אני בת 24 וסובלת מצינון וגירוד בעיניים. לאחר בדיקה אצל הרופא התגלה כי אני סובלת מרגישות לקרדית אבק הבית. הרופאה המליצה לי ליטול תרסיס מיוחד פעם ביום, אך גיליתי כי התרסיס מכיל הורמונים, שלמיטב הבנתי אסורים לי, מכיוון שאני סובלת גם מקרישיות יתר בדם וממיגרנה עם אאורה. האם התרסיס לאף פוגע בלב? 



"לדעתי את יכולה לקחת את הטיפול שהרופאה הציעה, ורצוי לבדוק זאת עם הרופא ההמטולוג. בתרסיס ההורמונים אין הורמוני מין (אסטרוגן שמגביר קרישה) אלא הורמונים סטרואידים. לך אסור ליטול הורמונים הקשורים לקרישיות יתר, ואף רצוי לשאול את ההמטולוג שלך ולבדוק. מעבר לכך, אני ממליץ לך לנסות לקחת כדורים כמו טלפסט 180 או זילרג'י, כדורים נוגדי אלרגיה, ואז תראי איך את מרגישה. עוד אני ממליץ להקפיד על ניקיון אבק. מניעה של אבק פותרת חלק גדול מהבעיה. אני ממליץ לך לסלק את הווילונות מחדר השינה ואת השטיחים מקיר לקיר ולנקות היטב את הבית. חשוב לי לחדד כי השמועה שתרסיס לאף פוגע בלב אינה נכונה. אם היה תרסיס לאף פוגע בלב הוא לא היה מאושר לשימוש".



אני בן 69 ויש לי בעיית זיכרון. אני שוכח את שמות נכדי, שוכח כתובות ועוד. אילו בדיקות עלי לבצע?

"הבדיקות שיש לבצע כדי לבחון את גורם השכחה הן: בדיקת CTשל הראש אצל נוירולוג, בדיקת דם של ויטמין B12 וברזל, בדיקה לשלילת אנמיה, בדיקת תפקוד בלוטת המגן וכמו כן לבדוק את מצב הרוח - דיכאון יכול להוביל גם הואלשכחה. שיכחון של כתובות ושמות ופרצופים הוא תופעה מאוד שכיחה בגיל השלישי ובייחוד כיום, לאחר המצאת הווייז. כפי שכיום אנשים מתמצאים פחות במרחב העירוני ובקריאת מפות, היום בגלל הזיכרונות השמורים לנו בטלפון הנייד אנחנו כבר לא זוכרים מספרי טלפון שפעם ידענו בעל פה. נוירולוג המומחה להפרעות זיכרון וקשב וריכוז יוכל לסייע לך בנושא".



אני בת 60 ובריאה בדרך כלל. לפני כחודש עברתי פירפור פרוזדורים והיפוך סינוס. הייתי אצל שני רופאים, והם המליצו לי על טיפולים שונים. מהו הטיפול הנכון ביותר עבורי?


"פרפור פרוזדורים הוא הפרעת קצב מאוד שכיחה, שבה העליות בחדרים בלב מפרפרות. החשש הוא מהיווצרות של מערבולות בעליות החדרים, שעלולותלגרום לקרישים בדם עקב מהפרפור. אם הפרפור היה חד־פעמי, ולאחר מכן הלב חזר לבד לקצב סינוס ואין לך פרפור חוזר, את יכולה להסתפק באספירין או אפילו לא ליטול דבר, כמובן, בתיאום עם הרופא שלך. ככל שקצב הלב שלנו גבוה יותר, הסיכוי לסבול מפרפור גדול יותר. במקרה שיהיה לך פרפור חוזר, תיאלצי לעבור לתרופות נוגדות קרישת דם כמו קומדין, פרדקסה או אליקוויס. אספירין אינו מדלל דם, אלא מונע את ההידבקות של הטרומבוציטים. ברגע שיש לנו פצע בגוף, הטרומבוציטים סותמים את הפצע. אספירין מונע את הצטברות הטרומבוציטים והידבקותם וכך מעכב קרישת דם. אם אין לך סוכרת, לחץ דם או שומנים בדם אז אין לך צורך ליטול תרופה במיוחד. את יכולה לקחת אספירין יום כן ויום לא, מכיוון שהתרופה לא מזיקה לגוף. ישנה שיטה המקובלת היום, שאני ממליץ עליה, הנקראת פיל אין דה פוקט (כדור בכיס). אנשים הסובלים מכל מיני מחלות, כמו לחץ דם ופרפורים, נושאים עמם כדור ליתר ביטחון בארנק ולוקחים אותו בעת הצורך עד הגעתם לבית החולים. לסיכום, לא מהותי אם תיקחי אספירין, אך אם את רוצה להיות רגועה, את יכולה ליטול כדור כל יומיים, כמובן, בהתאם להמלצת הרופא שלך ובאישורו. במקרה שיהיה פרפור נוסף, תיאלצי לבחון תרופות מדללות דם ומונעות קרישה".



הנינה שלי בת השנתיים נוסעת הרבה לבית החולים, לאחר שמצאו בבדיקות כי היא סובלת מחיידק בשם פסאודומונס. האם זה חיידק קשה למרפא?

"פסאודומונס הוא כנראה החיידק הנפוץ ביותר על פני כדור הארץ. אצל אנשים בריאים הוא אינו גורם לבעיות, אלא שבבית החולים הוא נפוץ ומדביק חולים עם מערכת חיסון ירודה. לילדים קטנים יחסית ישנה מערכת חיסונית ירודה, כי לא נחשפו לחיידק זה בעבר. פסאודומונס גורם למגוון של זיהומים: בעור, בריאות ובדרכי השתן, בילדים ולעתים גם במבוגרים. הטיפול הדרוש כולל כמה סוגי אנטיביוטיקה ונסיעות לבית החולים לצורך קבלת האנטיביוטיקה דרך הווריד. סביר להניח שהזיהום יחלוף, והיא תהיה בריאה בסוף. זהו חיידק שהרבה מאוד אנשים נדבקים בו התוקף, כאמור, את דרכי השתן ולפעמים גם את דרכי העיכול. אפשר להתגבר עליו ואין מה לדאוג, הוא יעבור".



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ עם רופא המשפחה או רופא מומחה ולהיבדק אצלם



מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM



עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן