אני בת 90 ומקבלת תרופות רבות, בעיקר ללחץ דם גבוה. בחודשים האחרונים אני חולמת חלומות זוועה ולא מצליחה להתעורר מהם, למרות שמנסים להעיר אותי. בנוסף אני סובלת מסחרחורות ומרגליים נפוחות. מה עלי לעשות?


"ישנם כדורי שינה בשם בונדורמין, שלפעמים מפריעים לחלומות. לאחר התייעצות עם רופאייך, נסי לקחת כדור שלם של בונדורמין או כדור וחצי. הכדור הזה יכול להפריע לחלומות ולעזור לך. ישנם כדורים שמיועדים נגד אפילפסיה וגם הם יכולים לעזור. כדור בשם אלטרולט, ששימש בעבר נגד דיכאון, משנה את הפעילות החשמלית במוח בשינה ויכול לסייע לך. אם את לוקחת כדורים רבים נגד לחץ דם, ייתכן שהם גם משפיעים על הנפיחות ברגליים, ולכן אני ממליץ לך בנוסף לכך לבקש מהרופא לבדוק איזה מהכדורים שאת מקבלת יכול לגרום לגרד, ואיזה לבצקות ברגליים. כל כדור לטיפול בלחץ דם יכול להוביל לסחרחורות, ולכן עלייך לשים לב אילו כדורים את לוקחת ולבדוק עם הרופא את כל התרופות שלך".



אני בת 67 וסובלת מתופעה של סחרחורת פעם בשנה באמצע הלילה. אני לא מצליחה לרדת מהמיטה וחייבת לשכב ולא להזיז את הראש. לחץ הדם שלי עולה ואני מזיעה. מהי התופעה ומה עלי לעשות כדי להיפטר ממנה?


"התופעה מוכרת והיא חולפת או משתפרת משמעותית, בדרך כלל בתוך 24 שעות לאחר שמתחילה. לרוב זו מחלה ויראלית שנקראת אפידמיק ורטיגו. היא יכולה לקרות פעם בשנה או פעם בכמה חודשים. לפעמים היא מופיעה עם בחילה והזעה ודפיקות לב, אבל לא בהכרח כל הסממנים קיימים. מצב נוסף הוא תזוזת הקריסטלים באוזניים הפוגעים במערכת שיווי המשקל. זהו דבר שקשה לבדוק ולאבחן, מכיוון שלא ניתן להבחין בבעיה זו שלא במהלך התקף. להתקף מסוג זה ניתן לעזור על ידי פיזיותרפיה ייעודית לשווי משקל. הגוף לא מתפקד כשעון שווייצרי, ולכן הגוף של כל אחד מגיב אחרת למחלה. לחץ הדם לעיתים עולה ממתח או מגירוי של המערכת האוטונומית. יש להמתין שהסחרחורת תחלוף ואין מה לעשות מעבר לכך. אם המצב לא משתפר או מופיעים סימנים נוספים, יש להיבדק על ידי רופא אוזניים או על ידי נוירולוג". 




אני בן 69 וסובל מדגדוגים בצוואר ומהתכווצויות בשריר בזרוע וביד ימין. הלכתי לרופא משפחה ולקרדיולוג ולא נמצאה הבעיה. מהו מקור הדגדוג?
"מקור הדגדוג הוא כנראה מעמוד השדרה. ברגע שהדגדוג מתחיל ואתה חש בהתכווצות, אני מציע שתנסה להביא את האוזן השמאלית לכתף השמאלית. בכך אתה פותח את המרווח בין החוליות ומשחרר את העצבים ויכול להקל על התכווצויות השרירים. הדגדוג הוא גירוי עצבי תחושתי מאותו מקור, ויכול לנבוע מניוון מוקדם של השרירים. יכול להיות שאתה סובל מתסמונת שכמתית צלעית, שקשורה לחוליות ולעצם הכתף. לרוב היא מופיעה אצל ימניים בצד ימין ואצל שמאליים בצד שמאל. מתיחת העצב יכולה לגרות אותו. רופא יכול לבדוק את הנושא ולראות אם מדובר בבעיה בחוליה הצווארית או במשהו אחר. אם הדגדוג לא עובר ואף מחמיר תבקש לעשות בדיקתCT של עמוד השדרה הצווארי כדי לבדוק מה הבעיה. נוירולוג או אורתופד יקדמו את האבחנה לאחר בדיקה".

אמי בת ה־90 סובלת מדמנציה כבר שש שנים. בזמן האחרון החלה מתוך מצוקה לספור בצרפתית, ובמהלך הספירה היא נכנסת לסחרור של התקף ומתקשה לצאת ממנו. התופעה יוצרת אצלה בעיות שינה. היא נוטלת 0.25 מיליגרם סרוקוול וטרילפטין. כיצד ניתן לסייע לה?
"היא צריכה לראות פסיכו־גריאטר שיבדוק את התרופות שלה ויוכל להתאים אותן למצבה. להערכתי, יש להגדיל את כמות הסרוקוול כדי לסייע לה. מובן שיש להתייעץ עם רופא מומחה ולקבל החלטה על פי הערכתו המקצועית. אם הספירה בצרפתית הייתה מרגיעה אותה, אז לא הייתה בעיה שתמשיך עם התופעה, אבל אם זה מכניס אותה למצוקה ולצורך כפייתי להמשיכה, צריך להוסיף תרופת הרגעה. אולי כדאי לנסות ולהשמיע לה תוך כדי הלופ שירי ילדים בצרפתית שירגיעו אותה. כאשר משמיעים לאנשים עם אלצהיימר ודמנציה שירים ישנים שהם מכירים מילדותם, הם לעתים מתחילים לשיר וזה מרגיע אותם. שווה לנסות".

אני בת 71, ובחצי השנה האחרונה סובלת מגירוד בזרועות ובשוקיים שהתפשט לכיוון הבטן העליונה והגב התחתון. מה הסיבה לגרד?
"ישנן סיבות רבות לגרד בגוף, החל מאלרגיה ועד תופעת לוואי של תרופות. יש נוירודרמטיטיס, גרד רגשי 'עצבני', ויש סוג של גרד בשם סנייל פרוריטוס, שמופיע בגיל יותר מבוגר, החל מ־75 ומעלה, ולא יודעים להסביר אותו. ישנה תרופה בשם ליריקה המשפיעה על העצבים הדקים של העור שיכולה להקל על הגרד. עלייך לבדוק האם מדובר בגרד אלרגי. ייתכן שהוא נובע מהחלפת קרם פנים, סבון כביסה, סבון כלים וכדומה. שווה לנסות להחליף את כל התכשירים שבהם את משתמשת, ואם לא נמצא פתרון, התייעצי עם הרופא שלך ובקשי ליטול ליריקה". 

ערך: איתמר זיגלמן