אני אחרי לידה, וחשוב לי לחזור למשקל הקודם שלי. האם לדעתך הנקה יכולה לסייע לתהליך הירידה במשקל?
“אני מבינה מאיפה המחשבה הזאת מגיעה: אם התינוק יונק כ־500 קלוריות חלב ליום, אז הגוף מאבד את אותן הקלוריות כל יום. אבל מצד שני, צריך לדעת שבזמן ההנקה יש תיאבון מוגבר בצורה קיצונית, אפילו הרבה יותר מאשר במהלך תקופת ההריון. מעבר לכך, בגלל החוסר בשעות השינה והעייפות הרבה נשים מיניקות רבות חשות צורך לאכול מזונות מתוקים רבים. אין ספק שהנקה היא דבר בריא וחשוב להתפתחות התינוק, אבל זאת טעות לחשוב שזאת שיטה לדיאטה”.

אני סבתא לשלושה נכדים - בני שנתיים, שלוש וארבע. אני אוהבת להזמין אותם לעל האש בקיץ. אילו מאכלים עשירים בערכים תזונתיים מתאימים לילדים בגילאים אלו?
“יש הרבה מאכלים המתאימים לילדים. טחינה גולמית, לדוגמה, נחשבת מבחינתי מזון על עתיר ויטמינים דוגמת ברזל, סידן, אבץ ומגנזיום. בטחינה הגולמית יש גם אחוז גבוה של חלבון. בסלט חומוס יש את כל היתרונות של הטחינה בשילוב הוויטמינים והחלבונים של גרגירי החומוס. אם תשימי אותם בפיתה ביחד עם הבשר שהילדים אוכלים, זה יהיה נפלא. מעבר לזה, אכילת סלט סלק מסייעת לתפקודה של מערכת העיכול ואכילת ירקות היא תוספת מצוינת לבריאות הילדים. כמו כן, אני ממליצה להחליף את הפיתה מקמח לבן לפיתה העשויה מקמח מלא. היא בריאה ואהובה על ילדים בגילים האלה, בעיקר בגלל טעמה המתקתק”.



שמעתי שקמח זה דבר מאוד לא בריא ופוגע בירידה במשקל. האם זה נכון?
“אכן יש היום טרנד נגד שימוש בקמח. ישנם ספרים המדברים על כך שהקמח גורם לכל המחלות, וישנם מחקרים רבים שטוענים שהגוף שלנו לא הסתגל לאכילת מוצרים העשויים מגלוטן ושעדיף לוותר עליהם. לדעתי, רוב האנשים אוכלים יותר מדי מוצרים העשויים מקמח. בדרך כלל מתחילים בארוחת בוקר ואוכלים לחמנייה ומאפה, ואז לארוחת צהריים אוכלים פסטה, וכך זה ממשיך עד הערב. אני חושבת שבהחלט מדובר בצריכה מוגזמת, ואפשר להוריד את הכמות”.

יש מונח שמדברים עליו המון בנושא דיאטה שנקרא מדד ה־BMI, ואני תוהה אם באמת אפשר להגיד באופן גורף שכולם אמורים להיות בטווח מסוים של משקל. מה המשמעות של המדד הזה?
“קודם כל, חשוב לי לציין שאת צודקת בתפיסה שלך. יש אנשים עם מסת שריר כבדה שאינם מתאימים באמת למדד זה. ה־BMI הוא נוסחה שפיתחו בעבר אשר יכולה לנבא סיכוי למחלות. הנוסחה היא משקל הגוף חלקי גובה בריבוע. יש המון בעיות עם הנוסחה הזאת, למשל, אם מישהו מאוד שרירי, הוא יהיה במדד לא תקין. את לא צריכה לעשות דיאטה בשביל להתאים את עצמך לנוסחה. כדי להבין אם את נמצאת במשקל תקין או לא, צריך לבדוק עוד דברים באורח החיים שלך כמו למשל אם את מבצעת פעילות גופנית באופן יומיומי, שומרת על תזונה נכונה ואם בדיקות הדם שלך תקינות. מדד ה־BMI הוא בסך הכל טבלאות עם מספרים. תניחי אותן בצד לרגע ותשאלי את עצמך איך את מרגישה כלפי גופך. הרי בסופו של דבר מה שהכי חשוב הוא שתרגישי טוב עם עצמך”.

מה הערך התזונתי של זרעי הצ’יה, והאם הם מתעכלים כמו שצריך בגוף?
“בזרעי הצ’יה יש אומגה שלוש בכמות די גדולה וסיבים המסייעים למערכת העיכול. כאשר את לוקחת את זרעי הצ’יה ומשרה אותם במים, תוכלי לראות שמצטבר סביבם ג’ל והזרעים מאוד מתרככים, כך שקל מאוד לעכל אותם. את יכולה לטחון אותם, אבל במקרה כזה חשוב שתאכלי אותם מיד לאחר פעולת הטחינה משום שאחרת את מאבדת את הערכים התזונתיים”.

יש ברשת מאות מאמרים נגד שתיית חלב פרה. האם זה נכון ששתיית חלב פרה מזיקה לגוף?
“חלב פרה לא אמור לגרום לנזקים. הרבה מאוד אנשים טוענים כי חלב יוצר ליחה או רגישות במערכת העיכול ומחליטים לעבור לצרוך חלב סויה באופן יומיומי. גם אני עברתי להשתמש בחלב סויה כי הרגשתי שחלב רגיל לא מתעכל אצלי בצורה נכונה, אף שאני עדיין צורכת יוגורטים וגבינות מחלב פרה. בחלב הסויה קיימים פיטו־אסטרוגנים. בעבר חשבו שהם מזיקים לבריאות, אבל כיום יודעים שזה לא נכון והם מומלצים מאוד. אני מציעה לך לבחון עם עצמך אם שתיית חלב נכונה לך או לא. אם את מרגישה שזה לא מתאים לך, תוכלי לעבור לצרוך חלב סויה וליהנות מהיתרונות הבריאותיים שלו”.

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM

עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי


 



גלו את החדשות לפני כולם. הצטרפו בלייק לפייסבוק שלנו.