אני בת 85. עברתי טיפולים רבים במרפאת כאב כדי לטפל בכאבים בגב התחתון. האם קיים טיפול אלטרנטיבי שיוכל לסייע לי?


"עלייך לקחת את התרופות שהרופא נותן לך כדי להקל את הכאב. עלייך להשקיע בהליכות ולא להישאר בבית, זה יקל את הכאב ויחזק את שרירייך. הגיל עושה את שלו, ושרירים נחלשים ככל שחולף הזמן. קיים קשר בין הגוף לנפש וקשר בין כאב לדיכאון. כשאנחנו מרוצים ושמחים, אותה רמת כאב מורגשת פחות בגופנו. אני חושב שכדאי לך להמשיך ולקחת את הכדור אפקסור שהומלץ לך, בכמות אפקטיבית לגופך ובהתאם להתייעצות עם רופאייך. נסי ליטול גם את הכדור למיקטל, שיכול לשפר את מצב הרוח ולהוריד כאב. כמו כן, ישנו כדור נגד כאב בשם גאבאפנטין, שאפשר להתחיל לקחת בכמות קטנה ולבדוק כיצד הוא משפיע על גופך. הוא עוזר לכאבים ממקור עצבי (במקום למיקטל, ולא בנוסף לו). התייעצי עם רופאייך לפני כן, כדי שיעזרו לך לבחור בתרופות הנכונות עבורך. אם אין לך אוסטיאופורוזיס, את יכולה לבדוק את האופציה של גלי הלם, אבל בגיל זה אני לא ממליץ לכל אחד לנסות את הטיפול, והייתי מאוד נזהר לפני שהייתי בוחר לעשות אותו. גם דיקור סינייכול לעזור לך לשכך את הכאב".



אני בת 47. בארבעת החודשים האחרונים אני סובלת מכאבים איומים בגב. לאחר צילום התגלו לי שינויים בעמוד השדרה. האם יש דרך להקל את הכאב?


"הכאב יכול להשתפר ואולי אף לעבו, אם תשלבי בחייך פעילות גופנית, תרופות ופיזיותרפיה. מנוחה במיטה לא טובה במצבך, ולכן יש לדאוג שהגוף יישאר פעיל ולא לשכב במיטה. אני ממליץ לך לקבל טיפולים ברפואה משלימה. בקופות החולים יש מרפאות משלימות שהן חלק מהביטוחים המשלימים. בצעי דיקור, מסאז' ופיזיותרפיה, שיוכלו לעזור לך להקל את הכאב. נוסף לכך, אפשר ליטול כדור בשם ליריקה, המשפיע על כאבים עצביים. כמובן, שיש להתייעץ עם הרופא שלך בנושא. לאחר שתרגישי טוב יותר, תוכלי להפסיק ליטול אותו. שימי לב שלפעמים גם כדור אספירין או אקמול יכול לעזור, ואני מציע לנסות אותם לפני מעבר לתרופות חזקות יותר".



אני בן 57. בעבודתי אני מרבה לשאת דברים כבדים ולהפעיל לחץ על הברכיים. אובחנתי כסובל משחיקת סחוס בברך. מהו הפתרון לבעיה?


"אם הנך עובד בעיסוק שדורש ממך לסחוב דברים כבדים ולהפעיל לחץ על הברכיים, תוכל לקבל אישור רפואי שיאפשר לך לעבור תפקיד. שחיקת הסחוס הנה מעט מוקדמת לגילך, אם אינך סובל מעודף משקל. אני ממליץ לך לקבל טיפול בסינביסק וואן (Synvisc One). הטיפול הוא באמצעות חומר שנקרא חומצה היאלורונית, שבעבר הופקה מכרבולות של תרנגולות וכיום נעשית במעבדות. החומר משמש כמעין גריז שמזריקים למפרק, והוא מאפשר למפרק לנוע ללא כאב ובקלות. טיפול זה יכול לסייע לגופך לתקופה קצרה אך לא לנצח. אם אתה סובל מכאבים באחד מצדי הברך בלבד (הפנימי או החיצוני), קיים טיפול שנקרא אפוסתרפיה. בטיפול זה משנים את אופן הדריכה על הרגל באמצעות נעליים ייחודיות. אני ממליץ לך לפנות לטיפול זה, כי הוא יכול לסייע לך מאוד".



אני בן 44 וסובל כבר חמש שנים מכאבי ראש. כאב אחד מתחיל מהצוואר, מגיע לעורף ומתגבר כשיש סביבי רעש, והאחר מתחיל בקרקפת. מה עלי לעשות כדי למנוע את הכאב?


"אתה סובל משני סוגי כאבי ראש. כאב אחד הוא כאב שמתגבר כשיש רעש, והוא מגיע ממתח ומכיווץ שרירי העורף, שמובילים לתחושת כבדות. זהו כאב ראש שקשור לכלי דם, ולכן כל תנודה מפריעה לו. זהו כאב כרוני שמתקשר למתח. הוא יכול להיות מתח שרירי שמוביל ללחץ על הראש או מתח נפשי, והם משפיעים האחד על השני. כדור יכול להקל את הכאב הזה. עליך לפנות למרפאת כאבי ראש ובמקביל לנסות ולהקל את הלחץ בחייך. אני ממליץ לך ליטול כדור אלטרולט לתקופה ארוכה, כמובן, לאחר התייעצות עם הרופא שלך. הכדור מיועד נגד חרדה, אך יכול להקל את כאב הראש. אפשר לקחת את הכדור הזה באופן קבוע ולא מתמכרים אליו כמו לכדור הקלונקס. עליך ללמוד לעשות לעצמך הרפיה ולהוריד לעצמך את המתח וכך להקל את הלחץ שמתנקז לעורף שלך. רק כך תוכל להחלים. סוג הכאב השני (שמקורו בכלי דם) הוא נדיר יותר, ומקורו במשפחת המיגרנות. יש לו טיפול בתרופות ספציפיות. פנה לנוירולוג, שיוכל להתאים לך את מקבץ התרופות המתאימות לך". 



מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ עם רופא המשפחה או רופא מומחה ולהיבדק אצלם



עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן