פנסיה. נותרו לי 200 אלף שקלים להשקעה בחו”ל, ואני חושש מחברות התיווך. מה תוכל לספר לי על הנושא?

“היום, כשאתה רוכש דירה בחו”ל, אתה מעביר את הכסף ישירות למוכר או נעזר בחברת תיווך. בדיוק כמו כל קנייה שגרתית. אם אתה בוחר לרכוש דירה באמצעות חברת תיווך, אני ממליץ לא להאמין למחירי השוק שהחברות מציעות, לבדוק באינטרנט ולהשוות מחירים. כך לא תשלם על דירה יותר ממחירי שוק. אם גילית פער, תוכל לנהל איתן משא ומתן כפי שעושים בארץ. נוסף לכך, קיימות אופציות לעסקות השכרת הדירה. את השכרת הדירה תוכל לנהל בעצמך או לפנות לחברות המסייעות בנושא. ישנן חברות שבמקביל להשכרת הדירה מחויבות גם בערבות בנקאית, ולכן אם החברה לא הצליחה להשכיר את הדירה, אתה לא מפסיד כסף. במחיר של 300 אלף שקלים תוכל למצוא דירות נפלאות בחו”ל ואף לקחת את המשכנתה בארץ”.