אילו מאכלים יכולים לסייע בשמירה על עור הגוף?
“הדגש לשמירה על העור הוא שתיית מים. ללא שתיית מים באופן סדיר, העור מתייבש ונוצרים קמטים. מלבד זאת, גזר מכיל הרבה ויטמין A שהוא מאוד בריא לעור. בגזר אחד יש כמעט פי שניים מכמות הוויטמין A שהגוף צריך ביום. ויטמין E חשוב לאלסטיות העור, ונמצא לרוב בשמנים מכבישה קרה ושקדים. אבץ מועיל למערכת החיסונית ויכול למנוע פצעונים וחצ’קונים על גבי העור. האבץ נמצא בגרעינים, בביצים ובבשר בקר. גם ויטמין C חשוב לבריאות העור, וניתן למצוא אותו בכמויות גדולות בגויאבה, בפלפל אדום ובקיווי. יש הרבה משחות המכילות חומצות שמבצעות פילינג וגורמות להתחדשות העור, אך ישנם פירות שניתן לשים על העור ויכולים לסייע גם כן ללחות העור ולהתחדשותו. חפשי פירות עם חומצה גליקולית שתורמת להתחדשות העור, שאותם ניתן למרוח על העור במקום משחות יקרות”.



מהם היתרונות והחסרונות בדגנים מלאים לעומת דגנים רגילים?
“יש בנושא עודף מידע הנובע מכל מיני אינטרסים של הרבה מאוד חברות מזון, אך השורה התחתונה היא שבדגן מלא יש יותר ערך תזונתי מאשר בדגן מקולף. בקליפה יש את הוויטמינים, הסיבים התזונתיים והמינרלים החשובים לגופנו. לאחר קילוף הדגן אין לו הרבה ערך מוסף. בעבר טענו שמצאו ארסן בקליפות האורז יחד עם מתכות רעילות בקליפה. יש לקחת את המידע הזה בפרופורציה הנכונה ולהבין שמדובר בכמויות קטנות ובמקרים חריגים. בנוגע ללחם מלא וחיטה מלאה, אין צורך להגזים ולצרוך בכמויות גדולות. זו לא הפחמימה הכי בריאה שיש בטבע, ואין צורך להישען עליה בתזונה. ובכל זאת, למרות כל החסרונות שקיימים בדגנים המלאים ובחיטה המלאה, היא עדיין בריאה יותר בהשוואה לדגנים המקולפים ולקמח הלבן. עדיין יש יותר יתרונות מחסרונות. ידוע שדגני הבוקר, שמלאים בסיבים תזונתיים, מפריעים בספיגת הברזל בארוחת הבוקר, אבל גם אם ייספג פחות סידן או ברזל באותה ארוחה, נרוויח מנגד יתרונות חשובים למערכת העיכול, נוגדנים לסרטן המעי הגס, ויסות ספיגת סוכר וכולסטרול”.



אני עושה פעילות ספורטיבית פעמיים ביום, בבוקר ובערב, אך כשאני מתאמן בבוקר, אני מתעייף מאוד בקלות. מה ניתן לשנות בתזונה שיסייע לי באימון הבוקר?


“אלו שעושים ספורט בבוקר מבחינים כי יש להם מעט כוח, וזה טבעי לחלוטין. במהלך אימון הערב מאגרי השריר מלאים יותר מהמזון שצרכנו במהלך היום. בבוקר, לעומת זאת, אנו לאחר צום הלילה, וגם ארוחת בוקר אינה משתווה לכל המזון שאנו צורכים במהלך יום שלם. מלבד זאת, במהלך הלילה יש תופעה של פירוק שרירים. כדי למנוע אותה מחקרים ממליצים לצרוך חלבון לפני השינה כמו ביצים או יוגורט. נסה לצרוך חלבונים נוספים בארוחת הערב בנוסף לדגני הבוקר שאתה צורך לפני אימון הבוקר, וכך יישמרו לך אנרגיות נוספות גם לאחר צום הלילה”.



נכדי בן ה־12 עושה פעילות ספורטיבית רבה, אך בבדיקות הדם התגלו חוסרים בברזל. מה ניתן לעשות?
“בזמן שמבצעים פעילות גופנית, יש להקפיד על צריכה גבוהה יותר של ברזל ממקורות כמו בשר הודו, בקר, דגים, אגוזים ושקדים. ניתן גם להיעזר בתוספים כדי שתוצאות הבדיקות יתייצבו, ולאחר מכן להקפיד ולהתמיד בתזונה בריאה. ישנם המון תוספי ברזל לילדים, גם כאלו מסוכריות גומי שיוכלו לסייע במצבו. אני לא ממליצה לנכדך לצרוך את התוספים המיועדים למבוגרים מחשש לכאבי בטן ורגישות. לפני צריכת התוספים אני ממליצה ללכת לבירור רפואי ולבדוק את הסיבה לתוצאות הבדיקות של נכדך”.




מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב-12:00 ב-103FM



עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן