כמעט רבע מהציבור בישראל מעשן, כך עולה מנתוני סקר הרגלי הבריאות שערך משרד הבריאות לשנת 2016. על פי הנתונים, בקרב בני 21 ומעלה, חלה עליה של 2.7% לעומת השנה שעברה. מספר המעשנים בישראל מוערך בכ-1.2 מיליון מעשנים, כאשר בקרב בני נוער המגמה הכללית הנמשכת היא של ירידה בשיעורי העישון, כמו גם בקרב המתגייסים לצה"ל.



עם זאת שיעורי עישון הנרגילה גבוהים ועולים עם הגיל. בקרב תלמידי כיתות י"א ו-י"ב, כ-39% מהבנים והבנות במגזר היהודי ניסו לעשן נרגילה וכן 42% מהבנים והבנות במגזר הערבי.



בחלוקה למינים, 31.1% מכלל הגברים בישראל מעשנים. מדובר בנתון גבוה מהממוצע במדינות ה-OECD. ישראל מדורגת במקום ה-12 מתוך 35 החברות בארגון. דווקא הנשים בישראל מעשנות פחות מאשר בשאר המדינות בארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי: 15.8% לעומת 16.9% (מקום 20 מתוך 35).



"הנתונים מדאיגים מאד. זהו תמרור אזהרה לממשלת ישראל, וודאי כשמדובר בדיני נפשות", אומרת מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, שקוראת להעלאה נוספת במיסוי מוצרי טבק. " 8000 איש מתים בישראל מדי שנה מנזקי ההרגל הממכר והממית הזה. כל צעיר שלא מתחיל לעשן, כל מעשן שמפסיק – הוא הישג. מדובר בהצלת חיים", אמרה.



חבר הכנסת יהודה גליק, אמר כי "העישון הוא הרוצח מספר אחד במדי. ממשלת ישראל לא יכולה לומר 'ידינו לא שפכו את הדם הזה'. מדינת ישראל מגייסת בכל שנה ששה מיליארד ש"ח ממיסוי על סיגריות ומשקיעה רק 66 מיליון מושקעים במאבק בעישון.