כמה קלוריות יש בקורנפלקס ובדגני הבוקר הפופולריים?


“רוב דגני הבוקר מכילים 300־400 קלוריות ל־100 גרם. על חלק מהאריזות כתוב כי המנה המומלצת היא של 30 גרם, פחות מכוס חד־פעמית. אף אחד לא אוכל כמות כזאת קטנה של דגני בוקר. בעבר שקלתי את קערת דגני הבוקר של הילדים שלי והגעתי ל־80 גרם - 250 קלוריות ללא החישוב של החלב. ישנם המון סוגי דגני בוקר בריאים. אני ממליצה לצרוך דגני בוקר מלאים בסיבים תזונתיים ומועשרים בוויטמינים”.



מהו הערך התזונתי של קטניות?


“קטניות מכילות חלבון צמחי, שייחשב לאיכותי יותר אם ישולב בארוחה עם דגנים. קטניות מסוג גרגירי חומוס ושעועית, לדוגמה, מלאות בסיבים תזונתיים, בברזל, בסידן, במגנזיום ועוד. לאחר שמנביטים את הקטניות, תיווצר עלייה בכמות הוויטמינים וירידה מעטה בכמות החלבון. ההנבטה גורמת לעלייה בכמות האנזימים בקטנית, שהופכת אותה לקלה לעיכול. אני ממליצה לבצע בקטנית בישול קצר. כך הערך התזונתי בה לא ייפגע”.



האם חליטת כורכום בשילוב עם פלפל, שמן ולימון יכולה לשמש לתחליף לכדור הכורכומין?


“באופן כללי אני נגד כמוסות ותוספים שאפשר להחליפם במזון. אני ממליצה לשנות את הרגלי התזונה ולא לקחת כמוסות כשלא צריך, אך עלייך להתייעץ עם הרופא שלך. איני מכירה את החליטה המדוברת, אך לכורכום ישנן יכולות אנטי־דלקתיות עם נוגדי חמצון, והוא עוזר נגד כל מיני מחלות, בהן סרטן. מכיוון שמדובר בכמות קטנה של כורכום, אין חשש מפני ויטמין A שעלול להיספג בכבד”.



אני בת 68, לא אוכלת ירקות ופירות ונמנעת מאכילת בשר וביצים. האם תוספי תזונה יכולים לשמש כמקור לוויטמינים במקום האוכל שאיני צורכת?


“אני נגד הגישה הזאת. לדוגמה, רבים מאפשרים לילדיהם לצרוך ממתקים וחטיפים מלאי מלח וצבעי מאכל, ועקב זאת הילדים לא אוכלים ירקות ופירות. לאחר מחסור בוויטמינים פונים לצרוך את כדורי המולטי־ויטמין, והם לא הפתרון לתזונה לא נכונה. אם תאכלי נכון, לא תצטרכי את התוספים. במקרה שלך את חייבת את תוספי התזונה, כי את לא אוכלת בצורה מסודרת. כיום התזונה שלך מאוד לא בריאה, ועלייך לנסות לאכול יותר מזון”.



אני סובלת מגסטריטיס וכאבי בטן ונוטלת תרופות להורדת חומציות. כיצד מפחיתים חומציות במזון ומקלים על הקיבה?


“תחילה אני ממליצה להימנע ממאכלים חריפים ומלוחים, להימנע מלשתות מיצים של פירות הדר ומקפה, ובאופן כללי אני ממליצה לא לשתות במהלך הארוחה. יש להימנע ממזון מטוגן ולבחור במוצרים רכים. נוסף לכך, נסי להימנע ממוצרי חלב ובדקי אם אכן הדבר מקל עלייך. במקום מוצרי החלב יש לצרוך סידן במוצרי סויה אחרים, כמו טופו או טחינה. אם את בוחרת להימנע מחלב, עלייך לאתר עוד תחליפים לסידן מלבד הטחינה, כדי לא לעלות במשקל. מלבד זאת, ירקות קשיחים עלולים להוביל לגירוי פיזי בקיבה. לכן אני ממליצה לבשל את הירקות, כדי שיהיו קלים יותר לעיכול. עוד אפשרות להקלה היא באמצעות אכילת מנות קטנות שלא מעמיסות על הקיבה. קוואקר, לדוגמה, היא דייסה מעולה לקיבה”.



אני חוששת להקפיא פטריות ותפוחי אדמה. האם הקפאה של מזון פוגעת בבריאות?


“הקפאת מזון לא פוגעת בבריאות, ולכן אין לחשוש להקפיא מזון. הקפאה היא אחת השיטות הכי בריאות לשימור מזון. היא עדיפה על אפשרויות אחסון אחרות הקיימות היום בשוק. אומנם פטריות יהיו פחות טעימות לאחר הקפאה, אך הן מותרות לאכילה, ואין בהן שום רעלים. תפוחי אדמה גם כן מותרים להקפאה. ישנם המון מוצרי מזון קפואים שמקורם בתפוחי אדמה ונמכרים בסופר. אין בהקפאה של מזון פגיעה בבריאות, ולכן אני מאוד ממליצה להקפיא”.



האם ניתן לאכול גזר ללא הגבלה?


“בגזר יש 7% סוכר. גזר גדול מכיל יותר מכפית סוכר. גזר טרי הוא קשיח, ולכן לקיבה קשה לעכל אותו. לא כל המרכיבים בו נספגים בגוף, ואפשר לצרוך ממנו בכמות גדולה. ברגע שהגזר עובר בישול, הוא מתרכך ומתעכל בקלות בגוף. כך מרבית מרכיביו ייספגו בגוף ועלולים להוביל לעודף ויטמינים. גזר מכיל המון ויטמין A. עודף בוויטמין A עלול להפוך את עורנו לכתום ואינו בהכרח בריא לגופנו”.



אני בת 70 ועולה במשקל, אף שהרגלי התזונה שלי לא השתנו. מדוע?


“עם השנים חלה ירידה במסת השרירים בגוף, ובייחוד בגיל מבוגר. ככל שישנם פחות שרירים, הגוף שורף פחות קלוריות. אם התזונה נשארת זהה והגוף שורף פחות קלוריות, תהיה עלייה במשקל. ישנם הרבה מחקרים המצביעים על כך שהעלייה במשקל בגילאים מבוגרים עוזרת לגוף מבחינה בריאותית בשלבים מאוחרים יותר. לא חייבים לאכול פחות ולהוריד את הקילוגרמים בגילך. כיום את צוברת משקל לעתיד”.



מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM



עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן